Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Dalende bierconsumptie gevolg van voorlichtingscampagnes

Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

16 februari 2001 Dalende bierconsumptie een gevolg van jarenlange voorlichtingscampagnes

Jongeren beter op de hoogte van gezondheidsrisico's Sinds 1996 voert het NIGZ in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de nationale campagne 'Drank maakt meer kapot dan je lief is' uit. Deze campagne bestaat uit deelcampagnes die wijzen op de risico's van overmatig drankgebruik. De campagne 'Ben jij sterker dan drank?' is een voorbeeld van een succesvolle campagne voor jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongeren door deze campagne veel beter weten hoe schadelijk het overmatig drinken van grote hoeveelheden bier kan zijn. Met name de vaak onbekende schade aan de hersenen maakt op jongeren veel indruk.

Dalend alcoholgebruik is een succesindicator voor campagnes Uit de cijfers van het CBK blijkt dat de consumptie van bier per hoofd van de bevolking niet alleen het afgelopen jaar is gedaald, maar dat het gebruik al sinds 1997 licht aan het dalen is. Ook de consumptie van gedestilleerde dranken laat al jaren een daling zien. Die afname van het biergebruik is volgens het CBK onder andere een gevolg van verschuivingen in het consumptiepatroon richting dranken zoals wijn en mixdranken.
Het NIGZ is van mening dat de cijfers eveneens bewijzen dat er onder de bevolking een meer verantwoordelijke houding ontstaat ten aanzien van overmatig alcoholgebruik.
De voortdurende voorlichtingscampagnes beginnen langzaam maar zeker hun vruchten af te werpen. De campagnes van het NIGZ zijn gericht op een persoonlijke benadering van doelgroepen door o.a. goed opgeleide jonge voorlichters. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat met name jongeren positief reageren op de campagne 'Ben jij sterker dan drank?' die wordt uitgevoerd op vakantielocaties in binnen- en buitenland en tijdens muziekfestivals en jongerenmanifestaties.

Alcoholvoorlichting moet meer informatie bieden over mixdranken Tegenover de daling van bier gebruik staat een stijging van het gebruik van zogeheten 'mixdranken' drankjes die bestaan uit een mix van frisdrank en gedestilleerde drank. De afzet daarvan is vorig jaar t.o.v. 1999 met 80 procent gestegen (bron: AC Nielsen Adfundumgraphics 2000). De zoete, aantrekkelijk verpakte mixdranken zijn erg populair bij jongeren. De campagnes van het NIGZ spelen nog veel te weinig in op de toename van het gebruik van mixdranken. Jongeren weten nog vaak niet dat ook het overmatig gebruik van mixdranken schadelijk kan zijn en vergelijkbaar is met de schade door overmatig biergebruik. Het NIGZ wijst daarbij ook op de grootschalige promotie van mixdranken in uitgaanscentra door het inzetten van jonge promotieteams. Uit een recente analyse blijkt dat er op dit moment tenminste 20 teams wekelijks discotheken en jongerencafés bezoeken (bron Nightlife Magazine, dec. 2000).

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie