Mazda kiest Valencia voor Europese productie

Mazda

Den Haag, 5 maart 2001.

MAZDA KIEST VALENCIA VOOR EUROPESE PRODUCTIE

Mazda Motor Corporation heeft voor haar Europese productie van kleinere auto's, het zogenaamde B-segment, gekozen voor de Spaanse Fordfabriek in Almussafes nabij Valencia. Begin 2003 zal hier worden gestart met het produceren van 40.000 Mazda's op jaarbasis.

Tot op dit moment komen bijna alle Mazda's voor de Europese markt uit Japan. Vanwege de sterke Japanse Yen resulteert dit in grote valuta-schommelingen. Door te kiezen voor productie in Spanje zal Mazda op dit gebied veel minder kwetsbaar zijn. Naast Mazda zal ook Ford deze fabriek gebruiken om de nieuwe generatie Fiesta te bouwen.

"Wij hebben voor Valencia gekozen omdat men daar heeft bewezen op een efficiënte wijze twee totaal verschillende en kwalitatief zeer goede auto's te kunnen bouwen", aldus Mazda's President Mark Fields. "De combinatie van flexibiliteit en kwaliteit is in Valencia ideaal. Deze beslissing betekent voor zowel Mazda als voor Ford een win-win situatie. Naast minder kwetsbaar te zijn op het gebied van valuta-schommelingen krijgt Mazda er een efficiënte Europese productiefaciliteit bij. En door de Mazda-productie in Valencia te laten plaatsvinden wordt de productiviteit van deze Fordfabriek aanzienlijk vergroot".

Over eventueel vergelijkbare andere gezamenlijke ondernemingen zei Fields dat de Mazda-samenwerking met Ford Motor Company beide partijen veel strategische mogelijkheden biedt. Als voorbeeld noemde hij het produceren van Mazda personenauto's en trucks in Ford-fabrieken. Maar óók het bouwen van Ford-producten in Mazda-fabrieken. "Deze beslissingen worden echter pas genomen wanneer het zakelijk gezien zinvol is en wanneer wij kunnen garanderen dat zowel Mazda als Ford hun eigen unieke eigenschappen per merk kunnen handhaven".

De 43-jarige Akira Marumoto, General Manager van Mazda's Product Quality Division in Hiroshima, is benoemd tot General Manager European R&D and Production Operations in Valencia. Hij zal verantwoordelijk zijn voor het opstarten van de Mazda-productie in 2003 en het bewaken van de kwaliteit van de te produceren Mazda's in Valencia.

FEITEN EN WETENSWAARDIGHEDEN

Ford Motor Company Valencia Vehicle Operations Plant

Adres:

Poligono Industrial de Almussafes

46440 Almussafes, Valencia

Spanje

* De opening van deze fabriek vond plaats in 1976.

* De oppervlakte bedraagt 2.734.620 m2, waarvan 574.000 m2 als kantoorruimte wordt benut.

* Het aantal werknemers is 7.100 die in twee ploegen werken. Daarnaast is er sprake van 2.600 werknemers die in dienst zijn van toeleveranciers.

* De huidige productiecapaciteit is 1.640 auto's per dag. Iedere 32 sec. rolt een Ford Focus of een Ford Ka van de band.

* De productie in 2000 bedroeg 343.794 units (Focus: 181.361 / Ka: 160.686).

* De export in 2000 naar 55 landen bedroeg 131.745 units.

* Er zijn twee motoren fabrieken: één voor de HCS krachtbronnen en één voor de ZETEC-SE motoren, waarvan er dagelijks 4.586 worden geproduceerd.

* Sinds 1989 worden er gemiddeld 540.000 motoren op jaarbasis gebouwd.

* Naast productiefaciliteiten van auto's en motoren is er sprake van een Industrial Park waar 38 toeleveranciers zijn gehuisvest. Dit Industrial Park heeft een oppervlakte van 660.000 vierkante meters en zal in 2002 worden uitgebreid tot 1.300.000 vierkante meters. Faciliteiten voor zes nieuwe toeleveranciers worden nu gebouwd. Tevens zijn er besprekingen gaande met elf nieuwe toeleveranciers.

* De fabriek is ISO 14001 gecertificeerd.