Bekende Belgen zetten zich in voor het Rode Kruis

Datum nieuwsfeit: 26-02-2001
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Internationaal Jaar van de Vrijwilliger Bekende Vlamingen kruipen in de huid van rodekruisvrijwilliger Jan Verheyen, Karel Deruwe en Dieter Troubleyn leren leerlingen alles over krukken en rolstoelen

De rodekruisploeg van Haacht kreeg vandaag versterking van drie kersverse rodekruisvrijwilligers: Jan Verheyen, Karel Deruwe en Dieter Troubleyn. Samen zetten ze zich in om de leerlingen van de 5de klas in de gemeenteschool bewust te maken van de moeilijkheden en mogelijkheden van het gebruik van een rolstoel. Met veel enthousiasme verkenden ze een uitgekiend rolstoelparcours waarbij al snel duidelijk werd dat je als rolstoelgebruiker heel veel onaangepaste situaties tegenkomt. De bekende Vlamingen waagden zich nadien ook aan de uitlening van krukken en verstrekten - met wat hulp van de Haachtse rodekruisvrijwilligers - deskundig advies.

Naar aanleiding van het 'Internationaal Jaar van de Vrijwilliger' geeft het Rode Kruis de komende weken aan Bekende Vlamingen de kans om eens in de huid te kruipen van een rodekruisvrijwilliger. Het Rode Kruis wil hiermee zijn 14.000 vrijwilligers een hart onder de riem steken.

Het Rode Kruis wil met deze actie ook even aandacht vragen voor die vrijwilligers die ver van de grote actie en de schijnwerpers toch dag aan dag klaar staan om anderen te helpen. Jan Verheyen, Karel Deruwe en Dieter Troubleyn kozen dan ook speciaal voor de uitleendiensten van het Rode Kruis. Zo'n 250 vrijwilligers zorgen in Vlaanderen voor de uitlening van hulpmiddelen. Zij lenen krukken, looprekken, ziekenbedden, rugsteunen... uit aan slachtoffers van ongevallen, herstellende zieken en bejaarden. Vanuit 215 uitleenpunten worden zo jaarlijks niet minder dan 30.000 hulpmiddelen uitgeleend.

Alle rodekruisvrijwilligers van de uitleenpunten volgden eerst een grondige opleiding zodat zij de gebruiker bijkomende informatie kunnen geven: hoe moet ik stappen met krukken? hoe kan ik de rolstoel afstellen? hoe moet ik een stoep op- en afrijden? Zij zorgen ook zelf voor het onderhoud van het materiaal. Tot slot besteden zij als vrijwilliger van het Rode Kruis ook aandacht aan de sociale dimensie. Zij maken tijd voor de hulpvrager en leren noodsignalen herkennenzodat het uitlenen de aanleiding kan zijn voor een ruimere hulpverlening.

Haacht, 26 maart 2001

Voor meer informatie:

Leen Tullen, tel. kantoor: 02-645 45 01, gsm: 075-64 00 23, e-mail: perszaken@redcross-fl.be
of Tuur Hoste, tel. kantoor: 02-645 45 45, gsm: 0476-50 50 58, e-mail: tuur.hoste@redcross-fl.be