Ministers Herfkens en Borst brengen weegschaal in balans

Stichting Wemos

Geneesmiddelenprogramma

23 februari 2001

Ministers Herfkens en Borst brengen weegschaal in balans.

Op verzoek van Stichting Wemos en NIZA brachten Ministers Herfkens en Borst vrijdagmiddag de weegschaal tussen gezondheid en economische belangen in Zuid-Afrika in balans. De belangen van ruim 4 miljoen aidspatiënten staan lijnrecht tegenover die van farmaceutische multinationals. De bedrijven hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Zuid-Afrikaanse overheid, om wetgeving ten behoeve van de productie en import van goedkope medicijnen tegen te houden. De zaak gaat op 5 maart van start.

De bewindsvrouwen gaven aan dat de Nederlandse regering 'alle vertrouwen' heeft in de Zuid-Afrikaanse rechtsspraak. Ook zeiden ze dat de Europese Unie in haar internationale handelsafspraken de volksgezondheidsbelangen van ontwikkelingslanden zwaar moet laten meewegen.

Minister-president Kok vertrekt vanavond naar Zuid Afrika voor een werkbezoek. Volgens Herfkens en Borst zal hij zal deze kwestie aan de orde stellen.

Noot voor redacties