Staking in metaaltechniek na vastlopen CAO onderhandelingen

Datum nieuwsfeit: 05-03-2001
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Informatie: VOOR DE PERS

CNV Metaaltechniek is een vakgroep van de CNV BEDRIJVENBOND

05-03-2001

Acties in metaaltechniek beginnen met staking

Vanmorgen om acht uur zijn de actie in de metaal- en technische bedrijfstakken (400.000 werknemers, 30.000 ondernemingen) begonnen met een staking bij installatiebedrijf Wolter en Dros (120 werknemers) in 's Heer Arendskerke bij Goes. Vandaag staan verder acties op het programma bij een tiental andere bedrijven.

De acties volgen op het mislukken van de onderhandelingen over de grootste cao in de marktsector. De onderhandelingen liepen onder meer stuk over verschil van mening over de mate waarin werknemers zeggenschap kunnen hebben over werktijden, gebrek aan voldoende maatregelen om de employability en scholing van werknemers te waarborgen, inleveren van een vakantiedag bij ziekte en een loonsverhoging die in het eerste cao-jaar gemiddeld 3,4 procent bedraagt en in het tweede cao-jaar 0,55 procent. CNV Metaaltechniek wil dat werknemers meer zeggenschap krijgen over werktijden waardoor zij zorg en werk beter kunnen combineren. Daarnaast moet er een goede regeling komen voor werken op bijzondere uren, moet straf bij ziekte worden uitgesloten en moet scholingstijd worden doorbetaald. CNV Metaaltechniek wil een loonsverhoging dit en volgend jaar van 4 procent plus in beide jaren een eenmalige uitkering van duizend gulden.

Nadere inlichtingen:

Jan Immerzeel