Pleidooi hoorzitting permanente bewoning recreatiewoningen

Datum nieuwsfeit: 20-02-2001

L.V.P.W.

Pleidooi

Pleidooi d.d. 20 februari 2001 t.b.v. hoorzitting permanente bewoning van recreatiewoningen t.o.v. vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Hartelijk dank dat u de L.V.P.W. als belangenbehartiger van haar leden die permanent wonen en/of willen wonen in hun recreatiewoning heeft uitgenodigd om haar zienswijze en mening weer te geven in deze hoorzitting.

In het kort geven wij u enkele punten aan, meer gegevens ontvangt u in de onderliggende gegevens:

1. Wat is er op tegen als eigenaren van recreatiewoningen zich niet laten inschrijven op het adres van de recreatiewoning, doch elders hun domicilie kiezen? De eigenaren/bewoners mogen wél 365 dagen per jaar verblijven c.q. recreëren in hun eigendom. Vele eigenaren wonen 2 hoog achter in een drukke stad en willen graag en veel verblijven op hun eigen stekje in de natuur en/of in een recreatiewoning met een tuin.

2. Er zijn eigenaren van recreatiewoningen die zich daadwerkelijk laten inschrijven in GBA waar hun recreatiewoning staat omdat zij daar hun domicilie kiezen om te kunnen werken, wonen, verblijven en te recreëren. Wat kan de burgemeester van die gemeente daarop tegen hebben? Immers zijn salaris is afgestemd op de aantallen inwoners. Maar desalniettemin: denkt u niet dat u daarmee in aanvaring komt met de huisvestingswet, die zegt dat er recht is op vrije vestiging? Want de L.V.P.W. wil graag dat u de recreatiewoningen rangschikt onder de huisvestingswet. Zoals u weet is Nederland en Denemarken een uitzondering in de EU landen betreffende het recht op vrije vestiging. Indien de L.V.P.W. een procedure gaat opstarten bij Europees Hof dan kan deze weigering geen stand houden.

3. Gemeenten houden dag en nacht controles op het adres van de recreatiewoningen. Het is toch bijna niet voor te stellen dat in het vrije Nederland anno 2001 aangestelde ambtenaren en ingehuurde bureaus door ramen kijken van eerzame burgers die belastingen betalen, voldoen aan alle normen en waarden die gesteld mag worden aan vrije bewoners van ons gastvrij Nederland? Velen hebben meegewerkt aan de opbouw van ons Nederland waarbij vrijheid en democratie hoog in het vaandel staat en thans verdreven worden van huis en haard.

4. En is het niet schokkend en stuitend dat gemeenten hun persoonsbestanden willen koppelen aan die van de belangdiensten met het verzoek om inzage te verstrekken van aangiften Inkomstenbelasting van eigenaren van recreatiewoningen of zij een hypotheekaftrek claimen voor deze woning? Immers in het nieuwe belastingstelsel mag er geen hypotheekaftrek geclaimd worden voor een 2e woning, maar voor vele bewoners is de recreatiewoning hun hoofdwoning dus heeft men recht op hypotheekaftrek. Ministerie van Financiën is hierover al benadert door de L.V.P.W.

5. Vele nieuwe woonwijken, zoals Vinexlocatie Leidsche Rijn bij Utrecht, waren voorheen weiland en ook daar is het bestemmingsplan gewijzigd in woonbestemming, zo kan dat ook voor de recreatiewoningen die er nu zijn!

6. De L.V.P.W. is er zeer op tegen om bewoners van recreatiewoningen te bestempelen als criminelen door ze in het strafrecht te plaatsen omdat gemeenten eisen dat er een omkeerbaar bewijslast komt. Waar zijn we mee bezig?

7. Op de, meeste, huidige recreatieterreinen zijn de recreatiewoningen in het persoonlijke bezit van de eigenaren van deze woningen en zijn niet bedoeld als bedrijfsmatige exploitatie. Immers dan had bij de vaststelling van de bestemmingsplannen dit duidelijke aangegeven moeten worden. En een eigenaar/bewoner van een recreatiewoning verhuurt zijn bed, meubels en bestek niet aan derden. U doet dat toch ook niet met uw eigen woning?

19 feb 01 22:17