Buhrmann neemt office products activiteiten USOP in VS over

Hotel The Grand, Oudezijds Voorburgwal 197, Amsterdam

Datum 5 maart 2001
Nummer 006

Verdere schaalvergroting voor Buhrmann in office products activiteiten Verenigde Staten

BUHRMANN NEEMT AMERIKAANSE OFFICE PRODUCTS ACTIVITEITEN VAN USOP OVER

* Omzet Buhrmann stijgt door overname met ruim EUR 1 miljard
* Verstevigt Buhrmanns wereldmarktleiderschap in distributie kantoorproducten

* Uitstekende aanvulling op activiteiten Corporate Express Noord-Amerika

* Directe toegang tot groeiende markt middelgrote bedrijven in Verenigde Staten

* Ruim 1000 ervaren verkopers USOP-NA versterken Corporate Express
* Synergievoordelen geraamd op EUR 80 miljoen op jaarbasis
* Zal naar verwachting vanaf 2002 bijdragen aan de winst per aandeel
* Emissie van EUR 600-700 miljoen gewone aandelen Buhrmann (zie separaat persbericht)

Buhrmann heeft overeenstemming bereikt met het Amerikaanse bedrijf US Office Products Company (OTC Bulletin Board: OFIS) over de overname van al haar activiteiten in de distributie van kantoorproducten in Noord-Amerika (USOP-NA). De koopprijs bedraagt USD 250 miljoen. Reorganisatie- en andere kosten zullen daarnaast USD 150 miljoen bedragen. USOP-NA is de nummer vijf op de zakelijke markt voor kantoorproducten in Noord-Amerika en richt zich vooral op middelgrote bedrijven. Het bedrijf realiseerde in 2000 een omzet van ruim EUR 1 miljard en telt circa 4.000 medewerkers, waarvan circa 1.000 verkopers. USOP-NA heeft circa honderd verkoopkantoren en zestien distributiecentra.
Uitstekende aanvulling

Met deze overname versterkt Buhrmann haar leidende positie op de wereldmarkt in de distributie van kantoorproducten op de zakelijke markt. De activiteiten van USOP-NA worden volledig geïntegreerd in Buhrmanns dochterbedrijf Corporate Express in de Verenigde Staten. Zij vormen een uitstekende aanvulling op het bestaande bestand van grote klanten van Corporate Express, waaronder vele van de in de Amerikaanse Fortune 500 opgenomen ondernemingen. Daarnaast heeft Corporate Express in de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan bij de integratie van vele overnames en, meer recent, bij het samengaan met de voormalige Buhrmann Office Products bedrijven in de Verenigde Staten. Deze expertise is direct inzetbaar voor een succesvol integratieproces met USOP-NA.

Na samenvoeging met Corporate Express zal de jaarlijkse omzet voor de office-productsactiviteiten van Buhrmann in Noord-Amerika circa EUR 5,5 miljard bedragen. De totale omzet van de Groep stijgt naar EUR 11 miljard, inclusief de omzet van de kantoorartikelendivisie van Samas-Groep N.V. De overname zal naar verwachting met ingang van 2002 substantieel gaan bijdragen aan de winst per aandeel Buhrmann. Buhrmann handhaaft haar groeidoelstelling van de winst per aandeel met gemiddeld 15% per jaar in de periode 2000-2002.

Strategie Buhrmann

Buhrmann heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot de grootste distributeur in de wereld van kantoorproducten op de zakelijke markt. Autonome groei en acquisities hebben bijgedragen aan het bereiken van deze marktpositie. In 1999 heeft Buhrmann Corporate Express overgenomen. Buhrmann heeft ook een vooraanstaande positie in Europa als distributeur van papier en grafische systemen. De strategie van Buhrmann is gericht op verdere groei en uitbouw van de business-to-business service en distributieactiviteiten. Veel internationaal opererende ondernemingen wensen gebruik te maken van één leverancier voor kantoorproducten die in meerdere landen aanwezig is. Daarnaast is de schaalgrootte voor Buhrmann van groot belang om de inkoopkracht maximaal te benutten en investeringen te kunnen doen in eBusiness oplossingen die het onze klanten mogelijk maakt hun kosten te verlagen en kantoorproducten centraal in te kunnen kopen, waarbij distributie en afhandeling op lokaal niveau plaatsvinden.

Synergievoordelen

Door het samenvoegen van Corporate Express in Noord-Amerika en USOP-NA verwacht Buhrmann synergievoordelen te realiseren van EUR 80 miljoen op jaarbasis. Deze synergievoordelen zullen met name ontstaan door integratie van administratieve, marketing en ondersteunende functies, verbeterde inkoopvoorwaarden en samenvoeging van magazijnen en distributiecentra. In 2002 zullen deze synergievoordelen naar verwachting een niveau bereiken van EUR 60 miljoen, welk bedrag in 2003 oploopt naar EUR 80 miljoen.

De transactie

Om de verkoop aan Buhrmann mogelijk te maken heeft USOP vandaag bekendgemaakt dat zij een faillissementsaanvraag bij de US District Court in Delaware heeft ingediend ingevolge Chapter 11 van de Amerikaanse Bankruptcy Code. De overname zal plaatsvinden in de vorm van een activa-transactie en is onderhevig aan een aantal voorwaarden en goedkeuringen van overheidsinstanties, eventuele hogere biedingen binnen het kader van het door de faillissementsrechtbank gecontroleerde biedingsproces, alsmede uiteindelijke goedkeuring van de Rechtbank. De Rechtbank zal de datum voor een hoorzitting vaststellen en een tijdschema voor de verkoopformaliteiten. Naar verwachting zal in de komende maanden de verkooptransactie door de faillissementsrechtbank worden goedgekeurd en de transactie worden geëffectueerd.

Financiering

Buhrmann is voornemens een aandelenemissie te doen ter grootte van EUR 600-700 miljoen, waarvan nadere gegevens in een separaat persbericht bekend zijn gemaakt.

Profiel Buhrmann

Als internationale business services- en distributiegroep is Buhrmann mondiaal de belangrijkste leverancier van kantoorproducten, papier en grafische systemen voor de zakelijke markt. Door moderne internet-technologie te koppelen aan intelligente logistieke processen distribueert Buhrmann deze producten op een zeer efficiënte wijze. Het aandeel van de internet verkopen in de totale omzet neemt sterk toe. De onderneming heeft met zijn Office Products Divisies opererend onder de naam Corporate Express het grootste aandeel in de zakelijke markt van kantoorproducten in Noord-Amerika en Australië. In Europa neemt Corporate Express de tweede positie in. Daarnaast is Buhrmann Europees marktleider in de groothandel van papier en de distributie van grafische systemen. Het concern heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en realiseert een omzet van circa 9,6 miljard euro met circa 26.000 medewerkers verspreid over 30 landen.

Bijlage, bedrijfsprofielen

Profiel Corporate Express in Noord-Amerika
De Office Products Divisies van Buhrmann opereren onder de wereldwijde handelsnaam Corporate Express. In de Verenigde Staten en Canada levert Corporate Express een zeer breed assortiment aan kantoorproducten. De Divisie Office Products Noord-Amerika telt ruim 13.000 medewerkers met 218 verkoopkantoren en 57 distributiecentra in de grote steden van waaruit de duizenden klanten in de gehele regio worden bediend. De divisie heeft haar hoofdkantoor in Broomfield, Colorado, vlakbij Denver. Corporate Express verkoopt en levert diensten op het gebied van kantoorartikelen, computerproducten, imaging en computer graphics supplies, kantoormeubelen, document en print management, pc-software, promotionele artikelen en andere aanverwante producten. Corporate Express heeft vestigingn in Australië, Oostenrijk, België, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Nieuw-Zeeland, Polen, Zweden, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De website van de onderneming is te vinden op: www.CorporateExpress.com.

Profiel USOP-NA
US Office Products, de moedermaatschappij van US Office Products - North America - is een van de vooraanstaande leveranciers van kantoorartikelen, kantoormeubels en drank/koffie- en andere automaten in Noord-Amerika. Tot de onderneming behoort ook Mail Boxes, Etc., 's werelds grootste franchiser van post- en telecommunicatie service-vestigingen met meer dan 4.300 vestigingen in 29 landen in de wereld. De onderneming heeft tevens een 49%-belang in Dudley Stationery Limited, een vooraanstaande UK-leverancier van kantoorartikelen. De website van de onderneming is te vinden op: www.usofficeproducts.com

The Buhrmann shares to be offered have not been and will not be registered under the United States Securities Act of 1933, as amended (the "Securities Act") with any securities regulatory authority of any state or other jurisdiction in the United States.
The Buhrmann shares are being offered outside of the United States in reliance on Registration S under the Securities Act. Buhrmann shares may not be offered, sold or resold within the United States or to or for the account or benefit of US persons, except in a transaction exempt from registration un der the Securities Act.

Disclaimer
Statements included in this press release which are not historical facts are forward-looking statements made pursuant to the safe harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and the Securities Exchange Act of 1934. Such forward-looking statements are made based upon management's expectations and beliefs concerning future events impacting Buhrmann and therefore involve a number of uncertainties and risks, including, but not limited to industry conditions, changes in product supply, pricing and customer demand, competition, risks in integrating new businesses, including the office products activities of US Office Products Company, currency fluctuations and the other risks described from time to time in the Company's filings with the US Securities and Exchange Commission, including the Company's Annual Report on Form 20-F and the Company's Registration Statement on Form F-4 filed with the Securities and Exchange Commission on April 3, 2000. As a result, the actual results of operations or financial conditions of the Company could differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Shareholders and other readers are cautioned not to place undue reliance on these forward-looking statements, which speak only as of the date on which they are made. The Company undertakes no obligation to update publicly or revise any forward-looking statements.

Noot voor redacties