Concert 18e eeuwse muziek in Haags Historisch Museum

Datum nieuwsfeit: 17-02-2001

Amsterdam, januari/februari 2001
Heemschut Muzikaal Monument Den Haag
"Het Haagsch Muziekleven in de 18e eeuw"

zaterdag 17 februari 2001 in het Haags Historisch Museum

De Bond Heemschut organiseert op zaterdag 17 februari om 12:00 uur in de Schutterszaal van het Haags Historisch Museum in Den Haag een concert met het thema "het Haagsch muziekleven in de 18e eeuw".

Programma
Het ensemble "Batave Tempe" brengt werken ten gehore van o.a. Unico Wilhelm Graaf van Wassenaer Obdam, Q. van Blankenburgh en Jean-Baptiste Lully. Verder zal aandacht worden besteed aan de 18e eeuwse Haagse operadiva Rosette Baptiste en worden liederen uit Haagse liedboeken gezongen. De muziek dateert uit de periode 1692-1766, de levensdata van de componist, staatsman en diplomaat Graaf Unico van Wassenaer Obdam. Aan het Hollandse geslacht Van Wassenaer is in het Haags Historisch Museum de tentoonstelling "Heren van Stand, 800 jaar familiegeschiedenis Van Wassenaer" gewijd. Na een korte inleiding van de directeur van het Haags Historisch Museum, de heer drs. M.P. van Maarseveen, kan deze tentoonstelling op eigen gelegenheid worden bezocht.

Na een kort welkomstwoord van de heer mr. drs. B.J. Bruins, wethouder Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten van de gemeente Den Haag, vindt het concert plaats in de Schutterszaal van het Haags Historisch Museum, met een schitterend uitzicht over de Hofvijver. Het museum is gevestigd in de voormalige Sint Sebastiaansdoelen, gebouwd in 1636 voor de Haagse Schutterij, die het gebruikte voor feesten en vergaderingen. Op de tentoonstelling is onder meer het theeservies van de componist Graaf Van Wassenaer Obdam te zien.

Adres: Haags Historische Museum, Korte Vijverberg 7, 2513 AB Den Haag, Tel. 070-3646940

Aanvangstijd: 12:00 uur

Toegang: ? 27,50, leden Heemschut ? 20,-

Aanmelding:
Reserveren is noodzakelijk op 020-622 52 92 of fax 020-624 05 71. U kunt zich ook opgeven door middel van het opgaveformulier op de website van Heemschut (www.heemschut.nl). Op de website is ook een uitgebreid programma te vinden.

Bereikbaarheid: 10 minuten lopen vanaf het Centraal Station. Tram: lijn 16 vanaf C.S., halte Tournooiveld. Parkeren: parkeergarage Plein en Malieveld.

Heemschut is een vereniging met ruim 10.000 leden die zich inzet voor de bescherming van cultuurmonumenten en het historisch ruimtelijk karakter van Nederland. Heemschut signaleert en inventariseert ontwikkelingen die cultuurmonumenten en landschappen bedreigen en onderneemt daartegen actie en/of steunt bestaande initiatieven. Heemschut bevordert de belangstelling van het publiek voor het monumentaal erfgoed om voor dit doel een breder draagvlak te creeren.

Volgende activiteit: 19 mei 2001, Algemene Vergadering van Leden Bond Heemschut in 's-Hertogenbosch met een speciaal programma.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties