AND rondt verkoop van Biblion af

Datum nieuwsfeit: 20-02-2001
Bron: AND International Publishers
AND

AND rondt de verkoop van Biblion af

Rotterdam, 20 februari, 2001

AND International Publishers nv, genoteerd aan Euronext Amsterdam, meldt dat haar dochteronderneming Biblion bv voor ruim NLG 8 mln is overgedragen aan de Nederlandse Bibliotheek Dienst. De omzet van Biblion over 2000 bedroeg ca. NLG 26 mln. Biblion ontwikkelt producten, diensten en kennis op het gebied van media en informatievoorziening voor (openbare) bibliotheken en hun gebruikers en de onderwijsmarkt. Er werken 125 mensen. AND kondigde in december 2000 reeds aan te streven naar desinvestering van Biblion als gevolg van een gewijzigde strategische focus van de onderneming.

De Nederlandse Bibliotheek Dienst (NBD) is het centrale dienstverlenende orgaan zonder winstoogmerk, van en voor bibliotheken voor de levering van boeken, overige media, informatie producten en facilitaire diensten ter ondersteuning van hun bedrijfsprocessen. Het bedrijf is gezamenlijk eigendom van openbare bibliotheken, uitgevers en boekverkopers. Bij de NBD werken ca. 200 mensen. Samen met Biblion levert de NBD nu een breed pakket van diensten en producten voor met name de bibliotheek- en onderwijsmarkten. De betrokken ondernemingsraden staan positief tegenover deze overname.

Zoals AND meldde op 23 januari 2001 heeft de onderneming daarnaast een traject onderzocht dat zou kunnen leiden tot verkoop van de onderneming als geheel dan wel van ieder van haar activiteiten afzonderlijk. Er zijn geen nieuwe financierings-arrangementen afgesloten. AND heeft het voornemen op korte termijn duidelijkheid te verschaffen over de potentiële uitkomsten van de lopende processen. De onderneming wacht met het convoceren van vergaderingen voor aandeelhouders en/of achtergestelde obligatiehouders tot verdere uitkomsten bekend zijn gemaakt. Zolang lopende processen nog gaande zijn, onthoudt de onderneming zich van verder commentaar.

AND International Publishers nv