Hoorzitting 2e Kamer: 14 keer 'nee' tegen rekening rijden

communicatie@vno-ncw.nl

Bedrijfsleven en ANWB
Hoorzitting 2e Kamer: 14 keer "neen" tegen rekening rijden

DEN HAAG, dinsdag 20 februari 2000 - De Tweede Kamer krijgt woensdagmiddag 14 keer* "neen" te horen van het bedrijfsleven en de ANWB tegen de plaatsing van tolpoortjes rond de grote steden. Een ruime meerderheid van de Nederlanders heeft zich in onderzoeken eveneens tegen het plan van verkeersminister Netelenbos voor tolheffing in de ochtendspits uitgesproken. "Elk draagvlak in de samenleving voor het zogenoemde rekening rijden ontbreekt", aldus de organisaties.

De Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat houdt morgen een hoorzitting, waarop de 14 organisaties die zich tegen deze vorm van tolheffing hebben gekeerd hun bezwaren uiteen zullen zetten tegen het wetsvoorstel Bereikbaarheid en mobiliteit. In dit wetsvoorstel zijn deze plannen (vooralsnog een proef) opgenomen.

Het bedrijfsleven en de ANWB pleiten er voor om het in de kabinetsplannen opgenomen variabel maken van autokosten zoveel mogelijk naar voren te halen en de tussenstap van rekening rijden over te slaan. Via het variabel maken van de autokosten ontstaat dan een "mobiliteitsmarkt", waarop het gebruik van een auto meer en het bezit ervan minder wordt belast. Dat gebeurt via een zogenoemde "kilometerheffing".

Rekening rijden, spitsheffing, tolpoortjes! Ongeacht de naam die er aan wordt gegeven, betekent het dat weggebruikers naast al betaalde belasting op de aanschaf van hun auto, wegenbelasting en benzineaccijns nóg een keer gedwongen worden te betalen voor het rijden op de weg. Vrachtverkeer, zakelijk verkeer, forensen op weg naar hun werk, ouders die hun kinderen naar school brengen moeten vele honderden guldens extra gaan betalen. Het bedrag voor een forens kan zelfs oplopen tot 1.500 à 2.000 gulden per jaar.

Niemand gaat in de ochtendspits voor zijn plezier de weg op. Maar de weggebruiker heeft geen keuze. Er zijn onvoldoende alternatieven (op de weg noch in het openbaar vervoer) voor de spitsrijder op weg naar zijn werk. Verdere spreiding van de reistijden loopt tegen de grenzen ervan aan, zo heeft onderzoek aangetoond. Gebrek aan alternatieven betekent dat de minister gedragsverandering wel kan vergeten. Voor de weggebruiker betekent rekening rijden simpelweg tegen betaling in de file staan.

Dat geldt ook voor het vrachtverkeer, dat evenmin een keuze heeft. De overheid bepaalt voor een belangrijk deel de (venster)tijden waarop een vrachtauto de stad in mag. Goederen kunnen niet in de bus of trein stappen of virtueel worden verstuurd. De dienst (betere bereikbaarheid door minder files) die tegen betaling (tol) wordt aangeboden, wordt niet geleverd. Rekening rijden is daarmee een ordinaire belastingverhoging voor burgers en bedrijven. Er is weliswaar toegezegd dat de opbrengst teruggaat naar de weggebruiker, maar hoe dat gebeurt blijft vaag.

Ondernemers en ANWB geloven bij gebrek aan alternatieven niet in het beoogde effect van het honderden miljoenen guldens kostende tolpoortjesplan. De minister verwacht een reductie van de files met 20 à 25 procent. In het wetsontwerp dat rekening rijden regelt is overigens de mogelijkheid opgenomen om de passageprijs per poortje te variëren en bovendien te verhogen als het effect op de files tegenvalt. Zo kan de minister haar "proef" altijd laten slagen.

De organisaties hebben een groot aantal alternatieven op tafel gelegd, waaronder betere benutting van bestaande en aanleg van nieuwe wegen. Een voorgestelde mogelijkheid die de weggebruiker wél een keuzemogelijkheid biedt is de zogenoemde "A4-doorstroomroute". Dat is een filevrije weg van Noord-Holland naar België, langs Schiphol, Den Haag en Rotterdam. Een projectgroep werkt thans een businessplan hiervoor uit. Er ligt verder een kant en klaar plan gereed om de bereikbaarheid rondom Utrecht te verbeteren.

* Vereniging VNO-NCW, MKB Nederland, ANWB, Hollandse Werkgevers Vereniging, Werkgeversvereniging Midden Nederland, Kamer van koophandel Rotterdam, Kamer van koophandel Haaglanden, Kamer van koophandel Amsterdam, Kamer van Koophandel Utrecht, Algemeen Verbond Bouwbedrijf, Transport en Logistiek Nederland, EVO, BOVAG en RAI Vereniging