Werkgevers metaaltechniek: bonden onderhandelen niet echt

Datum nieuwsfeit: 28-02-2001
Metaalunie

Werkgevers metaaltechniek vinden dat bonden niet echt onderhandelen 28/02/2001

De werkgevers in de metaal en technische bedrijfstakken hebben de vakbonden gevraagd weer aan de onderhandelingstafel plaats te nemen. De werkgevers verenigd in de FWM wijzen er in een brief aan de bonden op dat er van werkgeverszijde op vele punten in grote mate tegemoet is gekomen aan de wensen van de bonden maar dat de bonden feitelijk geen concessies hebben gedaan. Integendeel, de vakorganisaties zijn met nòg meer wensen gekomen. De werkgevers vragen zich dan ook af of de bonden wel tot een onderhandelings-
resultaat wilden komen. Volgens de werkgevers is er feitelijk pas één échte onderhandelingsronde geweest, de eerdere twee gesprekken gingen over de waarde van te maken afspraken in het kader van de vredesplicht die bonden hebben zo lang een CAO loopt. Omdat de bonden toen zij vorig jaar hun voorstellen aanboden, aandrongen op maximaal drie onderhandelingsdata om snel tot een nieuwe CAO te komen, hebben de werkgevers in de derde ronde een eindbod op tafel gelegd. De bonden hebben daar niet op gereageerd maar hebben op 7 februari direct de onderhandelingen opgeschort. Zij zouden hun achterban raadplegen en beloofden een brief die nooit is gekomen. Uiteindelijk stuurden zij de werkgeversorganisaties een ultimatum. Al op 16 februari kondigden de vakorganisaties in de nieuwsmedia aan met 170 bedrijven individuele afspraken te gaan maken. De werkgevers constateren dat er maar een paar bedrijven zijn benaderd en dat geen enkel bedrijf akkoord is gegaan met de aan hen voorgelegde tekst. Die tekst gaat op een enkel punt overigens veel verder dan wat in de centrale CAO-onderhandelingen is gevraagd. Zo wordt de individuele werkgevers gevraagd om voor scholing per werknemer een bedrag van minimaal vijfduizend(!) gulden per jaar voor scholing extra beschikbaar te stellen. Dat alleen al zou tot een verhoging van de loonkosten van zo'n tien procent leiden. Met alle andere wensen en gevraagde loonsverhogingen zouden de loonkosten met ruim twintig procent per jaar stijgen. Schreven de bonden in een brief van 21 februari aan enkele bedrijven dat zij 'de komende dagen' hun leden zouden raadplegen, al op 22 en 23 februari stuurden zij de FWM een formeel ultimatum en wilden zij uiterlijk 28 februari al hun eisen ingewilligd zien. De werkgevers schrijven in een brief die zij woensdag 28 februari aan de bonden hebben gestuurd: ¨Van een evenwichtige opbouw van het onderhandelingsproces is geen sprake. Zeer vergaande acties zoals werkonderbrekingen en stakingen, zijn in deze situatie dan ook niet in het belang van de bedrijfstak en de daarin werkzame personen en zijn disproportioneel of zelfs onrechtmatig¨. De bonden vragen in hun ultimatumbrief de werkgevers hen ¨tegemoet te komen¨ en verderop ¨af te zien van het eindbod¨. Vanwege deze onduidelijkheid èn tegenstrijdigheid roepen de werkgevers de bonden op om weer naar de onderhandelingstafel te komen en dan tevens te luisteren naar een toelichting op het eindbod.
Reageren : mr. W.J.M. Koek

Redactieadres: