Politieberichten Friesland: inbraak auto

Datum nieuwsfeit: 17-02-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 17-02-2001 Politieberichten van 16/2 (13.00 uur) t/m 17/2 (13.00 uur)

Heerenveen: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Kolklaan. Het rechter portier van de auto werd opengebroken. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 58-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Drachten: inbraak woning
Vrijdag tussen 00.05 en 07.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Flevo. Vermoedelijk was de achterdeur niet afgesloten. Uit de woning werd een klein geldbedrag weggenomen. De bewoner, een 54-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Noordwolde: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Twijgstraat. De centrale portiervergrendeling werd vernield. Uit de auto werden een radio/cd-speler en vier geluidsboxen weggenomen. De eigenaar, een 34-jarige inwoner van Noordwolde, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 13.10 uur vond op de Slauerhoffweg een aanrijding plaats tussen een vrachtwagen en een bromfiets. De vrachtwagenbestuurder, een 53-jarige inwoner van Kortehoef, kwam uit de richting van het industrieterrein `Schenkenschans` en reed in de richting van de Halingerstraatweg. Een bromfietsbestuurster, een 38-jarige inwoonster van Leeuwarden, reed in dezelfde richting op het fietspad naast de vrachtwagen. Ter hoogte van de ingang van het Waterschap Friesland wilde de vrachtwagenbestuurder rechtsaf slaan en zag daarbij de bromfietsster over het hoofd. De bromfietsbestuurster kwam onder de vrachtwagen terecht en werd zwaar gewond (o.a. een verbrijzelde linkerarm). Het trauma-team van het MCL-Zuid kwam ter plaatse. Het slachtoffer is ter plaatse behandeld en daarna afgevoerd naar het MCL-Zuid.

Heerenveen: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Ernst Ettemastraat. Hoe men in de auto is gekomen, werd niet duidelijk. Er waren geen braaksporen. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 28-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: belediging
Vrijdag omstreeks 17.10 uur kwam er een melding binnen dat er een vechtpartij zou zijn op de St. Jacobstraat. Toen de politie ter plaatse kwam, was van een vechtpartij geen sprake meer. Wel stonden er nog enkele groepen op straat. De mensen kregen het verzoek om door te lopen. Hieraan werd schoorvoetend voldaan. Een 15-jarige inwoner van Leeuwarden, werd aangehouden ter zake belediging. De jongen maakte aan aantal beledigende opmerkingen naar de politie. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal weer in vrijheid gesteld.

Friesland: rijden onder invloed
Leeuwarden: Vrijdag omstreeks 19.45 uur werd op de Westersingel een bestuurster van een bromfiets gecontroleerd. De bestuurster, een 38-jarige inwoonster van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 870 ugl. Zij kreeg een rijverbod voor 10 uur. Tevens kreeg zij een bekeuring ter zake het rijden zonder helm.

Drachten:Zaterdag omstreeks 00.35 uur werd op de Martin Luther Kingsingel een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 21-jarige inwoner van Drachten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 565 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur.

Burgum: Zaterdag omstreeks 02.10 uur werd op de Kwekersstrjitte een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Burgum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 300 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Lemmer: Zaterdag omstreeks 03.15 uur werd op de Zuiderzeestraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 51-jarige inwoner van Rutten, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 570 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 6 uur.

Leeuwarden: Zaterdag omstreeks 03.15 uur werd op de Groeneweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 385 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur

Drachten: Zaterdag omstreeks 03.30 uur werd op de Burgemeester Wuiteweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Kollumerzwaag, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 320 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Een bij deze bestuurder in de auto zittende passagier (zijnde de eigenaar van de auto), een 30-jarige inwoner van Zwaagwesteinde bleek ook gedronken te hebben en hij kreeg een rijverbod voor 12 uur. Deze man werd duidelijk medegedeeld om niet te gaan rijden. Zaterdag omstreeks 04.20 uur ziet een politiepatrouille op de Burgemeester Wuiteweg, dat de man toch is gaan rijden. Hierop werd hij aangehouden en overgebracht naar het bureau. De bestuurder blies aan het bureau 390 ugl. Hij kreeg een proces-verbaal terzake het rijden onder invloed en voor het rijden tijdens een rijverbod.

Bolsward: Zaterdag omstreeks 03.45 uur werd op de Ugolaan een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 20-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 410 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Harlingen: Zaterdag omstreeks 04.20 uur werd op het Tiepelplein een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 22-jarige inwoner van Harlingen, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 335 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uur.

Stiens: Zaterdag omstreeks 04.20 uur werd op de Langebuorren een bestuurder van een personenauto door omstanders tegengehouden om te gaan autorijden. De bestuurder, een 34-jarige inwoner van Leeuwarden, had duidelijk teveel gedronken. Van de gewaarschuwde politie kreeg de bestuurder een rijverbod opgelegd van 12 uur. Hem werd duidelijk te verstaan gegeven om niet te gaan rijden. De bestuurder weigerde om met een taxi naar huis gebracht te worden. Daar de bestuurder te kennen had gegeven toch te gaan rijden, werd in de onmiddellijk omgeving gepost. Direct daarna ging de verdachte rijden. Hierop de bestuurder laten stoppen en de man aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Aan het bureau blies de man 1025 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 13 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: vernieling ruiten
Vrijdag omstreeks 20.25 uur werden twee 39-jarige inwoners van Leeuwarden aangehouden ter zake vernieling van een ruit bij het opvanghuis `De Terp` aan de Goudenregenstraat. De toegang werd hen geweigerd, daar zij alcohol hadden genuttigd. De beide verdachten werden daarop kwaad, uiten bedreigingen naar het personeel en gooiden vervolgens een ruit in. Een 45-jarige inwoonster van Leeuwarden deed namens het opvanghuis aangifte. De beide verdachte werden overgebracht naar het bureau en tegen hen is proces-verbaal opgemaakt.

Zwaagwesteinde: illegale zender
Vrijdag omstreeks 20.20 uur werd in samenwerking met de Rijksdienst voor de radiocommunicatie op de Parklaan een illegale zender uit de lucht gehaald. Op het moment van binnentreden was de zender in de lucht. (zender had geen naam).De eigenaar van de zender, een 24-jarige inwoner van Zwaagwesteinde, kreeg een proces-verbaal. De zender werd in beslag genomen.

Leeuwarden: tasjesroof
Vrijdag omstreeks 19.15 uur werd op de Hooidollen een 78-jarige inwoonster van Leeuwarden van haar tas beroofd. Voor het wijkgebouw komt een jongeman op de fiets achter haar langs en ruk haar de tas uit handen. Een 65-jarige vriendin van het slachtoffer reageert op het gegil van het slachtoffer en is nog achter de verdachte aangefietst. Tussen de flats is zij de verdachte kwijt geraakt. De tas werd later teruggevonden op het fietspad in de tunnel onder de Dammelaan. De portemonnee met daarin een kleingeld bedrag was uit de tas weggenomen. De vrouw werd niet gewond. Het signalement van de verdachte: leeftijd 15/16 jaar, vermoedelijk van buitenlandse afkomst (noord-afrikaans), half lang zwart krulhaar, kort zwart leren jack en zwarte broek. Hij reed op een donkere fiets, zonder verlichting.

Parrega: aanrijding met gewonde Vrijdag omstreeks 23.15 uur vond op de Sudergoawei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurster van een personenauto raakte met alle wielen in de berm toen zij een sigaret aannam van haar inzittende. De bestuurster, een 30-jarige inwoonster van Koudum, stuurde daarop sterk tegen, botste tegen een boom en kwam vervolgens in de sloot naast de weg tot stilstand. De bestuurster liep een nat pak op, terwijl de mede-inzittende, een 18-jarige vrouw uit Hemelum, een hoofdwond opliep. Beide vrouwen werden voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek. De bestuurster bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Tegen haar is proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 02.05 uur reden een fietser en een bromfietser achter elkaar over de Maria Louisestraat. De fietser, een inwoner van Leeuwarden, leeftijd niet bekent, botste met zijn voorwiel tegen de achterzijde van de bromfiets, die werd bestuurd door een 23-jarige inwoner van Leeuwarden. De fietser kwam ten val en werd gewond overgebracht naar het MCL-Zuid voor onderzoek.

Joure: inbraak motel
Zaterdag omstreeks 06.20 uur werd door een medewerkster van het motel aan de Klokmakkerij geconstateerd dat er was ingebroken. De medewerkster, een 18-jarige inwoonster van Scharsterbrug trof een raam van het kantoor open aan. Het bleek dat men het raam had opengebroken. De kantoorruimte was doorzocht. Op het eerste gezicht kon niet worden vastgesteld of er iets was weggenomen. Door de directie van het motel zal aangifte worden gedaan. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: inbraak auto
Zaterdag tussen 04.00 en 08.00 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Droppingstraat. Het rechter portierslot werd geforceerd. Uit de auto werden een radio/cd-speler, een booster, een versterker, twee geluidsboxen en 34 cd`s weggenomen. De eigenaar, een 23-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: inbraak pizzeria
Van vrijdag op zaterdag werd ingebroken in een pizzeria aan de Heideburen. Het slot van de toegangsdeur werd vernield. De sigarettenautomaat werd opengebroken en het geld en de sigaretten werden weggenomen. Ook het geld uit de fooienpot werd meegenomen, alsmede 7 flessen drank. De eigenaar, een 54-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Kootstertille: dodelijk bedrijfsongeval
Zaterdag omstreeks 08.15 uur vond op de bedrijf `Stertil` aan de Westkern een dodelijk bedrijfsongeval plaats. Een medeweker van het bedrijf, een 54-jarige inwoner van Surhuisterveen, raakte met zijn hoofd bekneld in een zogenaamde knipschaar. De knipschaar wordt gebruikt bij plaatsstaal. Het slachtoffer overleed ter plaatse. Het slachtoffer werkte ruim 37 jaar bij het bedrijf. Door de arbeidsinspectie zal een onderzoek worden ingesteld naar de toedracht van dit ongeval.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272