Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Renault presenteert nieuw topmodel De Vel Satis

Datum nieuwsfeit: 02-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

2-3-2001

Renault Vel Satis, de topklasse anders gezien

Op de Salon van Genève presenteert Renault de Vel Satis, het nieuwe topmodel dat naast de Avantime en de Espace op de markt komt. De introductie wordt begin 2002 verwacht.

De Vel Satis weerspiegelt de ambitie die Renault met de topklasse voorheeft. Nooit heeft een model zo overtuigend symbool gestaan voor de waarden van het moderne denken en de technische know-how van ons merk. Door het inslaan van een andere weg in het hoogste segment toont Renault zich tegelijkertijd gewaagd en beheerst. Gedurfd omdat de Vel Satis zich onderscheidt van de traditionele hatchbacks en daarmee in de traditie van conceptuele innovatie van het Franse merk past. Gecontroleerd in die mate dat deze grote routière alle basisnormen van de topklasse in zich heeft op het gebied van kwaliteit, raffinement, uitrusting, comfort, rijplezier, degelijkheid en service, aldus Louis Schweitzer.

De Vel Satis innoveert, door een nieuwe topklasse hatchback te creëren die hoger en ruimer is.

Moeilijk instappen en een benauwde binnenruimte karakteriseren de traditionele hatchbacks maar al te vaak. Daarom heeft de Vel Satis een nieuwe vorm gekregen. Met behoorlijke afmetingen als je haar vergelijkt met de gemiddelde auto uit het S-segment (+13 cm hoger) en voorzien van een wielbasis van 284 cm biedt de Vel Satis uitzonderlijk veel ruimte aan alle inzittenden. Bovendien zit men hoger (10 cm hoger dan in de Safrane) waardoor meer zicht wordt verkregen en makkelijker kan worden ingestapt. Afmetingen van de Vel Satis

Wielbasis: 2840 mm

Totale lengte: 4860 mm

Totale breedte: 1860 mm

Hoogte onbelast: 1577 mm

Renault geeft de Vel Satis een design dat breekt met de norm, maar gerechtvaardigd is vanwege het intelligente concept.

Ook al is de wereld van de topklasse statutair, toch is ze niet stug. En ook al komt de sedan er traditioneel het meeste voor, toch is er meer. De Vel Satis is indrukwekkend, maar niet intimiderend, ze is er gewoon. Vanaf de duidelijke grille met groot logo tot aan de compacte achterzijde met grote panoramische achterruit met geaccentueerde contouren heeft de Vel Satis een bijzonder en persoonlijk, dynamisch en stuwend profiel. Ze is strak en puur. Ze heeft een duidelijk gestructureerd silhouet met volle vormen en ongewone proporties. De Vel Satis past in het verlengde van de concept-cars Initiale (1995) en Vel Satis (1998), twee studies voor typisch Franse topklassers, gesigneerd door Renault. Twee autos van topkwaliteit die succes kenden bij het publiek en beide breken met de internationale - vaak behoudende - trend in de topklasse.

Tegenover de overdaad van generfd leder en gelakt donker hout plaatst de Vel Satis lichte kleuren waardoor raffinement de boventoon gaat voeren.

Voor de Vel Satis zijn mooie en authentieke materialen gebruikt zoals hout en leder, maar dan op een bijzondere manier. In het interieur worden zachte en zuivere lijnen gecombineerd met lichte kleuren, met strak en geperforeerd (zitting en rugleuning) Connolly leer (afhankelijk van de versie), waardoor een typische Vel Satis sfeer is gecreëerd. Het grote glazen oppervlak en de hoge stoelen zorgen voor ruim zicht en de gesatineerde bewerkte houten stroken met inlegwerk benadrukken het raffinement en de zorg die aan het geheel is besteed. De ruime en toegankelijke Vel Satis zorgt voor een comfortabel gevoel door de bijzondere sfeer die wordt gecreëerd door de vormen, kleuren en materialen.

De Vel Satis weet dit en heeft dan ook sterke motoren en een nieuwe multilink achtertrein van het type driehoekig.

De Vel Satis beantwoordt aan de verwachtingen van de klant in het S-segment. De aandrijfgroepen zijn met zorg uitgekozen om rijcomfort van hoog niveau te bieden en om te passen binnen de speciale architectuur van de Vel Satis. Eén van de eerste vruchten van de Alliantie Renault/Nissan is de 3.5 V6 benzinemotor die een vermogen van 170 kW (235 pk) ontwikkelt bij 6000 t/min en een koppel van 330 Nm bij 3600 t/min. Om de koppelkromme in alle toerentalgebieden te optimaliseren is deze motor uitgerust met een dubbele continue nokkenasverstelling en met een gemotoriseerd smoorkleppenhuis. Het aanbod van de Vel Satis is compleet met de V6 3.0 24v dieselmotor met variabele turbo en inspuiting via common rail techniek. Deze bijzonder compacte motor heeft een motorblok en een cilinderkop in aluminium waardoor de motor aanzienlijk lichter is en er minder brandstof wordt verbruikt. Hij ontwikkelt een vermogen van 130 kW (180 pk) bij 4400 t/min en een koppel van 350 Nm dat beschikbaar is vanaf 1800 t/min. Deze beide motoren worden gekoppeld aan een proactieve 5-traps automaat met tipstand die zorgt voor een hoop rijcomfort en minder brandstofverbruik.

De Vel Satis heeft een voortrein van het type McPherson en achter een nieuwe trein met multi-linkarmen van het type driehoekig. Deze door Renault gepatenteerde achtertrein breekt met oude technieken. De specifieke kinematica zorgt voor een nauwkeurigere sturing en voor uitzonderlijke stabiliteit. Dankzij slechts drie verbindingspunten tussen wielen en carrosserie en dankzij een gefilterd subframe en talrijke geluiddempende rubbers zijn de rijgeluiden sterk afgenomen en is het rijcomfort verhoogd. Bijzonderheid: deze driehoekige achtertrein is compacter dan de klassieke multilink treinen.

De Vel Satis heeft een 16x9 videoscherm met een DVD-speler voor de achterinzittenden, een Carminat navigatiesysteem met verkeersinformatie en een Grand Auditorium Cabasse autoradio met een 6 CD-lader in het dashboard.

Al deze uitrustingen bieden weer nieuwe prestaties en dragen allemaal bij aan de salonsfeer die de achterinzittenden kunnen proeven. Het videosysteem bestaat uit een DVD-speler, een 16x9 scherm dat weggeklapt kan worden in de centrale armleuning, een videosysteem en een bijbehorende afstandsbediening. Hiermee kunnen de achterinzittenden videobeelden van verschillende systemen bekijken: DVD, camcorder en playstation. Het systeem past uitstekend in het interieur. Het is gekoppeld aan de Grand Auditorium Cabasse radio met 6 CD-lader in het dashboard en gebruikt dezelfde Cabasse (4X40 W) speakers. Het Carminat navigatiesysteem met GPS is in het dashboard ingebouwd en werkt met een 16x9 kleurenscherm. Het houdt rekening met de verkeersinformatie die over de FM-band wordt verzonden en biedt de gebruiker indien nodig een alternatieve route. Bovendien wordt in real time de verkeerssituatie doorgegeven.

De Vel Satis maakt het de bestuurder gemakkelijker door intelligente technische uitrustingen te bieden die zorgen voor meer rijcomfort en rijplezier.

Net als op de Laguna vervangt de Renault Kaart voortaan de klassieke sleutel. In de auto beschikken de bestuurder en de passagier over comfortabele stoelen die bestaan uit drie elementen (zitting/rugleuning/bovenzijde rugleuning) in plaats van uit twee, zoals gebruikelijk. Ze zijn meer ergonomisch door de vijf elektrische instellingen waarvan er vier in het geheugen kunnen worden opgeslagen en door de ingebouwde driepuntsgordel. Zodra de bestuurder zit plaatst deze de Kaart in de lezer, drukt op de start/stop knop en rijdt weg zonder zich om de handrem te hoeven bekommeren. Want dit nieuwe systeem, de automatische handrem, vervangt de mechanische. Hij werkt volledig automatisch en wordt gede-activeerd zodra de auto wordt gestart. Bij het uitzetten van de motor wordt hij vervolgens weer geactiveerd. Zo wordt het de bestuurder nog gemakkelijker gemaakt zodat deze zich kan concentreren op zijn comfort en op het rijplezier. Bovendien schept het ruimte in het interieur en worden sommige manoeuvres vergemakkelijkt (wegrijden op een helling...). Voor onderweg is er de nieuwe snelheidsregelaar met afstandscontrole met ingebouwde radar. Dit systeem zorgt ervoor dat de snelheid van de Vel Satis wordt aanpast aan de snelheid van de auto waar hij achter rijdt. De Vel Satis is innovatief en voorzien van alle meest recente uitrustingen - automatisch inschakelen van de koplampen, de regensensor, de parkeerhulp, het tankdopklepje met geïntegreerde opening (geen tankdop meer), de elektronische stabiliteitsregeling (ESP), het bandenspannings-controlesysteem, de noodstopbekrachtiging, het geprogrammeerde fixeringsysteem, twee auto-adaptieve front-airbags, vier zij-airbags en twee zijruit-airbags. Allemaal uitrustingen die ervoor zorgen dat de bestuurder zorgeloos kan rijden en optimaal kan genieten van zijn auto.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie