Prostaat-zelftest nu te koop bij de apotheek

Datum nieuwsfeit: 21-02-2001

MIRATES EUROPE BV

Prostaat-zelftest nu te koop bij de apotheek

Rotterdam, 21 februari 2001 - Het Rotterdamse bedrijf MiraTes Europe B.V. introduceert een zelftest waarmee het mogelijk is prostaatkanker en andere prostaataandoeningen vroegtijdig op te sporen. Mannen kunnen jarenlang ziek zijn zonder klachten. Vaak gaan zij pas met aanhoudende klachten naar de dokter. Ingeval van prostaatkanker is men dan in 70% van de gevallen te laat om afdoende te behandelen. De kans op genezing is bij vroegtijdige opsporing veel groter. De MiraTes prostaat (PSA) zelftest is te koop bij de apotheek voor circa 43 gulden.

Met behulp van de zelftest kan een man door middel van een simpele vingerprik de prostaat controleren door het PSA (Prostaat Specifiek Antigeen) gehalte te bepalen. Een verhoogd PSA gehalte kan duiden op een ontstoken of goedaardig vergrootte prostaat maar ook (in circa 30% van de gevallen) op prostaatkanker.

Prostaatklachten worden vaak als oude mannenkwalen afgedaan, maar zij kunnen ook op jongere leeftijd voorkomen. Bijna alle mannen krijgen op den duur prostaatkanker maar de meeste ontwikkelen geen klachten. Wanneer klachten wèl optreden is men in 70% van de gevallen te laat om volledige genezing mogelijk te maken. Door periodiek, bij voorkeur jaarlijks, te controleren op verhoogd PSA gehalte kunnen prostaatproblemen in een vroeger stadium ontdekt worden. Vroegtijdige diagnose van prostaatkanker geeft de man een ruimere keuze òf en hoe te behandelen. Een verhoogd PSA niveau is altijd reden om nader onderzoek te doen.

MiraTes Europe B.V. distribueert zelftests, waaronder de HIV en de Helicobacter pylori (maagzweerbacterie) tests. De zelftests zijn zonder recept bij de (internet)apotheek verkrijgbaar. Voor uitgebreide informatie is een uitgebreide internetsite (www.mirates.com) beschikbaar.

Noot voor redacties