Korting en vrijstelling basispremie niet van toepassing

Datum nieuwsfeit: 19-02-2001
GAK

Datum : 19/2/2001
Korting- en vrijstelling basispremie niet van toepassing op arbeidsongeschiktheidsuitkering

Werkgevers die arbeidsgehandicapten in dienst hebben of samenwerken met een WSW-instelling, kunnen in aanmerking komen voor korting op en/of vrijstelling van de WAO-basispremie voor die arbeidsgehandicapte werknemers. Er bestaat recht op vrijstelling als de som van hun uitkeringen en lonen minimaal 5% bedraagt van de totale premieloonsom. Als het percentage lager is, kan de werkgever in aanmerking komen voor korting. Nadere informatie over deze regeling kunt u vinden in Gakkrant nr. 1 van februari 2000.
arbeidsongeschiktheidsuitkering die via de werkgever aan de arbeidsgehandicapte werknemer wordt uitbetaald. (De uitkeringen worden wel meegenomen bij de berekening van het percentage van de loonsom dat de werkgever uitgeeft aan arbeidsgehandicapte werknemers.) De staatssecretaris stelt dat de wetstekst (art. 77b WAO) een duidelijk onderscheid maakt tussen arbeidsongeschiktheidsuitkering en loon en ook bepaalt dat kwijtschelding slechts kan worden verleend over het loon van de arbeidsgehandicapte werknemer. Het Landelijk instituut sociale verzekeringen (Lisv) heeft de uitvoeringinstellingen via Lisv-Mededeling M2000.110 d.d. 2 november 2000 verzocht de kortingsregeling uitsluitend op de door de staatssecretaris aangegeven wijze toe te passen.