KNSB en Stichting Safe Skate slaan handen ineen

KNSB

KNSB en Stichting Safe Skate slaan handen ineen

Amersfoort, 5 maart 2001

De KNSB en de Stichting Safe Skate hebben de handen ineengeslagen om de veiligheid en skatevaardigheid van het toenemende aantal skatende jongeren te vergroten. De samenwerking is gericht op het terugdringen van het aantal skate-ongevallen door het vergroten van kennis over goede rem- en valtechnieken. Om jongeren deze technieken aan te leren, organiseert de Stichting Safe Skate het project "Safe Skate". Binnen dit project zullen in 2001 meer dan 50.000 jongeren op 250 middelbare scholen gratis skate lessen krijgen.

Het skaten is nog immer een snel groeiende sport die vooral onder jongeren erg populair is. Binnen de KNSB is dit vooral te merken aan het toenemende aantal jonge deelnemers aan de skatetoertochten die door de bij de KNSB verenigingen en toertochtorganisaties worden georganiseerd. Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks ongeveer 13.000 skaters een blessure oplopen of een ongeluk krijgen. Door goede rem- en valtechnieken te combineren met de juiste valbeschermers en beter verkeersgedrag, kan het aantal ongelukken worden teruggedrongen. Omdat deze aspecten de belangrijkste aandachtspunten zijn binnen de skate clinics van de Stichting Safe Skate, heeft de KNSB besloten de doelstellingen en activiteiten van de Stichting Safe Skate zo veel mogelijk te ondersteunen. Beide organisaties gaan zich nu gezamenlijk inspannen om een zo groot mogelijke groep jongeren voorlichting te geven over veilig skaten. De gratis skate lessen waarmee in 2001 ruim 50.000 jongeren worden bereikt, zijn hiervoor een belangrijke basis. Zelf is de KNSB actief binnen het skaten met de skatetoertochten die door de bij haar aangesloten verenigingen en organisaties worden georganiseerd en tracht zij via haar eigen kanalen de aandacht voor veilig skaten te vergroten. Verder organiseert de KNSB de jaarlijkse Nationale Scholen Ploegen-achtervolgings(schaats)wedstrijden speciaal voor leerlingen van het voortgezet onderwijs.

De kick-off van de Safe Skate tour vindt plaats op 13 maart aanstaande met een skate clinic op het Stedelijk College te Zoetermeer. Onderbroken door de zomervakantie, zal de tour half december 2001 eindigen.

Einde persbericht