Jaarcijfers Sotheby's Amsterdam

SOTHEBY'S AMSTERDAM BOEKT RECORDOMZET OVER 2000

- Omzet stijging van 17.2% ten opzichte van 1999 -

- Nlg 107 miljoen hoogste omzet ooit -

Amsterdam, februari 2001. Sotheby's Amsterdam maakt met genoegen bekend dat de omzet over het veilingjaar 2000 met 17.2% is gestegen van Nlg 92 miljoen naar Nlg 107 miljoen. Dit is de hoogste omzet die ooit behaald is door de Amsterdamse vestiging van Sotheby's.

In oktober 1999 verhuisde Sotheby's van de Amsterdamse binnenstad naar haar huidige vestiging aan De Boelelaan 30, aan de zuidas van Amsterdam. De verhuizing naar dit speciaal voor het veilinghuis ontworpen pand met vier veilingzalen is van groot belang geweest voor de huidige groei. Met ruim 5.000 vierkante meter vloeroppervlak - tweemaal die van het vorige pand in het centrum van Amsterdam - bood De Boelelaan 30 Sotheby's de gelegenheid om vele nieuwe activiteiten te ontplooien. De vier grote zalen bieden niet alleen ruimte aan veilingen, maar ook aan andere activiteiten als tentoonstellingen, lezingen, diners en bedrijfspresentaties, terwijl ook symposia en concerten tot de mogelijkheden behoren. Ook de aanwezigheid van het restaurant The Café en de bookshop met kunstboeken bleek een aantrekkelijke formule, die mede resulteerde in een verdubbeling van het aantal bezoekers.

John van Schaik, Managing Director Sotheby's Amsterdam en Senior Director Sotheby's Europe geeft als commentaar: "Het jaar 2000 is over de gehele breedte een bijzonder goed jaar voor Sotheby's Amsterdam geweest. De beslissing om naar een nieuw pand te verhuizen, heeft direct uitstekende resultaten opgeleverd. Vele oude en nieuwe kopers en verkopers vonden de weg naar De Boelelaan. Er werden in 2000 verschillende records gebroken. De veiling in april 2000 van 19de eeuwse schilderijen bracht in totaal Nlg 13.5 miljoen op, wat meteen het hoogste totaal in Amsterdam was voor één veiling. De veiling van Oude Meesters in november 2000 haalde met Nlg 5.5 miljoen het hoogste totaal sinds tien jaar, terwijl de veilingen van 20ste eeuwse kunst en sculptuur in december in totaal Nlg 8.27 miljoen opbrachten."

Met haar nieuwe pand kon Sotheby's zich op nieuwe marktsegmenten concentreren. Direct na de opening in oktober 1999 kwamen belangrijke collecties onder de hamer: de Collectie Jan des Bouvrie (moderne en hedendaagse kunst), de Collectie Van Spaendonck-Dreesmann (schilderijen, meubelen, kunstvoorwerpen), de Collectie Leopold Kolisch (kruizen en crucifixen) en de Collectie Matthijs van Heijningen (meubelen en decoraties). De fraaie, ruime veilingzalen, waar de aangeboden kunstvoorwerpen op zijn mooist gepresenteerd kunnen worden, bleken van doorslaggevend belang.

De succesvolle reeks werd in het jaar 2000 voortgezet met de collecties van onder meer Professor I.Q. van Regteren Altena (tekeningen van oude meesters), Balder Copier (20ste eeuws glas), Marie Vergottis (schilderijen, porselein, zilver, meubelen), Otto M. de Vaal (werken van Wim Schuhmacher en tijdgenoten), Victor Waterman (schilderijen, meubelen, tapisserieën), Guy Heytens (Belgische schilderijen), een particuliere Belgische collectie aardewerk en het tweede deel van de Collectie Leopold Kolisch. Andere belangrijke Nederlandse collecties werden bij Sotheby's in Londen en New York geveild, zoals de Collectie Ritman (manuscripten) in juli in Londen en de collectie Koenigs (tekeningen van oude meesters) in januari 2001 in New York.

In 2000 introduceerde Sotheby's Amsterdam eveneens een nieuwe categorie veilingen, "arcade auctions". Deze maandelijkse veilingen van aantrekkelijke en decoratieve schilderijen, meubelen en kunstvoorwerpen met prijzen van een paar honderd tot ongeveer tienduizend gulden zijn er vooral op gericht een jong publiek in contact te brengen met het fenomeen kunstveilingen. Een bijzonder aspect van de arcade veilingen is dat de voorwerpen op zondag tot 14.00 uur bekeken kunnen worden, terwijl de veiling om 15.00 uur begint. Zowel de aantrekkelijk geprijsde kunstvoorwerpen als de prettige timing trokken vele nieuwe kopers.
Andere nieuwe initiatieven van Sotheby's Amsterdam in het jaar 2000 waren een veiling van 20ste eeuwse sculptuur en twee succesvolle veilingen van fotografie.
Ook vonden tweemaal drukbezochte "open weken" plaats. Honderden belangstellenden maakten van deze gelegenheid gebruik om - vaak voor het eerst - het veilinghuis te bezoeken en kennis te maken met de experts.

Vooruitblik op 2001
Ook in het jaar 2001 zal Sotheby's zich weer sterk maken om particuliere collecties onder de ogen te brengen van een internationaal publiek. De eerste veiling in januari was al direct gewijd aan een collectie originele Weense bronzen. Op 7 mei komt een Nederlandse particuliere collectie zilveren penningen onder de hamer, op 30 mei een belangrijke Duitse particuliere collectie klokken en op 11 juni de collectie NUL en Informele Kunst van de Nederlandse kunstenaar en verzamelaar Henk Peeters.

Een nieuw initiatief is een veiling van tuinsculptuur en tuinornamenten, die op 1 mei 2001 bij Sotheby's Amsterdam zal plaatsvinden.

Met vriendelijke groet,

Diana Ridderikhoff