Logopedisten werken ook aan dyslexie

Datum nieuwsfeit: 19-02-2001

NVLF

Logopedisten deskundig op gebied van dyslexie

De campagne van SIRE vestigt terecht de aandacht op het feit dat er veel volwassenen zijn met dyslexie. Dit probleem begint echter al op jongere leeftijd. In Nederland heeft ongeveer 10% van de basisschoolleerlingen problemen met lezen of spellen. Ongeveer 3% van deze leerlingen ontwikkelen een dusdanig ernstig lees- of spellingsprobleem dat van dyslexie gesproken kan worden. De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie is een voorstander van vroegtijdige onderkenning van dit probleem. Logopedisten zijn deskundig op het gebied van taalontwikkeling en auditieve vaardigheden. Dat wil zeggen dat zij niet alleen werken aan de taalproblemen die ontstaan als een kind gaat leren lezen of schrijven, maar vooral aan de vroegtijdige onderkenning en behandeling hiervan. Indien kinderen al vroeg de basisvaardigheden leren of leren hoe zij met dyslexie om moeten gaan, kunnen grote problemen kunnen worden voorkomen. Logopedisten vervullen hierin een belangrijke rol. De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie vindt de totstandkoming van het protocol dat op dit moment door het Expertisecentrum Nederlands van de KU Nijmegen ontwikkeld en getest wordt, een goede stap om vroegtijdige signalering en dus ook interventie te kunnen starten.
Helaas wordt de behandeling van dyslexie door logopedisten niet door alle ziektekostenverzekeraars vergoed. Dit ondanks het feit dat tijdige inschakeling van logopedie kosten van latere langdurige behandeling kan besparen en veel leed en latere problemen kunnen worden beperkt. De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie vindt dat dit wel zou moeten worden vergoed en zal dit bij verzekeraars en overheid onder de aandacht brengen.

Meer informatie kan worden opgevraagd bij de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie, Postbus 3088, 2800 CD in Gouda. Telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 12.30 uur onder nummer 0182-587188.

19 feb 01 10:28