Ninash Nederland doet aangifte tegen Tara Singh Varma

Datum nieuwsfeit: 05-08-2001

INTER-KENNIS

Ninash doet aangifte tegen Singh Varma

Ninash Nederland doet aangifte tegen Tara Singh Varma.

De voorzitter van de Ninash Foundation Nederland io, de heer W.D. Wijting, heeft vandaag aangifte gedaan tegen ex-Groen Links-Kamerlid Tara Singh Varma. De stichting, die in India de armoede bestrijdt, beticht haar van oplichting, smaad en laster. Voorts dient de stichting bij de Raad van Journalistiek een klacht in tegen de Volkskrant, wegens het nalaten van het hoor- en wederhoorprincipe.

In een artikel in het Volkskrant Magazine van zaterdag jl beweert Singh Varma nogmaals het toegezegde bedrag van 250.000 dollar betaald te hebben aan de Ninash stichting, via familieleden. Ninash heeft evenwel nooit een cent gezien. Door het doen van deze aangifte draagt Wijting de zaak over aan Justitie.

Door Ninash grote bedragen toe te zeggen, daar prat op te gaan en toe te zien hoe Ninash vooruitlopend op de schenking schulden aanging, heeft Singh Varma zich schuldig gemaakt aan oplichting.

Door steeds te zeggen dat het geld is gestort, suggereert Singh Varma dat Ninash het geld heeft verduisterd.
Volgens mr. R. Speijdel uit Enschede, de advocaat van Ninash, kan dit beschouwd worden als een geval van smaad en laster. In een later stadium wordt er, indien noodzakelijk, overgegaan tot een kort geding tegen Varma.

Voorzitter Wijting is verbolgen over de handelwijze van de Volkskrant. Het zaterdag jl. gepubliceerde artikel was gebaseerd op een interview van enige tijd geleden maar wekte de indruk van recente datum te zijn. De adjunct-hoofdredacteur vertelde dat de uitspraken van Tara Varma kort voor publicatie nog bij haar geverifieerd waren. De Ninash stichting is echter niet benaderd voor wederhoor, hetgeen laakbaar is.

Wijting vindt het jammer dat de kwestie zich nu weer op Tara Singh Varma toespitst. Het zou beter zijn wanneer de discussie zich zou toespitsen op GroenLinks, welke partij in zijn ogen moreel verantwoordelijk is voor de situatie. Liever had Wijting gezien dat Tara Singh Varma zich in alle rust op haar genezing had kunnen toeleggen.

Tijdens haar reis naar India in september 2000 zegde Singh Varma, in het bijzijn van een GroenLinks-medewerkster, een jaarlijks geldbedrag van 250.000 dollar toe aan de Ninash Foundation. Op grond van die belofte werd ter plaatse een naaihuis voor vrouwen geopend, dat haar naam kreeg: het Tara Vocational Centre. Nu het geld nog niet is overgemaakt, wordt het centrum met sluiting bedreigd.

Einde persbericht

Voor nadere informatie :

Ninash Foundation Nederland io de heer W.D. Wijting 06-54 39 20 19 Advocatenkantoor Speijdel & Speijdel Mr. Robert Speijdel 06-53 39 93 60

05 aug 01 23:43