Ondernemers betalen de rekening na OZB-uitspraak

Datum nieuwsfeit: 28-02-2001
Vereniging VNO-NCW

Afdeling Public Relations VNO-NCW

Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW: ondernemers betalen de rekening na OZB-uitspraak

Den Haag, 28 februari 2001 - 'Ondernemers betalen de rekening.' Dat zegt de ondernemings-organisatie VNO-NCW na een uitspraak van de Hoge Raad in de zogenoemde OZB-zaak. De Hoge Raad concludeert daarin dat de wettelijke bevoegdheid van gemeenten om voor bedrijfspanden hogere OZB-tarieven te berekenen dan voor woningen, niet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Het ging om een proefprocedure aangespannen door een onderneming. Het is aan deze onderneming om te besluiten de zaak aanhangig te maken bij het Europese Hof voor de rechten van de mens in Straatsburg.

De grote verliezers in deze procedure zijn de ondernemers met bedrijfspanden die, net als woningen, de afgelopen jaren flink in waarde zijn gestegen, zoals winkelpanden. Deze ondernemers moeten als gevolg van de waardestijging al meer OZB betalen en daar komt door het hogere tarief nog eens een flinke schep bovenop. En dat wordt alleen maar erger, want de wetgever heeft de vrijheid van gemeenten om verschillende tarieven vast te stellen op 1 januari 2001 flink vergroot, aldus VNO-NCW. De wetgever is eraan voorbij gegaan dat niet alleen burgers, maar ook ondernemers met grote waardestijgingen te maken hebben. Die ondernemers voelen zich nu Kop van Jut.

Gemeenten hebben sinds 1 januari 1997 de mogelijkheid om voor bedrijfspanden OZB-tarieven vast te stellen die 20% hoger of lager zijn dan voor woningen. Deze 20%-marge is op 1 januari 2001 vervangen door een per gemeente vast te stellen marge die afhankelijk is van de lokale waardeontwikkelingen. De marge kan daardoor flink worden opgerekt. Circa een derde van de gemeenten maakt gebruik van de mogelijkheid van tariefdifferentiatie en belast bedrijfspanden zwaarder dan woningen.