Unilever verkoopt Bestfoods Baking Company

Unilever NV

Persdienst Unilever Rotterdam Tel. 010 - 2174844 Fax 010 - 2174843

E-mail: press-(office.rotterdam@unilever.com) www.unilever.com

p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t p e r s b e r i c h t

UNILEVER VERKOOPT BESTFOODS BAKING COMPANY
AAN GEORGE WESTON LIMITED VOOR US$ 1,765 MILJARD

Rotterdam, 19 februari.- Unilever heeft een definitieve overeenkomst getekend voor de verkoop van Bestfoods Baking Company aan het Canadese bedrijf George Weston Limited, voor een bedrag van US$ 1,765 miljard in contanten. De transactie moet, zoals gebruikelijk, worden goedgekeurd door de regelgevende autoriteiten en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2001 worden afgerond.

Unilever meldde in oktober 2000 dat zij Bestfoods Baking Company, die verworven werd bij de fusie met Bestfoods, zou verkopen omdat de onderneming niet past in de strategie De Weg naar Groei, die zich richt op een aantal leidende merken in de kerncategorieŽn van Voedingsmiddelen en Huishoudelijke en Persoonlijke verzorging.

Bestfoods Baking Company is een van de meest vooraanstaande producenten van versgebakken producten in de Verenigde Staten. De bekendste merken zijn Entenmann's zoete bakkerijproducten, Thomas' Engelse muffins, bagels en wafels en Oroweat, Brownberry en Arnold broodproducten.

"Dit is een zeer sterk bedrijf dat evenwel buiten onze voedingsmiddelenstrategie valt, die zich richt op leidende merken in kerncategorieŽn, zoals Lipton, Knorr, Slim?Fast en Hellmann's", aldus Patrick Cescau, directeur Voedingsmiddelen van Unilever. "Wij geloven dat de overname door Weston het bakkerijbedrijf een sterke basis biedt voor verdere groei."

Bestfoods Baking Company treedt volgens Unilever op als een relatief op zichzelf staand bedrijf. Het hoofdkantoor is gevestigd in Bay Shore, New York. Het bedrijf telt circa twaalfduizend werknemers en heeft 19 fabrieken, verspreid over de VS. Bestfoods Baking Company heeft een van Amerika's grootste en efficiŽntste systemen voor rechtstreekse levering aan winkels en levert verse bakkerijproducten aan meer dan 60.000 afnemers via bijna 5.000 routes.

In 2000 had Bestfoods Baking Company een omzet van US$ 1,8 miljard, een winst vůůr interest, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van US$ 203 miljoen en vůůr belastingen en interest (EBIT) van US$ 141 miljoen.

Goldman Sachs trad bij deze transactie op als adviseur van Unilever.

x x

Noot voor redacties