Politieberichten Hollands Midden: fietser geschept

Fax 071 - 5459326
Afkomstig van: Verboon, Yvette
Datum: 26 februari 2001

Fietser let bij oversteken even niet op Noordwijkerhout
Op vrijdag 23 februrari rond 14.00 uur werd een 16-jarige fietser uit Noordwijkerhout op de Herenweg aangereden door een 20-jarige automobilist uit Noordwijkerhout. Met onbekend letsel is de fietser overgebracht naar het LUMC. Het ongeval ontstond doordat de fietser bij het oversteken van de weg even niet op de naderende automobilist lette.

Overstekend meisje ziet auto over het hoofd Hillegom
Op vrijdag 23 februari rond 14.30 uur werd een 14-jarig meisje uit Hillegom op de Olympiaweg aangereden door een 24-jarige automobiliste uit Hillegom. Met onbekende letsel is zij overgebracht naar het LUMC. Het meisje stak de weg over en wachtte op de as van de weg even voor een passerende vrachtauto. Direct na het passeren van de vrachtauto liep zij door. Direct achter de vrachtauto reed de auto van de Hillegomse. Deze had zij niet gezien. Een aanrijding volgde.

Politie komt op tijd tussenbeide Voorhout
Op zaterdag 24 februari rond 02.00 uur stuitte de politie tijdens hun controles langs de horeca-gelegenheden op de Herenstraat op een groep jongens die met elkaar op de vuist dreigden te gaan. Zij kwamen net uit een café waar gezellig carnaval was gevierd. Buiten werd het plotseling minder gezellig. De politie wist de gemoederen van de jongeren te bedaren en stuurde ze ieder een andere kant op. De rust was daarmee hersteld.

Politie houdt deur voor klanten open Voorhout
Op zaterdag 24 februari rond 02.15 uur tijdens een controleronde lang horeca-gelegenheden, constateerde de politie dat een etenszaak aan de Dinsdagse Wetering het niet zo nauw nam met de sluitingstijd. Een tiental klanten bevonden zich nog in de zaak. De politie heeft voor hen de deur open gehouden en de beheerder van de zaak een waarschuwing gegeven.

Horeca-bazen sluiten op tijd Lisse
De horeca-bazen in Lisse sloten op zaterdag 24 februari hun zaken op tijd. Dit constateerde de politie tijdens hun controles op naleving van de sluitingstijden horeca. De politie houdt daarop regelmatig controles. Alles bleek dit keer in orde te zijn.

Fietser breekt been Noordwijkerhout Op zaterdag 24 februari rond 14.50 uur kwamen een 21-jarige automobilist uit Noordwijkerhout en een 15-jarige fietser uit Noordwijkerhout op de Havendwarsstraat onzachtzinnig met elkaar in aanraking. De fietser brak daarbij zijn been. Hij is overgebracht naar het LUMC. De fietser wilde linksaf slaan juist op het moment dat de automobilist uit tegengestelde richting naderde. Deze sneed een bocht af waarna de frontale aanrijding volgde.

Knie schiet uit kom bij val Noordwijkerhout Op zaterdag 24 februari rond 21.15 uur viel een 22-jarige man uit Den Haag op de Kerkstraat. Oorzaak, gladheid. Zijn knie schoot daarbij uit de kom. De man is overgebracht naar het LUMC.

Man raakt auto kwijt Voorhout
Op zaterdag 24 februari rond 22.45 uur hield de politie op de 's Gravendamseweg een 42-jarige automobilist uit Lisse aan. Hij zat met te veel drank op toch achter het stuur. Daarnaast bleek de man te rijden terwijl hij nie tmocht rijden. Van de rechter had hij een ontzegging voor het besturen van motorrijtuigen opgelegd gekregen naar aanleiding van het al eerder onder invloed rijden. Een ademtest wees dit keer 1025 ug/l. uit. ( 220 ug/l. is de limiet.) De politie nam in opdracht van de officier van justitie de auto van de man inbeslag.

Duur glaasje op Noordwijk
Op zondag 25 februari rond 01.25 uur hield de politie op de Duinweg een 36-jarige automobilist uit Noordwijk aan. De man had iets te veel gedronken. Een ademtest kwam tot 245 ug/l, daar waar 220 ug/l. de limiet is. De man kreeg een boete van fl. 410,--. Een taxi was voordeliger geweest.

Rijbewijs kwijt Voorhout
Op zondag 25 februari rond 01.25 uur hield de politie op de Kerkstraat een 31-jarige Noordwijkerhouter in zijn auto aan. De man had te veel gedronken. Een ademanalyse kwam tot 1200 ug/l. ( 220 ug/l. is de limiet) Naast dat de man een proces-verbaal kreeg moest hij zijn rijbewijs inleveren.

Tijdens carnaval vieren mishandeld De Zilk
Op zondag 25 februari rond 20.40 uur is een 18-jarige jongen uit Hillegom door een nog onbekende carnavalvierder bij een feestzaal aan de Sportlaan mishandeld. De Hillegommer stootte tijdens het feest in de volle zaal de onbekende aan. Deze reageerde direct aggressief naar hem. Zij gingen naar buiten waar de Hillegmommer klappen en trappen van hem kreeg. Hij liep diverse kneuzingen op over het hele lichaam. De politie stelt een onderzoek in.

Door gladheid tegen lichtmast beland Lisse
Op zondag 25 februari rond 23.30 uur belandde een 32-jarige automobilist uit Sassenheim op de Heereweg met zijn auto door de plotselinge gladheid tegen een lichtmast. Hij liep daarbij een verwonding aan het hoofd op en is overgebracht naar het LUMC. De Sassenheimer werd in een flauwe bocht verrast door een plotseling wit wegdek en gleed rechtdoor in plaats van de bocht te volgen. De lichtmast brak daarbij af.

Onder invloed rijders Katwijk/Rijnsburg/Oegstgeest/Sassenheim De politie heeft het afgelopen weekend tijdens controles 8 automobilisten aangehouden die met te veel drank op toch achter het stuur waren gekropen. De ademtestscores liepen uiteen van 230 tot 590 ug/l. ( De limiet is 220 ug/l.)

Insluiping in woning Katwijk
Op zaterdag 24 februari rond 03.30 uur schrok een bewoner van een woning aan de Cattenstraat wakker van gerommel beneden in de woning. Toen hij ging kijken was de onbekende verdwenen met medeneming van een draadloze huistelefoon, een mobiele telefoon en pasjes. Waarschijnlijk was de insluiper binnen gekomen via een niet afgesloten achterdeur.

Bonnen blijven vallen Sassenheim
Ondanks regelmatige parkeercontroles in het centrum van Sassenheim, blijven automobilisten de fout in gaan. Zo ook afgelopen zaterdag 24 februari. In totaal schreef de politie 22 automobilisten op. De meeste overtredingen betroffen het niet gebruiken of niet juist gebruiken van de verplichte parkeerschijf.

Inbraak in woning Katwijk
Op zondag 25 februari werd in de middag of vroege avond ingebroken in een woning aan de dr. W. Dreesstraat. Om binnen te komen werd een dakraam opengebroken. Uit de woning wordt geld vermist.

Inbraak in woning Sassenheim
Tussen zaterdag 24 februari in de middag en zondag 25 februari in de avond werd ingebroken in een woning aan de J.J. van Rhijnstraat. Om binnen te komen boorden de inbrekers een gaatje in de acherdeur en wisten zo de vergrendeling van de deur te ontgrendelen. Uit de woning worden sieraden, een video-recorder, ruim honderd c.d.'s, videobanden, een fotocamera, schoenen en een mobiele telefoon vermist.

Inbraak in woning Leiden
Tussen zaterdagmiddag 24 februari en zondag 25 februari werd ingebroken in een woning aan de Fien de la Marstraat. Om binnen te komen werd een schuifpui vernield. Het is nog onduidelijk wat er vermist wordt. De bewoners zijn op vakantie.

Vechtpartij in bar Leiden
Op zondag 25 februari rond 03.30 uur ontstond in een bar aan de Nieuwe Beestenmarkt een vechtpartij tussen een aantal bezoekers en een 26-jarige man uit Groningen. De Groninger raakte daarbij aan hoofd en elleboog gewond en werd overgebracht naar het LUMC. De vechtpartij onstond na opmerkingen aan het adres van vier mannen die de Groninger in het toilet aan de kant hadden geduwd. In de bar werden barkrukken en werd glaswerk gebruikt bij het vechten. De politie verrichtte nog geen aanhoudingen. Zij zal eerste een nauwkeurig onderzoek instellen naar de vechtpartij.

Lastige klant krijgt klappen Leiden
Op zondag 25 februari rond 04.45 uur wilde een 22-jarige Leidenaar bij een portier van een dansgelegenheid aan de Lammermarkt verhaal halen omdat hij enkele spullen miste in zijn teruggekregen jas. Hoe zich dit precies heeft afgespeeld is de politie nog niet duidelijk. In ieder geval werd het aandringen van de Leidenaar beantwoord met een aantal klappen van één of beide portiers. Ten gevolge daarvan liep hij een dikke lip en gezwollen gezicht op. Hij deed bij de politie aangifte van mishandeling. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Politie pakt inbreker snel op Leiden
Op zondag 25 februari werd rond 06.00 uur ingebroken in een woning aan de Vlietweg. De inbrekers gingen er vandoor met huis- en autosleutels en een lederen jas. Kort na deze melding ontving de politie het bericht dat op de Vlietweg zich een auto verdacht ophield. Toen de politie de inzittenden wilden controleren gingen zij er vanoor met in hun kielzog de politie. Tegen de blauwe brug kwam de auto tot stilstand en sprongen er twee personen uit die het direct op een lopen zetten. Eén van hen wist aan de politie te ontkomen. De andere, een 25-jarige man zonder vaste woon of verblijfplaats, werd door de sterke arm ingerekend. Hij was nog in het bezit van het uit de woning ontvreemde. De man is inverzekering gesteld. De politie is op zoek naar de andere verdachte. De auto waarmee het tweetal reed bleek eveneens kort voor de inbraak aan de Vlietweg gestolen te zijn.

Inbreker gaat er met computer vandoor Schoonhoven
Op zaterdag 24 februari rond 01.15 uur gooide een inbreker een steen door een ruit van een bedrijf aan de Beneluxlaan. Vervolgens pakte hij een complete computer en ging daarmee aan de haal.

Onder invloed rijden Ouderkerk aan den IJssel Op zaterdag 24 februari rond 20.55 uur hield de politie op de IJsseldijk West een 50-jarige automobilist uit Ouderkerk aan den IJssel aan. De man had te diep in het glaasje gekeken. Een ademtest wees 430 ug/l. uit, daar waar 220 ug/l. de limiet is.

Eerst betalen Lekkerkerk
Op zaterdag 24 februari rond 23.50 uur hield de politie op de Kerkweg een 30-jarige Lekkerkerker aan in zijn auto. Voor de man stonden nog enkele boetes open met een totaal van fl. 412,50. Dit bedrag werd aan het bureau betaald waarna hij weer een vrij man was.

Onder invloed rijden Schoonhoven Op zondag 25 februari rond 04.45 uur hield de politie op de Opweg een 23-jarige automobilist uit Polsbroek aan. De man had te veel gedronken. Hij blies 390 ug/l. ( 220 ug/l. is de limiet)

Vrouw verliest evenwicht en verdraait been Schoonhoven Op zondag 25 februari rond 09.30 uur wilde een 33-jarige Schoonhovense een schoolgebouw aan de Willem de Zwijgerstraat binnen stappen. Plotseling verloor zij haar evenwicht, verdraaide haar been en kwam ten val. Met diverse letsels aan haar been is zij overgebracht naar het Groenehartziekenhuis in Gouda.

Auto over de kop Nieuwerkerk a/d Ijssel Een 34-jarige automobiliste uit Moordrecht is op zaterdag 24 februari omstreeks 12.15 uur met nog onbekend letsel naar het Groene Hartziekenhuis overgebracht nadat zij met haar voertuig over de kop van de dijk rolde. De automobiliste reed over het Kortenoord in de richting van Nieuwerkerk a/d Ijssel. Door het gladde wegdek vanwege sneeuwval verloor de automobiliste de macht over het stuur. Het voertuig rolde enkele malen over de kop en kwam op het fietspad tot stilstand. Vijf minuten eerder was een 17-jarige scooterrijder uit Capelle a/d Ijssel met zijn, eveneens 17-jaar, passagiere op nagenoeg dezelfde lokatie van de dijk gerold. De twee zagen het ongeval van de automobiliste gebeuren.

Diefstal uit woning en pogingen tot Waddinxveen Een 45-jarige man heeft aangifte gedaan van diefstal uit zijn woning aan de Junolaan. Vermoedelijk werd de inbraak gepleegd op vrijdag 23 februari tussen 19.00 uur en 22.30 uur tijdens de afwezigheid van de bewoners. De insluiper(s) wist(en) de woning via een raam binnen te komen. Weggenomen is een videorecorder met afstandbediening. Rond hetzelfde tijdstip werd bij de buren een poging gedaan om via de achterzijde van de woning binnen te komen. Aan de Zuidkade werd eveneens rond hetzelfde tijdstip een woning bezocht. De insluiper trachte zowel op de begane grond als op de eerste etage via de schuifdeuren binnen te komen. De schuifdeuren waren dermate geblokkeerd dat de insluiper het voor gezien hield.

Verkeersongeval met letsel Oude Ade Een 33-jarige automobilist uit Rijpwetering heeft op vrijdag 23 februari omstreeks 17.25 uur letsel opgelopen na een aanrijding. De automobilist reed over de Provincialeweg N445 in de richting van Roelofarendsveen. Ter hoogte van hectometerpaal 3,7 geraakte hij door de gladheid in de slip waardoor hij met zijn voertuig in de rechter berm kwam. Vervolgens reed hij frontaal tegen de rechter vangrail waardoor zijn voertuig dwars op de weg slipte voor het tegemoet komende verkeer. Vanuit de tegemoet komende richting raakten twee andere automobilisten betrokken bij de aanrijding. Een 25-jarige Leidenaar reed tegen de linkerkant van de auto van de 33-jarige automobilist. Deze laatste tolde rond en schaafde met zijn voertuig de linkerzijde van de voertuig van een 37-jarige automobilist uit Leiderdorp. De automobilist uit Rijpwetering is met een hersenschudding en een hoofdwond overgebracht naar het Rijnland Ziekenhuis. De Leidenaar klaagde over pijn in de borstkas.

Verkeersongeval met letsel Hazerswoude-Dorp Een 14-jarige fietsster uit Boskoop heeft op zaterdag 24 februari omstreeks 12.10 uur letsel opgelopen toen zij was aangereden door een 37-jarige automobilist uit Hazerswoude-Dorp. De fietsster reed over de Burgemeester Smitweg in de richting van de Voorweg. Bij deze kruising stak zij schuin over naar het fietspad langs de Voorweg. Zij verleende hierbij geen voorrang aan de van rechtskomende automobilist. Vermoedelijk zag zij de automobilist over het hoofd. De Boskoopse is voor controle overgebracht naar het LUMC te Leiden.

Verkeersongeval met letsel Roelofarendsveen Op zaterdag 25 februari omstreeks 23.00 uur heeft als gevolg van de gladheid een aanrijding plaatsgevonden op de Rijksweg A4. Een 36-jarige automobiliste uit Nijmegen reed over de A4 in de richting van Amsterdam. Ter hoogte van Roelofarendsveen raakte zij door de onverwachte sneeuw en besneeuwde rijbaan in de slip. Zij raakte daarbij de vangrail links van de rijbaan, tolde rond en kwam aan de rechterzijde van de rijbaan tot stilstand. Het voertuig stond daarbij half op de rijbaan en half op de vluchtstrook. In dezelfde richting reed een 33-jarige automobilist uit Amsterdam. Hij zag voor zich de automobiliste staan en wilde hiervoor uitwijken naar links. Daar hij zag dat hij op dat moment werd ingehaald, trachtte hij door remmen een aanrijding te voorkomen. Door de gladheid lukte dit niet, waardoor hij met de voorzijde van zijn auto op de achterzijde van de Nijmeegse botste. De zes personen in de auto van de Nijmeegse zijn allen voor controle overgebracht naar het Rijnland Ziekenhuis.

Inbraak woning Voorschoten
Op vrijdag, 23 februari, tussen 17.00 uur een 22.00 uur is ingebroken in een vrijstaande woning aan de Migchelbrinklaan te Voorschoten. Aan de achterzijde is de dader het balkon opgeklommen en heeft dar een slaapkamerdeur opengebroken De gehele woning is doorzocht. Op grove wijze werd getracht een ingegoten kluis open te breken. Weggenomen werd audio-apparatuur, sieraden en vreemde valuta.

Straatgeweld Leiden
Bij een vechtpartij op de Koornbrugsteeg is op 24 februari, omstreeks 04.30 uur een 23-jarige Leidenaar gewond geraakt. De man kreeg klappen na een korte woordenwisseling met twee andere mannen. Door de klappen liep het slachtoffer een gebroken kaak op en werd opgenomen in het Rijnland ziekenhuis. De politie stelt een onderzoek in.

Burengeweld Leiden
Op 24 februari, omstreeks 23.50 uur, liep op de Van Hogendorpstraat een ruzie uit de hand. Een 54-jarige Leidenaar werd, n.a.v. sneeuwballen gooien, mishandeld door zijn overbuurman, een 34-jarige Leidenaar. Een sneeuwbal was tegen de ruit gekomen van de woning, bewoond door de 34-jarige. Hij ging hierop verhaal halen, pakte een dopsleutel en ging hiermee de 54-jarige te lijf. Hij sloeg de man op het hoofd, die hevig bloedend in elkaar zakte. De man moest worden overgebracht naar het ziekenhuis en daar zijn zes hechtingen gezet. De politie wilde de verachte in deze zaak aanhouden, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Het onderzoek in deze wordt voortgezet.

Inbraak woning Nieuwkoop
Op vrijdagavond, 23 februari jl. is ingebroken in een twee-onder-een kapwoning aan de Karhaak in Nieuwkoop. Een raam werd geforceerd. Sieraden en geld werd weggenomen.

Inbraak woning Alphen a.d. Rijn
Tussen 23 en 25 februari is ingebroken in een flatwoning aan de Preludeweg. Aan de balkonzijde werd en raam opengebroken en de gehele woning is doorzocht. Sieraden werden weggenomen.

Alcoholcontrole Alphen a.d. Rijn
Aan de Oudhoornseweg is op 24 februari omstreeks 01.05 uur een 39-jarige Koudekerker aangehouden voor rijden onder invloed. Op het bureau blies de man 365 ug/l. De man bleek recidivist. Zijn rijbewijs is ingevorderd. Op de Willem de Zwijgerlaan is een 38-jarige Alphenaar verbaliseerd. Hij blies 335 ug/l en kreeg een transactie van 410 gulden en een rijverbod uitgereikt. Op de Hoorn werd op 25 februari omstreeks 02.45 uur een 18-jarige Leidenaar verbaliseerd. Hij blies 545 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 5 uur en een dagvaarding in persoon uitgereikt.

Auto te water Nieuwkoop
Op 24 februari, omstreeks 04.10 uur is een taxi te water geraakt bij de Noordenseweg. De bestuurder, een 19-jarige man uit Zevenhoven, verloor de macht over het stuur, reed tegen een lichtmast, draaide om zijn as, reed tegen een boom en kwam aan de andere zijde van de weg en half in het water tot stilstand. Zowel de chauffeur als de passagiers konden uit de auto klimmen. De politie maakt een registratieset op.

Controle hotspots Gouda
De politie heeft in Gouda afgelopen weekend uitvoerig de zogenaamde hotspots weer bezocht. Er werden vermoedelijk door de weersomstandigheden geen onregelmatigheden waargenomen. Een koppel bikers werd hierbij ingezet. Daar kwamen veel positieve reacties van het publiek op binnen.

Inbraak woning Gouda
In de Van Strijenstraat is in de late nacht van 24 februari ingebroken in een woning. De dader is vermoedelijk m.b.v. een valse sleutel, binnengekomen weggenomen werden een GSM, ski-jack en een portemonnaie met inhoud. In de Verdistraat is in de nacht van 25 februari ingebroken in een woning. Een keukenraam werd geforceerd. Vermoedelijk is er geld en zijn er sieraden weggenomen.

Strooitractor te water Reeuwijk
Bij de politie kwam op 24 februari, omstreek 07.00 uur een melding binnen dat een strooitractor te water geraakt was op de Kerkweg te Reeuwijk. Twee brandweervoertuigen, een ambulance, drie politievoertuigen en een takelwagen kwamen ter plaatse. Bleek dat de betrokken bestuurder reeds bij de gemeentewerf in Reeuwijk zat en dat men was vergeten de politie hierover in kennis te stellen. Van de tractorbestuurder is nog geen verklaring afgenomen.

Alcoholcontrole Reeuwijk / Gouda
Bij een alcoholcontrole op 25 februari aan de Raadhuisweg is een bestuurder, een 66-jarige man uit Waddinxveen, verbaliseerd. Bij ademanalyse bleek dat de man 290 ug/l had. Hij kreeg een transactie aangeboden. Een andere man, een 30-jarige Gouwenaar, kreeg eveneens een transactie. Hij blies 240 ug/l. Vijf andere bestuurders bleken niet teveel gedronken te hebben. Op de Schoonhovenseweg in Gouda werd eveneens die nacht gecontroleerd. Een 31-jarige Gouwenaar kreeg een pv. Hij blies 250 ug/l. een 27-jarige Moordrechtenaar kreeg een dubbel pv. Hij blies 280 ug/l en reed zonder geldig rijbewijs. Een 33-jarige Gouwenaar kreeg een transactie aangeboden omdat hij 345 ug/l blies. Een 20-jarige man uit Berkenwoude blies na aanhouding 490 ug/l. Hij kreeg meteen een dagvaarding in persoon uitgereikt.

Aanrijding door gladheid; één dode Reeuwijk
Op de A-12, zuidbaan, voorbij de afslag van Reeuwijk op 26 februari, omstreeks 01.30 uur een verkeersongeval plaats, waarbij één dode is gevallen. Vermoedelijk is een personenauto, met daarin vijf inzittenden, door de gladheid van de weg geraakt en tegen een boom tot stilstand gekomen. De bestuurder, een 29-jarige man uit Maarsen, is door de brandweer bevrijd en werd in kritieke toestand naar het AZU vervoerd. Een man, die voorin naast de bestuurder zat, kwam bij de aanrijding om het leven. Twee kinderen, die achter in de auto zaten werden bevrijd en overgebracht naar het Jozef. Een 29-jarige vrouw, eveneens uit Maarsen, die achter in de auto zat bij de kinderen, is met rugklachten vervoerd naar het Bleuland. Terplaatse waren vijf politie-eenheden, vier brandweervoertuigen uit Reeuwijk, Waddinxveen en Bodegraven, meerdere takelwagens, voertuigen van het KLPD, het traumateam en vier ambulances. Er vonden tijdens dit ongeval nog twee kleinere aanrijdingen plaats op de rijksweg; één op de zuid- en één op de noordbaan. Hierbij zijn geen gewonden gevallen.

Noot voor de redactie /

Noot voor redacties