Vakbonden stellen ultimatum CAO Metaal & Techniek

Vakbonden stellen ultimatum CAO Metaal & Techniek

Vakbonden stellen ultimatum CAO metaal & techniek

Acties mogelijk vanaf 1 maart

De vakbonden (FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en De Unie) hebben vandaag een ultimatum gesteld aan de werkgevers in de sector metaal & techniek. Sinds de laatste onderhandelingsronde op 7 februari ligt het overleg over de CAO stil. Werkgevers hebben een eindbod neergelegd. Het eindbod is in de weken daarna massaal afgewezen door de leden van de bonden. Het ultimatum loopt af op woensdag 28 februari middernacht. De leden willen dat het eindbod van tafel gaat. Als de werkgevers daaraan geen gehoor geven en niet tegemoet komen aan de voorstellen van de vakbonden dan volgen vanaf 1 maart acties en mogelijk stakingen.

Voor de werknemers in de sector is het belangrijk dat er afspraken komen die een combinatie van werk & privé mogelijk maken. Bijvoorbeeld door een goede scholingsregeling binnen werktijd (in ieder geval op kosten van de baas) een regeling voor karweiwerk (werk op locatie, waardoor veel gereisd wordt), grenzen aan extreme werktijden, een goede beloning voor werken in de avond en nacht, een consignatieregeling (pieperdiensten), een loonsverhoging van 2 keer 4 procent en per jaar een uitkering van f 1.000 en door overwerk niet meer verplicht te stellen. Deze onderwerpen zijn in het eindbod van werkgevers niet terug te vinden. Voor de werknemers zijn ze juist cruciaal.

Vorige week hebben de vakbonden besloten om afzonderlijke werkgevers te vragen een plaatsvervangende bedrijfscao te tekenen waarin bovenstaande afspraken wel voorkomen. Inzet van de bonden blijft een tweejarige CAO voor de hele sector.

Voor meer informatie:

Anja Jongbloed, onderhandelaar FNV Bondgenoten: 020-5856164 of
06-53783332
Annemiek Bezemer, onderhandelaar CNV Bedrijvenbond: 06-51601953 Jan Verbaan, onderhandelaar De Unie: 070-4440413 of 06-51584017

Voorlichters:

Inge Freriksen, FNV Bondgenoten: 030-2738257 of 06-51405811 Wouter de Jong, CNV Bedrijvenbond: 030-6348243 of 06-53192266 Babet Verstappen, De Unie: 030-6345133 of 06-51584074

23 feb 01 09:46