Politiebericht Groningen: man wegens stalking aangehouden

Datum nieuwsfeit: 25-02-2001

Politiebericht Groningen: Diverse 25-02-2001
Persberichten Regiopolitie Groningen
Zondag 25 februari 2001

Dagelijkse berichten

Groningen: man (50) voor stalking aangehouden
Een 50-jarige man is zaterdag aangehouden in zijn woning aan de Tuinbouwstraat omdat hij verdacht wordt van het stalken van verschillende vrouwen in Groningen. Een 63-jarige vrouw heeft aangifte gedaan dat de man haar dagelijks lastig valt en volgt. De man die een verwarde indruk maakt verklaarde dit bij meer vrouwen te doen. Hij is na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal op vrije voeten gesteld.

Groningen: snorfietser dronken door Peperstraat De voetposten van de politie kwamen zaterdagnacht in het voetgangersgebied van de Peperstraat een 25-jarige Groninger tegen op zijn snorfiets. De man zijn adem rook sterk naar alcohol en op het bureau blies hij een promillage van 1.6. De man kreeg een rijverbod en een dagvaarding.

Groningen: acht wildplassers bekeurd
In het uitgaanscentrum van Groningen zijn zaterdagnacht acht wildplassers bekeurd. Twee mannen een 29 jarige en een 31-jarige Groninger - gaven een valse naam op en kregen daarvoor een proces-verbaal. De boete voor het doen van de natuurlijke behoefte op straat is f 100.-. Een 37-jarige man uit Groningen bleef agenten tijdens het uitschrijven van een bon lastig vallen en beledigen. De man volgde de agenten tijdens hun werk en werd na diverse vorderingen om weg te gaan aangehouden voor belediging. Hij verzette zich tijdens zijn aanhouding en werd met gepast geweld opgebracht. Vanwege zijn kennelijke staat en gedrag kon de Stadjer de rest van de nacht in de dronkenmanscel doorbrengen.

Groningen: jongens verdacht van fietsen in het water gooien Twee jongens van beide 18 jaar uit Delfzijl en Assen zijn zaterdag laat in de nacht aangehouden omdat zij ervan verdacht worden vanaf de Trompbrug twee fietsen in het water te hebben gegooid. Een getuige wees de politie erop dat een groepje van drie jongens vanuit het centrum met afgesloten fietsen kwamen lopen en de rijwielen in het water smeten. Twee van de knapen die wegvluchten bij het zien van de politie konden in de Nieuwstraat worden aangehouden en zijn ingesloten voor nader onderzoek.

Groningen: bromfietser uit de bocht
Op de Peizerweg ter hoogte van de Campinglaan vloog zaterdagavond een 23-jarige bromfietser uit Groningen uit de bocht. De brommer schampte een boom en de berijder kwam zwaar ten val. Hij is met hoofdletsel en diverse schaafwonden opgenomen in het ziekenhuis. Van hem is een bloedproef afgenomen. De bromfiets wordt op zijn technische staat onderzocht.

Groningen: zakkenroller aangehouden
Een getuige in een horecapand aan de Grote Markt zag zaterdagavond dat een 39-jarige Stadjer een portemonnee wegpakte van een 16-jarig meisje uit Delfzijl. Beiden volgden de man en waarschuwden de portiers die de man aanhielden en overdroegen aan de politie. Bij zijn fouillering kwam er nog een portemonnee te voorschijn en kort daarna deed een 21-jarige Groningse aangifte van diefstal van haar beurs. De man bekende de diefstallen, kreeg een ontzegging voor de horecagelegenheden en is voor nader onderzoek ingesloten.

Groningen: automobilist rijdt tegen taxi aan
Een 18-jarige automobilist uit Groningen reed zaterdagavond via de parallelweg het Gedempte Zuiderdiep op en zag daarbij een taxi bestuurd door een 29-jarige Stadjer over het hoofd. De automobilist die geen voorrang verleende werd met nekletsel voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht.

Groningen: lastige man bij feest aangehouden
Bij de ingang van het cultuurcentrum aan de Tromsingel werd zaterdagnacht een 59-jarige man uit Groningen aangehouden omdat hij de aanwijzingen van beveiligingspersoneel niet opvolgde en daarbij lastig werd. De man die danig onder invloed was werd meegenomen naar het bureau en na het afleggen van een verklaring op vrije voeten gesteld.

Groningen: aanhouding voor bezit harddrugs
Portiers van een horecagelegenheid aan de Hardewikerstraat vonden zaterdagnacht bij toegangscontrole van een 48-jarige man uit Woltersum een buisje verdovende middelen. De man verklaarde dat het speed was en werd aan de politie overgedragen. Hij bleek ook een kleine hoeveelheid softdrugs bij zich te hebben. De man is verhoord en met een proces-verbaal de deur uit gestuurd.

Groningen: agenten hebben goede neus; hennepplantage aangetroffen Agenten die naar de Paterswoldseweg waren gedirigeerd omdat er bij een straatkolk een gat in de weg zat, roken toen zij ter plekke de karakteristieke lucht van hennepplanten. Toen zij verder op onderzoek gingen voegden zich enkele buurtbewoners zich bij hun en verklaarden al weken last te hebben van de stank. Zij konden de agenten ook een schuur achter enkele appartementen aanwijzen waar zij vermoeden dat een plantage was. Op de zolder van de schuur werd een in werking zijnde plantage aangetroffen met 384 planten en 300 gedroogde toppen. De plantage met toebehoren werd direct ontmanteld en de stroom die gevaarlijk werd afgetapt afgesloten. Enkele stopcontacten waren door de ontstane hitte vervormd zodat er een reeel brandgevaar was. Er is een onderzoek ingesteld naar de eigenaar van de schuur en de plantage. Het gat in de weg werd overigens gedicht door een aannemersbedrijf.

Groningen: drie autos beschadigd op parkeerplaats Op een parkeerplaats op het Overwinningsplein reed zaterdagmiddag een 32-jarige automobiliste uit Groningen achteruit en reed tegen een geparkeerd staande auto van een 75-jarige man uit Eext aan. De bejaarde man kwam daarbij ten val en werd met been- en hoofdletsel naar het ziekenhuis gebracht. De auto van de Groningse raakte nog een wagen en doordat de aangereden autos doorschoven liepen uiteindelijk zes personenautos schade op. Een 42-jarige passant uit Groningen die nog probeerde te redden dat de wagen op elkaar schoven kwam ten val en liep een pijnlijk been op. Drie wagens werden door het bergingsbedrijf afgesleept.

Groningen: alcoholcontroles
In Groningen en Haren zijn zaterdagmiddag en avond 1438 blaastesten op negen verschillende lokaties afgenomen. Uiteindelijk bleken drie personen meer alcohol in het bloed te hebben dan de toegestane limiet van 0.5 promille. Op het Gedempte Zuiderdiep blies een 43-jarige automobilist uit Zuidwolde een promillage van 1.35 waarna hij zijn rijbewijs kon inleveren. Een 51-jarige Stadjer kon hetzelfde doen toen hij werd gecontroleerd op het Damsterdiep. Hij scoorde een promillage van 1.5. Beide mannen kregen een dagvaarding. Een 37-jarige man uit Groningen die als passagier in een van de gecontroleerde autos zat begon de agenten te beledigen. Ondanks meerdere waarschuwingen ging de man ermee door en werd, omdat hij niet meewerkte, met enig geweld aangehouden en naar het bureau gebracht. Tijdens het overbrengen naar het bureau bedriegde hij de agenten verbaal en werd hij ingesloten. Een 22-jarige man uit Groningen zag op de Bedummerweg de controle en keerde zijn auto. Hij bleek niet te hebben gedronken maar wel te rijden zonder rijbewijs. Hij kreeg een proces-verbaal.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900 -8844