NPM Capital investeert in online manager van archieven

NPM Capital NV

26 februari 2001, Amsterdam

NPM Capital investeert in online manager van archieven

NPM Capital heeft samen met Antea Participaties f 5 miljoen geïnvesteerd in Discan BV, een bedrijf dat actief is met het digitaliseren, ontsluiten en management van dossiers en (foto)archieven via internet. Geautoriseerde medewerkers en klanten kunnen op deze manier, waar ze zich ook bevinden, 24 uur per dag toegang krijgen tot de documenten of beelden. Discan is een verzelfstandiging uit TMI, internationaal actief in logistieke dienstverlening. Het kapitaal wordt deels aangewend om de verzelfstandiging mogelijk te maken, deels om de groei van de organisatie te financieren.

Discan biedt twee diensten: Uarchive voor documenten en See+Get-IT voor beelden. Met Uarchive richt Discan zich vooral op dossier- en document-georiënteerde bedrijven al notaris- en advocatenkantoren, accountants, verzekeringsmaatschappijen en transportondernemingen. Enkele bekende relaties die van deze toepassing gebruik maken zijn Avis en Libertel. De beeldapplicatie See+Get-IT is specifiek ontwikkeld voor bedrijven en instellingen die zich bezig houden met het managen, beheren, distribueren van foto's. Voorbeelden daarvan zijn reclamebureaus, fotostockbureaus en bedrijven die een eigen corporate indentity beheren en toepassen. Relaties die van deze toepassing gebruik maken zijn onder meer ING Vastgoed, Randstad, het Nederlands Foto Archief in Rotterdam, Peter Paul Huf en Hollandse Hoogte.

Discan kan worden gezien als een Application Service Provider (ASP) die voor haar klanten via internet het softwareprogramma en gegevens beschikbaar houdt. Dat gebeurt op een veilige, gecodeerde manier. Informatie is alleen toegankelijk voor geautoriseerde personen. Voorafgaand daaraan worden documenten ingescand. De bouw en het onderhoud van een database, en het voorzien van applicaties waarmee geautoriseerde gebruikers via internet of intranet toegang hebben tot het systeem, gebeurt door Discan. Vervolgens worden documenten geïndexeerd. Een klant kan de documenten dan gemakkelijk opvragen, raadplegen, printen of per fax en/of e-mail verzenden.

Een belangrijk voordeel van deze internetapplicatie is dat bedrijven niet zelf hoeven te investeren in hard- en software, maar alleen betalen alleen voor het daadwerkelijke gebruik. Oprichter en directeur Jan Paul Douma:"Wij investeren in computers en software en zorgen dat het systeem 24 uur per dag beschikbaar blijft. Onze relaties kunnen zich helemaal richten op hun core business."

Voor NPM Capital betekent de participatie in Discan een interessante uitbreiding van haar portefeuille in de High Tech sector, ook al omdat Discan zich met haar dienstverlening richt op het verbeteren van de bedrijfsprocessen van gevestigde bedrijven. Juist dit type internetbedrijven wordt als potentieel kansrijk gezien.

NPM Capital is verstrekker van durfkapitaal in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, België, Frankrijk en Ierland. NPM Capital participeert momenteel voor een bedrag van meer dan f 2,5 miljard in circa 190 ondernemingen.

Voor meer informatie:

Discan B.V.