Politiebericht Friesland: Friesland

Datum nieuwsfeit: 28-02-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 28-02-2001 Politieberichten van 27/2 (13.00 uur) t/m 28/2 (07.00 uur)

Heerenveen: inbraak auto`s
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Turfsteker. Het rechter voorportier werd opengewrikt. Uit de auto werden een radio/cd-speler, een aantal cd`s en een kentekenbewijs weggenomen. De eigenaar, een 27-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Dezelfde nacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op het Zetveld. Ook hier werd het rechter voorportier opengewrikt. Uit de auto werden een radio/cd-speler en 7 cd`s weggenomen. De eigenaresse, een 35-jarige inwoonster van Heerenveen, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 15.15 uur werd een 31-jarige inwoner van Leeuwarden op heterdaad betrapt toen hij bij een winkel (Bever Zwerfsport) aan de Voorstreek een broek wegnam. De broek had een winkelwaarde van f 149.-. De man werd door het personeel aangehouden. Een 23-jarige inwoner van Leeuwarden heeft aangifte gedaan. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en na het opmaken van een proces-verbaal werd de verdachte weer in vrijheid gesteld.

Drachten: onverzekerde auto
Dinsdag omstreeks 13.45 uur werd op de Vogelzang een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 40-jarige inwoner van Drachten, bleek geen geldig rijbewijs te hebben en bovendien bleek de auto waarin hij reed niet verzekerd te zijn. De man kreeg voor beide overtredingen een bekeuring en de auto werd in beslag genomen.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Dinsdag omstreeks 15.15 uur werd bij de Media Markt aan de Centrale een 25-jarige inwoonster van Leeuwarden aangehouden. De vrouw had twee mobiele telefoons en een DVD weggenomen. De winkelwaarde van het ontvreemde bedroeg f 843.- De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Een 40-jarige inwoner van Irnsum deed namens Media Markt aangifte. De zaak tegen de verdachte werd afgehandeld via Kort OM. Zij kreeg een dagvaarding en een schikkingsvoorstel van f 725.- mee, daarna werd de vrouw weer in vrijheid gesteld.

Wolvega: aanrijding met gewonde
Dinsdag omstreeks 16.15 uur kwam een 44-jarige inwoner van Noordwolde met zijn bestelauto vanaf de afrit van de Rijksweg A 32 (vanaf Steenwijk) en wilde hij rechtsaf de Stellingenweg oprijden. Door nog onverklaarbare oorzaak (mogelijk een technisch gebrek aan de auto) reed hij tegen een in de berm staande lichtmast. Twee bij hem inzittende passagiers, te weten een 39-jarige inwoner van Oosterstreek en een 20-jarige inwoner van Noordwolde, raakten licht gewond en werden afgevoerd naar het ziekenhuis in Heerenveen. Beide slachtoffers konden na behandeling in het ziekenhuis weer naar huis. De inwoner uit Oosterstreek zat bekneld en is door de brandweer uit zijn benarde positie bevrijd. Het bureau ongevalanalyse van de politie Friesland zal een onderzoek aan de bestelauto instellen.

Blesdijke: inbraak botenhuis
De afgelopen week werd ingebroken in het botenhuis bij de jachthaven aan de Steenwijkerweg. De deur van het botenhuis werd opengebroken. Uit het botenhuis werd een 15 PK buitenboordmotor, merk Volvo, type Panda 501, kleur licht blauw weggenomen. De eigenaar, een 46-jarige inwoner van Noordwolde heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: inbraak woning
Dinsdag tussen 13.30 en 14.15 uur werd ingebroken in een woning aan de Celebesstraat. Een ruit aan de achterzijde werd vernield. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden een computer, een telefoon, 40 cd`s, kleding, een weekendtas en een telefoon met oplader weggenomen. De eigenaar, een 23-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 23.55 uur werd op de Emanuel Murandstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 33-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 300 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uren.

Woensdag omstreeks 02.55 uur werd op de Tjotterstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 26-jarige inwoner van Leeuwarden, trachtte in eerste instantie door weg te rijden aan een controle te ontkomen. De bestuurder bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 340 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uren. In verband met recidive (had net een ontzegging gehad tot december 2000) werd het rijbewijs van de man ingevorderd.

Anjum: onder invloed
Woensdag omstreeks 00.55 uur werd op de Skanserwei een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 34-jarige inwoner van Anjum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 340 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uren.

Leeuwarden: inbraak woning
Woensdag tussen 03.00 en 03.45 uur werd ingebroken in een woning aan de Ibisstraat. De achterdeur werd geforceerd. De bewoners lagen boven te slapen. Uit de woonkamer werden een videocamera, een computer, een fotocamera en een mobiele telefoon weggenomen. Toen de bewoner naar beneden ging om naar de Wc te gaan, ontdekte hij de inbraak. De bewoner, 44 jaar, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting en PR: 058 - 880 8272