Kwartaalbericht Scala Business Solutions

Bron: Scala Business Solutions

Scala Rapporteert in 4e Kwartaal 2000 operationele winst van USD 1 miljoen

Scala stelt zich het behouden van winstgevendheid over heel 2001 ten doel

Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2000 | Geconsolideerde balans per 31 december 2000

Amsterdam, 5 maart 2001: Scala Business Solutions maakt vandaag bekend dat het een positief operationeel resultaat (EBITA) heeft behaald van USD 1 miljoen in het vierde kwartaal van 2000. Bij het bekend maken van de gecontroleerde financiële resultaten over 2000, zei het in Nederland gevestigde softwarehuis dat behoud van winstgevendheid in 2001 haar belangrijkste doelstelling is.

Operationele winst in het vierde kwartaal

De onderneming zei dat de totale omzet in het vierde kwartaal USD 17,6 miljoen bedroeg, een daling van 30,8% in vergelijking met de omzet van USD 25,4 miljoen in het vierde kwartaal 1999. Omzet uit licenties en onderhoud in het afgelopen vierde kwartaal bedroeg USD 12,4 miljoen, een vermindering van 16,2% vergeleken met de omzet uit licenties en onderhoud van USD 14,8 miljoen in dezelfde periode in 1999. De omzet uit consultancy in het vierde kwartaal was USD 4,4 miljoen, een vermindering van 55,6% vergeleken met de omzet uit consultancy van USD 10 miljoen in dezelfde periode in 1999.

De totale operationele kosten in het vierde kwartaal daalden naar USD 16,6 miljoen, vergeleken met USD 32,4 miljoen in het vierde kwartaal 1999, een verbetering van 49%. Dit weerspiegelt het succes dat de onderneming heeft geboekt bij het sterk terugdringen van haar kosten.

Het operationeel resultaat in het vierde kwartaal voor amortisatie van immateriële activa was een winst van USD 1 miljoen, tegenover een operationeel verlies van USD 7 miljoen in dezelfde periode in 1999. Het nettoverlies per gewoon aandeel in het vierde kwartaal kwam uit op USD 0,24, vergeleken met een nettoverlies per aandeel van USD 0,52 in dezelfde periode in 1999.

"Wij zijn erg verheugd dat wij een positief bedrijfsresultaat kunnen laten zien in het vierde kwartaal," zegt Chris Houle, Chief Executive Officer van Scala. "Dit resultaat is het bewijs dat de brede herstructurerings- en kostenreductieprogramma's die we vorig jaar hebben aangekondigd, succesvol zijn geweest."

De onderneming zei dat zij in het vierde kwartaal een positieve operationele cashflow genereerde van USD 2,7 miljoen, en dat is boven de verwachtingen van de directie. De onderneming zei ook dat ze bij het afsluiten van het vierde kwartaal USD 8,24 miljoen aan liquide middelen had. Gedurende het 4e kwartaal werd USD 1 miljoen aan bankschulden afgelost.

Resultaten voor 2000

Voor het gehele jaar 2000 rapporteert de onderneming een omzet van USD 71,2 miljoen, een vermindering van 27,4% in vergelijking met de omzet van USD 98,1 miljoen in 1999; dit was in lijn met de verwachtingen van de directie. "De daling van de omzet in 2000 in vergelijking met het jaar ervoor, was het gevolg van het doel dat we ons gesteld en gerealiseerd hebben - om een kleinere, wendbaarder en meer rendabele onderneming te worden," aldus Houle.

Omzet uit softwarelicenties en onderhoud bedroegen in 2000 USD 45,5 miljoen, een vermindering van 10% vergeleken met het bedrag van USD 50,6 miljoen in 1999. De consultancyomzet bedroeg USD 22,9 miljoen in 2000, 47,4% minder dan de consultancyomzet van USD 43,5 miljoen in 1999.

Het operationeel resultaat voor ammortisatie van immateriële activa in 2000 was een verlies van USD 15,9 miljoen, vergeleken met een verlies van USD 12,6 miljoen in het jaar ervoor. Het nettoverlies per gewoon aandeel bedroeg USD 1,78 tegenover een nettoverlies per gewoon aandeel van USD 1,57 in 1999.

Herstructurering ten behoeve van winst

Hoewel de cijfers over 2000 de aanhoudend zwakke ontwikkelingen weerspiegelen in de markt voor back office software en diensten, zegt Houle dat ze ook aangeven dat er een duidelijke basis is voor een gezonde en winstgevende toekomst voor Scala. "De kostenreductieprogramma's die we vorig jaar in gang hebben gezet, waren erop gericht om de onderneming weer een operationele winst te bezorgen, zelfs als dat ten koste ging van de omzetgroei op de korte termijn," zei hij. "Dat hebben we bereikt. Vergeleken met 1999 zijn onze operationele kosten met meer dan USD 40 miljoen op jaarbasis verlaagd. Het wereldwijde personeelsbestand is aanzienlijk teruggedrongen. Vanuit deze gezondere basis kunnen we nu de mogelijkheden voor nieuwe groei gaan verkennen, zonder onze duidelijke doelstelling uit het oog te verliezen dat die groei winstgevend moet zijn."

Per 31 december 2000 laat het implementeren van de herstructurerings- en kostenreductieprogramma's gedurende het jaar de volgende resultaten zien:

* Een verlaging van de operationele kosten met USD 23,5 miljoen in vergelijking met 1999.

* Een verlaging van het wereldwijd direct in dienst zijnde aantal werknemers van 1051 per 31 december 1999 (909 eind juni 2000) tot 647 per 31 december 2000.

* In een aantal secundaire markten zijn vestigingen omgezet in onafhankelijke distributeurs om zo als indirecte verkoop-, service- and ondersteuningskanalen te fungeren.
* Verdere aanpassing van de consultancy activiteiten - waarmee begin 2000 al was gestart - in antwoord op de verandering in vraag naar consultancydiensten en op het feit dat de onderneming hiervoor steeds vaker indirecte kanalen inschakelt. De onderneming heeft het aantal consultants met 54,0% teruggebracht ten opzichte van de piek van 422 medewerkers in 1999.

* De wereldwijde R & D organisatie werd geherstructureerd tot één kernontwikkelingscentrum en drie regionale competentiecentra in Europa; de centra in Engeland en India werden gesloten.
* De vroeger gescheiden iScala Internet Business groep en de kern back office business werden samengevoegd als onderdeel van de volledige integratie van alle e-business management solutions die de onderneming aanbiedt aan wereldwijd opererende bedrijven en aan lokale kleine en middelgrote ondernemingen.

Houle verklaarde dat de fundamentele doelstelling van de onderneming gericht blijft op winstgevendheid. "We blijven voorzichtigheid betrachten met betrekking tot de omzetontwikkeling in 2001," aldus Houle. "Het allerbelangrijkste blijft het verwezenlijken van onze doelstelling van het handhaven van onze operationele winstgevendheid."

Hoogtepunten van 2000

* LM Ericsson, de grootste telecommunicatieaanbieder in de wereld, heeft in december 2000 een nieuw contract getekend voor de upgrading van de bestaande Scala-installaties en de aanschaf van nieuwe licenties. Met deze opdracht breidt Ericsson het bestaande gebruik van Scala software uit met 25%. De wereldwijde order omvat de iScala Internet Process en connectivity producten. In combinatie met Scala's intelligente connectivity systemen is het voor de dochtervestigingen van Ericsson mogelijk gegevens uit te wisselen met de ERP oplossing die op het hoofdkantoor geïnstalleerd is. Ericsson is een van de grootste Scala-gebruikers in de wereld.

* Sofaven, de grootste distributeur van Renault in Venezuela, heeft gekozen voor Scala 5.1L, de voor Latijns Amerika ontwikkelde versie van Scala die afgelopen december is geïntroduceerd. Scala 5.1L kent modules voor onder andere administratie, logistiek, productie en project management. Het is in hoofdzaak bestemd voor wereldwijd opererende ondernemingen met vestigingen in de Spaanstalige landen van Latijns Amerika.

* De snelgroeiende Scandinavische IT dienstenleverancier SYSteam werd in oktober de nieuwste partner van Scala, ter ondersteuning van de multinationale klanten die in de Scandinavische landen actief zijn en de lokale ondernemingen. Naast het verkopen en implementeren van Scala software vult SYSteam Scala's productondersteuning aan en ondersteunt zij het call centrum voor klanten in Scandinavië.

* Softtek, de leidende aanbieder van software diensten in Latijns Amerika, is in september een samenwerking aangegaan met Scala om hoogwaardige implementatie en toegesneden dienstverlening te kunnen bieden aan Scala-klanten in deze belangrijke opkomenden markt. Softtek's support aan Scala klanten komt in aanvulling op de bestaande structuur van Scala's productondersteuning en het Scala hotline call centrum voor wereldwijdopererende klanten in Latijns Amerika.

* Whirlpool Corporation, 's werelds toonaangevende producent van witte huishoudelijke apparaten, heeft in juli een overeenkomst getekend om de installatie van Scala Global Series in de vestigingen in Oost-Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Asia Pacific te continueren. Whirlpool Europa gebruikte Scala Global Series al in Tsjechië, Estland, Letland, Litouwen en Roemenië.
* International Data Corporation publiceerde in juni een onderzoek naar de ERP software markt in China. De studie laat zien dat Scala hier marktleider is met het grootste aantal klanten. Scala heeft vestigingen in Beijing en Shanghai voor verkoop, service, training en ondersteuning aan klanten die in China opereren.
* In mei werd een krachtig en flexibel, op internet gebaseerd, field service management systeem opgeleverd aan Swisscom, de grootste telecommunicatieonderneming in Zwitserland. Het nieuwe systeem dat 300 verkooppunten door heel het land met elkaar verbindt, biedt het verkooppersoneel een veilige en gemakkelijke toegang tot informatie die wordt gehouden op een Scala 5.1 database. Het systeem maakt gebruik met een internet interface en is ontwikkeld op basis van iScala Internet technologie.

* De BASDA (Business and Accounting Software Developers Association) heeft in maart de onderneming voor Scala 5.1 volledige, officiële EMU-erkenning toegekend vanwege de multi-currency triangulation en
-conversie. Dit is met name van belang voor bedrijven die de Euro als basisvaluta gebruiken.

Ende.

Noten voor de redactie

Voorbehoud

De directie meent dat dit persbericht mogelijk uitspraken kan bevatten over de toekomst betreffende de financiële situatie, operationele resultaten, activiteiten en gang van zaken van Scala Business Solutions NV. Deze uitspraken zijn gebaseerd op de huidige beschikbare concurrentie-, financiële en economische gegevens, in combinatie met de inzichten en veronderstellingen van de directie betreffende toekomstige gebeurtenissen en resultaten op het moment waarop de uitspraken worden gedaan. Uiteindelijke resultaten kunnen substantieel afwijken van wat uitgesproken of geïmpliceerd wordt in deze toekomstgerichte uitspraken. Deze afwijkingen kunnen voortkomen uit, maar zijn niet beperkt tot, veranderingen in de vraag naar business management en e-business producten, de concurrentieomgeving, wijzigingen in de financiële situatie van belangrijke klanten van de Onderneming en de wijze waarop de Onderneming weet te reageren op toekomstige vraag en trends en andere, nu niet te voorziene factoren.

Over Scala Business Solutions

Scala Business Solutions is een wereldwijde softwareleverancier die zich op multinationale ondernemingen richt. Scala maakt wereldwijd zakendoen eenvoudig met haar software van wereldklasse die bedoeld is voor het managen van een e-business, en die traditionele back office business management systemen combineert met software gericht op zakelijk verkeer via het internet. Scala biedt een complete oplossing voor haar klanten, en werkt eveneens samen met andere leveranciers om in de bredere behoeften van haar klanten te voorzien.

Vanuit vestigingen in Europa, Noord-Amerika en het Verre Oosten levert Scala software die verkrijgbaar is in meer dan 30 talen. De onderneming implementeert de software via een netwerk van eigen vestigingen en van partners die tezamen in meer dan 90 landen actief zijn. Lokale markten worden ook ondersteund met een netwerk van dealers.

Scala is genoteerd aan Euronext Amsterdam (symbool: SCA). In 2000 bedroeg de omzet USD 71,2 miljoen.

Bezoek onze website www.scalaworld.com voor meer persinformatie, waaronder persberichten, informatie voor aandeelhouders en informatie over de producten en diensten van de onderneming.

© Scala Business Solutions NV, 2001. Alle rechten voorbehouden. Scala® is een geregistreerd handelsmerk. Overige handelsmerken en geregistreerde handelsmerken zijn eigendom van de desbetreffende eigenaren.

Voor nadere informatie:

Norman Lindsay
Chief Financial Officer
Scala Business Solutions, Amsterdam
Tel +31 20 427 4361
Tel GB +44 1428 609 797
Email norman.lindsay@scala-bs.nl Neville Hobson VP Corporate Communication
Scala Business Solutions, Amsterdam
Tel +31 20 427 4361
Mobiel +31 655 763 924
Email neville.hobson@scala-bs.nl

Consolidated Statement of Operations