WINSTAR cijfers vierde kwartaal 2000

Datum nieuwsfeit: 01-03-2001

WINSTAR MELDT EEN STERKE GROEI VOOR HET VIERDE KWARTAAL 2000

BREEDBANDOMZET: Groei met twee cijfers voor het 15e opeenvolgende kwartaal

ON-NET PERCENTAGE: Meer dan 85% in vierde kwartaal alweer een record in de branche

BRUTOMARGE: Krachtige toename 8e achtereenvolgende kwartaal

EBITDA: Sterke verbetering 6e achtereenvolgende kwartaal

New York/Amsterdam, 1 maart 2001 Winstar Communications, Inc. (NASDAQ: WCII), marktleider op het gebied van draadloze breedbanddiensten met een vestiging in Amsterdam, meldde vandaag een totale omzet van $225,1 miljoen over het vierde kwartaal, dat eindigde op 31 december 2000. Dit resultaat betekent een toename van 59,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De omzet uit Winstar s breedbanddiensten steeg in dit kwartaal tot $197,3 miljoen, een stijging van 74,6% ten opzichte van het voorgaande jaar en van 12,2% ten opzichte van het derde kwartaal. Winstar kent nu al 15 opeenvolgende kwartalen van groeipercentages met dubbele cijfers in de omzet bij de breedbanddiensten.

De beter dan verwachte opbrengst van Winstar werd versterkt doordat de brutomarge voor het achtste achtereenvolgende kwartaal sterk verbeterde. In dit kwartaal registreerde het bedrijf een brutomarge met een recordhoogte van 50,3%, vergeleken met 47,3% in het derde kwartaal, 35,4% een jaar eerder en 10,5% nog maar twee jaar terug. Het bedrijf verwacht dat uitvoering van zijn on-net strategie de brutomarge in 2001 opnieuw zal verbeteren.

De combinatie van een sterke groei van de omzet en een betere marge stelde Winstar in staat haar EBITDA-verliezen in dit kwartaal terug te brengen tot $19,9 miljoen, een verbetering van $41,9 miljoen ten opzichte van datzelfde kwartaal een jaar geleden, en van $12 miljoen ofwel 37,7% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Voor het zesde achtereenvolgende kwartaal toont het bedrijf hier een belangrijke verbetering sinds de publicatie van het grootste EBITDA-verlies in het tweede kwartaal van 1999. Winstar verwacht dat de EBITDA-verliezen zullen afnemen tot het EBITDA-break-even-punt wordt bereikt, dat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2001 zal gebeuren.

Winstar rapporteerde over het vierde kwartaal voor de gewone aandeelhouders een nettoverlies van $225,1 miljoen of $2,76 per aandeel, een verbetering van $0,02 ten opzichte van de verwachtingen van analisten.

In het boekjaar eindigend op 31 december 2000 rapporteerde Winstar een totaalomzet van $759,3 miljoen, een toename van 70,4% ten opzichte van 1999. De omzet in breedbanddiensten steeg tot $659,5 miljoen, een stijging van 85,2% ten opzichte van het voorgaande jaar. De EBITDA-verliezen in 2000 bedroegen $153,4 miljoen, een daling van meer dan 48% van de $297,3 miljoen in 1999.

Winstar voegde een recordaantal van 120.000 nieuwe aansluitingen toe in het vierde kwartaal, waarmee het aantal geïnstalleerde aansluitingen is gestegen tot 1.040.000. Van de nieuwe aansluitingen was meer dan 85% volledig on-net, vergeleken met 82% in het voorgaande kwartaal en 57% een jaar eerder. Cumulatief zag Winstar het percentage on-net verbindingen meer dan verdrievoudigen tot een brancherecord van 52% van slechts 15% toen het bedrijf het nieuwe beleid introduceerde om de verkoop voornamelijk rond het eigen netwerk te concentreren.

Een degelijke en volhardende uitvoering van het bedrijfsbeleid heeft ons in staat gesteld opnieuw kwartaalresultaten neer te zetten, die onze gezamenlijke verwachtingen sterk overtroffen, aldus William J. Rouhana Jr., Winstar Chairman en Chief Executive Officer. De basis voor dit succes zijn onze prestaties op twee gebieden. Allereerst blijft de consequente uitvoering van ons beleid vruchten afwerpen. Dat betekent de opbouw van onze breedbanddiensten versnellen en tegelijk de waarde ervan verbeteren via een uitgebreid pakket breedbanddiensten. Ten tweede heeft het ongekende succes van onze strakke on-net strategie geleid tot een sterke financiële verbetering gedurende acht achtereenvolgende kwartalen.

Winstar verwierf ongeveer 1.600 nieuwe toegangsrechten tot gebouwen in het vierde kwartaal, waarmee het cumulatieve aantal is gestegen tot meer dan 14.700, waaronder ongeveer 400 verdeelstations. In totaal zijn nu 250 van deze verdeelstations operationeel, vergeleken met 225 vorig kwartaal en 142 een jaar geleden.

Het bedrijf zag het aantal on-net gebouwen (met directe aansluiting op het breedbandnetwerk) in dit kwartaal met 1.000 groeien tot een cumulatief totaal van 4.400, een toename van meer dan 29% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Hierdoor is het aantal voor Winstar toegankelijke bedrijven (bedrijven, die in een on-net gebouw zijn gevestigd, zodat ze volledig van de diensten gebruik kunnen maken) in dit kwartaal met 32% toegenomen tot 125.000. Over het gehele jaar zag Winstar het aantal on-net gebouwen meer dan verdubbelen van ca. 1.700 tot 4.400. Met deze groei verdrievoudigde de on-net markt waarop het bedrijf zich richt van 38.000 tot 125.000.

"Onze inzet laat onze resultaten groeien, stelt Nathan Kantor, Winstar president en Chief Operating Officer. Door met zowel netwerkuitbreidingen als productontwikkeling voor op schema te lopen, kunnen wij de markt voor onze verkopers blijven verbreden en verrijken. Het resulterende verkoopmoment stelde ons in staat om de omzet op alle fronten te laten stijgen. Gezien ons doel om de markt waarop wij ons richten in 2001 opnieuw te verdubbelen, verwachten wij dat deze groei zal doorzetten.

Geselecteerde cijfers

· De gewogen gemiddelde opbrengst per klant steeg tot meer dan $1.850 per maand vergeleken met ca. $1.700 in het voorgaande kwartaal.

· Het percentage nieuwe gebruikers van zowel spraak- als datadiensten steeg met meer dan 73%, vergeleken met 62% in het voorgaande kwartaal, 40% in het eerste kwartaal 2000 en circa 5% nog maar vijf kwartalen geleden.

· Het aantal nieuwe klanten met een on-net verbinding groeide met meer dan 22% tot ongeveer 13.900, vergeleken met ca. 11.500 op 30 september 2000. Hiermee wordt in de vaste aansluitingen een marktdekking van ongeveer 11,1% gerealiseerd.
Recente mijlpalen

· Begin november 2000 sloot Winstar een financieringspakket van $1,02 miljard af, bestaande uit $270 miljoen in particuliere aandelen van Microsoft, Compaq, CSFB en Welsh Carson, aanvullende dealerondersteuning door Compaq Computer Corporation en Cisco Systems, Inc. en een toename van zijn Senior Credit Facility. Deze financiering vormt een aanvulling op de eerder dat jaar afgesloten strategische financiering, waarmee $1,6 miljard aan een lening met hoog rendement en $1,15 miljard aan Senior Credit Facility werden verkregen. Tegelijk met de eerdere financiering sloot het bedrijf een dealerfinanciering af met Lucent Technologies ter waarde van $2,0 miljard, waarvan $1,0 miljard te allen tijde direct opneembaar is.

· In oktober 2000 introduceerde Winstar zijn Business Essentials marktinitiatief voor kleine en middelgrote bedrijven. Business Essentials omvat zeven verschillende flat rate-aanbiedingen, alle met onbeperkte Internet-toegang, onbeperkte lokale telefoondiensten en concurrerend geprijsde telefoondiensten over langere afstanden. Tot de leverbare uitbreidingspakketten behoren andere datadiensten, zoals web hosting, web design, een snellere Internet-aansluiting en frame-, ATM- en IP-diensten.

· Eveneens in oktober 2000 vaardigde de Federal Communications Commission (FCC) een voorschrift uit dat bedoeld was om betere en snellere toegang te bieden aan gebouwen met meerdere huurders. Winstar prees de inspanningen van de FCC en onderstreepte zijn inzet om samen te werken met de onroerend goed-branche ter verfijning van het proces waarmee nieuwe, snelle breedband-communicatiediensten beschikbaar komen voor alle bedrijven, die daaraan behoefte hebben.
Over Winstar

Winstar Communications, Inc. is een toonaangevende leverancier van breedbanddiensten. Het bedrijf werkt in hoog tempo aan een van de grootste end-to-end breedbandnetwerken. Winstar breidt dit netwerk uit en maakt het erg interessant voor het bedrijfsleven via een compleet aanbod van kwalitatief hoogstaande, digitale breedbanddiensten. Tot deze diensten behoren o.a. snelle Internet- en dataverbindingen, professionele diensten, webhosting en webdesign, telefoondiensten, webtoepassingen, e-commerce, en Office.com®, de belangrijkste, zakelijke online dienst van Winstar voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Dit persbericht bevat toekomstgerichte informatie inzake managementbehoeften, strategische doelstellingen, commerciële perspectieven, verhoopte financiële of operationele prestaties, enz. Deze gegevens zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen, voorspellingen en veronderstellingen die belangrijke risico s en onzekerheden inhouden. Er zijn heel wat factoren waarvan een groot deel niet door Winstar kan worden gecontroleerd, die als gevolg kunnen hebben dat de daadwerkelijke resultaten en de materiële voorwaarden gaan verschillen van de geuite verwachtingen. Zo zijn er bijvoorbeeld de vluchtigheid van de kapitalen en de financiële markten, de acties en de initiatieven van de huidige en de potentiële concurrenten, gebeurtenissen of omstandigheden die een impact hebben op de grootste klanten of leveranciers, het effect van de actuele of toekomstige wetgevingen en reglementeringen, de mogelijkheid van de onderneming om zijn breedbandnetwerk te ontwerpen en te installeren en om haar diensten te leveren en te verkopen. Er zijn ook bijkomende factoren als beschreven in de verslagen die Winstar heeft ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission SEC), met inbegrip van het jaarverslag van Winstar op formulier 10-K voor het boekjaar dat afgesloten werd op 31 december 1999 en dat kan worden ingekeken op de website van SEC (op het adres: www.sec.gov). Winstar verbindt er zich geenszins toe om een update of een herziening te geven van de uitspraken in deze presentatie, in functie van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of andere omstandigheden.

Winstar en Office.com zijn gedeponeerde merken van Winstar Communications, Inc.

////

Voor informatie kunt u kijken op www.winstar.com of www.winstar.nl.

WINSTAR Financieel: WINSTAR Pers:

Daniel Briggs Kevin Cavanaugh

Vice President, Capital Market Relations Director Media Relations