'Borst gemakzuchtig over arbeidsdeelname minderheden zorg'

Datum nieuwsfeit: 22-02-2001
Bron: CDA

Borst te gemakzuchtig op gebied arbeidsdeelname minderheden in zorg

CDA-Tweede Kamerlid Gerda Verburg vindt dat minister Borst (Volksgezondheid) op het gebied van arbeidsdeelname van minderheden in de gezondheidszorg tekort schiet.

De CDA-fractie wil voor de zomer een serieus en veelomvattend uitvoeringsplan interculturalisatie voor de hele gezondheidszorg. Een plan dat in elk geval de volgende elementen moet bevatten: een scherpe probleemstelling - inclusief analyse, meetbare doelen, een strategie voor structurele implementatie, een duidelijk tijdpad, toetsingscriteria, monitoring, een verantwoordelijkheidverdeling en een degelijke financiële onderbouwing. Wat de fractie betreft, mag de minister "niet op haar handen gaan zitten".

Inzicht in resultaten van wet SAMEN
Tevens wil de CDA-fractie van de minister inzicht in de mate waarin werkgevers zich aan de wet SAMEN (Stimulering Arbeidsdeelname Minderheden) houden, "bijvoorbeeld door een overzicht te geven van de instroom van allochtone werknemers in de zorg gedurende de afgelopen 2 jaar, en het totaal percentage allochtonen dat werkzaam is in de gezondheidszorg", aldus fractiewoordvoerder Gerda Verburg.

Het CDA neemt in ieder geval geen genoegen met de brief van minister Borst, waarin ze schrijft dat ze ervan uitgaat dat alle instellingen in de zorg zich vast wel aan de wet SAMEN houden.