Rijdend personeel NS verwerpt onderhandelingsresultaat

Datum nieuwsfeit: 27-02-2001
Vakvereniging Voor Machinisten en Conducteurs

Tilburg, 27 februari 2001

VVMC achterban is duidelijk:
Rijdend personeel verwerpt onderhandelingsresultaat.

De leden van de VVMC, de grootste vakbond voor rijdend personeel bij NS, zijn tegen het onderhandelingsresultaat dat de directie en de bonden op 29 januari jl. hebben gesloten. Met een respons van méér dan 60 procent waarvan 1851 stemmen tégen en 77 vóór, is deze uitslag duidelijk en niet voor discussie vatbaar. Deze uitkomst was in feite voorspelbaar, nadat de VVMC op 27 januari het overleg vroegtijdig had verlaten. De vrees die toen bij de onderhandelaars heerste, dat het wel eens zou kunnen worden afgewezen, is nu dus werkelijkheid geworden.

Het signaal is duidelijk. Dergelijke onderhandelingsresultaten, hoe goed ook bedoeld, bieden geen soelaas als het gaat om een duurzame en fundamentele oplossing voor de problematiek die bij NSR heerst. De VVMC verkondigt dit al van af het begin en vraagt zich af wat er nog verder moet plaatsvinden ten einde dit bij de directie van NSR voor het voetlicht te brengen. In onze ogen kan de directie van NSR nu niet anders dan ruiterlijk erkennen dat haar veranderingsproces niet wordt gedragen door het rijdend personeel en dat het zo niet langer verder kan.

Wij zullen de directie van NSR wederom vragen het overleg de heropenen en in te gaan op de voorstellen van de VVMC die zich richten op een breed gedragen oplossing waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Wij houden u op de hoogte.