AXA biedt relaties automatische online acceptatiemodule

Datum nieuwsfeit: 20-02-2001
AXA Verzekeringen

AXA biedt relaties automatische acceptatiemodule

20 februari 2001

Vanaf het begin van dit jaar is AXA gestart met de invoering van TransAXA bij een groot aantal verzekeringsadviseurs. TransAXA is gebaseerd op de internettechnologie en maakt automatische, on line acceptatie mogelijk. De applicatie is ontwikkeld om het serviceniveau naar de verzekeringsadviseur te verbeteren - en daarmee het serviceniveau naar de klant. Inmiddels is de applicatie bij 22 relaties van het Schadebedrijf van AXA geïnstalleerd. Het aantal participerende agenten zal in de loop van dit jaar sterk worden uitgebreid.

Online offertes berekenen en zelf mutaties doorvoeren Met TransAXA stelt het Schadebedrijf van AXA haar kernrelaties in staat om on line offertes voor het AXA Privé Pakket te berekenen en nieuwe posten rechtstreeks bij AXA af te sluiten. In het eerste kwartaal van 2001 komt daar een nieuwe functionaliteit bij: verzekeringsadviseurs krijgen de bevoegdheid om via een beveiligde infrastructuur zélf mutaties in de systemen van AXA door te voeren, hetgeen een aanzienlijke verlaging van de verwerkingstijd met zich mee zal brengen.

TransAXA voorziet op dit moment zowel in een acceptatie- als een offerte-functionaliteit. Als een daartoe bevoegde verzekeringsadviseur voor een relatie een verzekering uit het AXA Privé Pakket wil afsluiten, maakt hij contact met TransAXA en vraagt hij on line een offerte aan. Door een aantal velden in TransAXA te doorlopen (in feite een sterk vereenvoudigd aanvraagformulier), komt die offerte op een eenvoudige wijze tot stand. Met een druk op de knop rolt de offerte er bij de verzekeringsadviseur uit, voorzien van een bevestigingsbrief. Op dezelfde wijze kan de verzekeringsadviseur zijn klant voorzien van een dekkingsbevestiging.

Koppelingen
Op dit moment heeft TransAXA een koppeling met het centrale polissysteem van AXA Schade, de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) en de PTT Postcodetabel. In ontwikkeling zijn koppelingen met een zogeheten Generieke Interface Manager (GIM), noodzakelijk voor de koppeling met de verschillende administratiesystemen van de verzekeringsadviseurs. Voorts staat een koppeling met Autotelex (die automerken koppelt aan cataloguswaarden en gewicht) op de rol.

Fasegewijze implementatie
De implementatie van TransAXA wordt fasegewijs uitgevoerd. Zoals vermeld betreft de eerste fase de mogelijkheid om offertes voor nieuwe AXA Privé Pakketpolissen op te vragen en deze via TransAXA af te sluiten. Binnen afzienbare tijd zal fase 2 opgeleverd worden, het raadplegen en muteren van bestaande AXA Privé Pakketpolissen. Fase 3, schadeafhandeling, wordt naar verwachting in het najaar van 2001 opgeleverd.