Activiteiten rond rapport Commissie onderzoek vuurwerkramp

Datum nieuwsfeit: 27-02-2001

PERSBERICHT 27 februari 2001

Overhandiging rapport en live chatsessie met Commissie onderzoek vuurwerkramp

Voor de communicatie met getroffenen over het rapport van de Commissie onderzoek vuurwerkramp is een publieksbijeenkomst georganiseerd, een audiovisuele reconstructie van de ramp gemaakt, een publieksversie van het rapport beschikbaar, een (telefonisch) spreekuur en er komt een chatsessie voor internetgebruikers. Op de website van de commissie www.co-vuurwerkramp.nl/ kunnen belangstellenden bovendien hun oordeel geven over het rapport. Daarvoor is een interactieve rubriek ingericht. Zowel de publieksversie als het eindrapport staan vanaf 10.05 uur op woensdag 28 februari op deze website.

Overhandiging rapport.
Op 28 februari a.s. overhandigt de commissie om 10.05 uur het rapport aan de opdrachtgevers; de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Commissaris van de Koningin van de provincie Overijssel en de burgemeester van Enschede. Deze overhandiging zal direct op televisie worden uitgezonden door RTV Oost en de NOS. Om 13.30 uur geeft de commissie een toelichting op het rapport aan getroffenen in het Rijksmuseum Twenthe aan de rand van het rampgebied. Bij grote belangstelling kan deze bijeenkomst ook worden gevolgd op een groot scherm in de tegenover het museum liggende Nederlands gereformeerde kerk aan de Lasondersingel.
De commissie geeft daar een toelichting op het onderzoek, de audiovisuele reconstructie van de ramp zal worden vertoond en er is gelegenheid om vragen te stellen. Voor de Turkse getroffenen is aansluitend een nazit met het Turks sprekende commissielid mevrouw Yasemin Tümer.

De aanwezigen ontvangen een publieksversie van het rapport, dat in 40 vragen en antwoorden een toegankelijk inzicht biedt in de bijna 2000 pagina's die het rapport van de commissie telt.

Spreekuur.
Op donderdag 1, vrijdag 2 en maandag 5 maart is er een spreekuur op het Stationsplein 11 in Enschede in de vestiging van de commissie. Mensen kunnen langskomen, bellen en een afspraak maken. Leden van de commissie en van de staf van de commissie zijn daar op deze dagen aanwezig om de vragen te beantwoorden.
Het spreekuur is op deze drie dagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

Live chatsessie.
Op donderdag 1 maart is er 's avonds een chatsessie op de website van de commissie: www.co-vuurwerkramp.nl. Deze begint om 20.30 uur. Onder leiding van Henny Everts, directeur van RTV Oost, kunnen internetgebruikers direct chatten met drie leden van de commissie: voorzitter Oosting en de leden Beckers en Enthoven.

Op deze website staat vanaf de 28e om 10.05 uur ook informatie over het rapport : dan zijn hier het persbericht (ook in het Engels, Duits en Turks), de publieksversie, en het eindrapport (met een engelstalige 'Final Consideration') in te zien en down te loaden.
Er is bovendien een interactieve rubriek op de website, waar mensen hun reactie kunnen geven op het rapport. De website blijft tot 31 maart 2001 in de lucht.

De Commissie onderzoek vuurwerkramp heeft onderzoek gedaan naar de ramp op 13 mei 2000. Daarover wil zij ook graag de Enschedese bevolking, en in het bijzonder de getroffenen, informeren. De commissie is echter geen hulpverlenende instantie. Diegenen die hulp zoeken zal de commissie doorverwijzen naar instellingen die deze hulp kunnen bieden.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties