Politie Friesland: man aangehouden met ongeldig rijbewijs

Datum nieuwsfeit: 05-03-2001

Politiebericht Friesland: Friesland 4-03-2001
Politieberichten van 2/3 (13.00 uur) t/m 3/3 (13.00 uur)

Dokkum: geen rijbewijs
Vrijdag omstreeks 13.15 uur werd op de Harddraversdijk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 36-jarige inwoner van Broeksterwoude, bleek niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Het rijbewijs van de man was ingevorderd. De auto waarin hij reed, werd in beslag genomen.

Terwispel: aanrijding licht gewonde
Vrijdag tussen 06.30 en 07.00 uur fietste een 18-jarige inwoner van Tijnje over de Koaibosk onder Terwispel. De fietser zag, tijdens een sneeuwbui, een langs de kant van de weg geparkeerde aanhangwagen over het hoofd en botste er tegenaan. De aanhangwagen, eigendom van een bedrijf uit Kollumerzwaag stond onverlicht. De fietser liep een hoofdwond op, die door de huisarts is gehecht.

Grou: inbraak
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een boerderij aan het Hoflan. De boerderij is in gebruik bij de Stichting Kinderopvang Boarnsterhim. Uit het kantoor werd een computer weggenomen, terwijl uit de verblijfsruimtes een videorecorder en een stereo-installatie verdwenen. Men was de boerderij binnengekomen door vernieling van een ruitje. Een 29-jarige inwoonster van Grou heeft namens de stichting aangifte gedaan.

Leeuwarden: diefstal auto
Van donderdag op vrijdag werd vanaf het Ruiterskwartier een personenauto, merk Opel Astra, kleur blauw, voorzien van het kenteken HN-LL-25 gestolen. De eigenaar, een 27-jarige inwoner van Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: winkeldiefstal
Vrijdag tussen 16.00 en 16.15 uur vond een winkeldiefstal plaats bij een winkel (First Man) aan de Dracht. Twee mannen en twee vrouwen kwamen de winkel binnen en namen in een onbewaakt ogenblik twee herenkostuums weg met een winkelwaarde van ongeveer f 1800.-. Nadat de verdachten de winkel hadden verlaten, werd de diefstal ontdekt. De eigenaar van de winkel ging op onderzoek uit en zag dat de verdachten wegreden in een personenauto met een Pools kenteken. Op de rijksweg A 6 onder Follega werd de auto gesignaleerd en vervolgens aan de kant gezet. De vier dachten werden aangehouden. De verdachten, te weten een 27-jarige vrouw zonder vaste woon- of verblijfplaats, een 29-jarige man uit Amsterdam, een 21-jarige vrouw uit Amsterdam en een 23-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats werden overgebracht naar het bureau en ingesloten. De kostuums werden in beslag genomen. De eigenaar van de winkel, een 38-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan. Tijdens de fouillering van de 21-jarige vrouw werd bij haar een identiteitskaart aangetroffen. De vrouw had aangifte gedaan dat zij deze identiteitskaart had verloren c.q dat deze was gestolen. Dit bleek dus niet het geval te zijn. Voor het doen van een valse aangifte kreeg de vrouw een proces-verbaal.

Oudwoude: aanrijding met gewonde
Vrijdag omstreeks 16.00 uur vond op de kruising Foarwei met de Lauwersmeerweg een aanrijding plaats tussen een fiets en een personenauto. De fietsster, een 14-jarig meisje uit Oudwoude, stak vanaf de Foarwei waarschijnlijk zonder goed uit te kijken de kruising over en werd aangereden door een personenauto, die bestuurd werd door een 37-jarige inwoonster van Ee. Het meisje werd met o.a. een enkelfractuur en enkele kneuzingen overgebracht naar het MCL-Zuid in Leeuwarden.

Drachten: inbraak woning
Vrijdag tussen 18.15 en 19.30 uur werd ingebroken in een woning aan de Flevo. Het slot in de achterdeur werd geforceerd. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden enkele gouden sieraden en een portemonnee met daarin wat kleingeld weggenomen. De eigenaar, een 36-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Jellum: inbraak woning
Vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Hilaarderdyk. Een ruit in de achterdeur werd vernield. De gehele woning werd doorzocht en daaruit werden de volgende voorwerpen meegenomen: een computer, een videorecorder en een tas. De bewoonster, een 28-jarige inwoonster van Jellum, heeft aangifte gedaan.

Driesum: aanrijding met drank
Vrijdag omstreeks 21.55 uur fietsten twee meisjes naast elkaar over de H.G. van der Veenstraat, komende uit de richting Dokkum en gaande in de richting Damwoude. Uit tegenovergestelde richting naderde een personenauto. De bestuurder van deze auto reed slingerend. Vlak voor de meisjes week de autobestuurder naar links uit en botste vervolgens tegen het aan de binnenkant fietsende meisje. Het meisje, een 14-jarige inwoonster van Driesum, kwam ten val en werd door omstanders naar het ziekenhuis in Dokkum gebracht. Daar bleken de verwondingen mee te vallen (diverse kneuzingen). Het andere meisje, 13 jaar, uit Kollumerzwaag raakte niet gewond. De automobilist reed na de aanrijding door zonder zijn identiteit bekend te maken. Door getuigen was het kenteken van de auto opgenomen en de bestuurder kon kort na het ongeval worden aangehouden op de Nieuweweg te Driesum. De bestuurder, een 36-jarige inwoner van Driesum, bleek gedronken te hebben en tevens bleek hij niet in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Aan het bureau blies hij 955 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 12 uur. Na het opmaken van een proces-verbaal werd de verdachte weer in vrijheid gesteld. De personenauto werd voor onderzoek overgebracht naar het bureau.

Drachten; inbraak personenauto
Vrijdag tussen 22.00 en 22.45 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Stelpswyk. Hoe men in de auto is gekomen, werd niet duidelijk. Uit de auto werd het frontje van de radio weggenomen, alsmede een kentekenbewijs en twee rijbewijzen. De eigenaar, een 38-jarige inwoner van Drachten, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: diefstal bouwmateriaal
Vrijdag omstreeks 22.50 uur kwam er een melding binnen dat bij een bouwplaats aan de Tesselschadestraat rode buizen zouden worden gestolen. (waarde van de buizen is niet bekend) Hierbij werd gebruik gemaakt van een personenauto. De personenauto werd op de Harlingertrekweg aangetroffen en de twee inzittenden, te weten een 35-jarige inwoner van Leeuwarden en een 34-jarige inwoner van Sexbierum werden aangehouden. De verdachten werden overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Leeuwarden: mishandeling
Zaterdag omstreeks 01.00 uur werd een 20-jarige inwoner van Leeuwarden op het Ruiterskwartier nabij de Doelensteeg door een onbekende jongeman op zijn mond geslagen. Door de klap verloor de aangever een stukje van zijn voortand. De aangever kende de jongen, die hem de klap verkocht niet en wist ook niet wat de aanleiding was geweest. De verdachte is, nadat hij de klap had gegeven, weggelopen.

Akkrum: onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.25 uur werd door een patrouille geconstateerd dat een bestuurder van een personenauto slingerend reed over de Boarnsterdyk. De bestuurder werd aan de kant gezet. De bestuurder, een 53-jarige inwoner van Tijnje, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 900 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 11 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Leeuwarden: diefstal met geweld
Zaterdag omstreeks 02.30 uur wilde een 22-jarige inwoner van Leeuwarden geld pinnen bij de ING-bank aan de Nieuwestad.. Toen hij gepind had, werd hij plotseling van achteren vastgepakt en tegen het pinapparaat geduwd. Hij werd geschopt en geslagen en vervolgens de steeg naast de pinautomaat ingeduwd. Daarna werd hij beroofd van zijn portemonnee. Dit alles gebeurde door twee mannen. Het geld, een paar honderd gulden, werd uit de portemonnee weggenomen. Van de beide verdachten is alleen bekend dat het mannen waren in de leeftijd van 20 tot 25 jaar, normaal postuur, donkere huidskleur en een lengte van ongeveer 1.80 meter.

Leeuwarden; onder invloed
Zaterdag omstreeks 02.55 uur werd op de Groeneweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 26-jarige inwoner van Kootstertille, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 245 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 1 uur. Tevens bleek dat de man niet in het bezit was van een rijbewijs. Zijn rijbewijs was ingevorderd, daar hij in het verleden reeds vaker was gepakt voor het rijden onder invloed.

Sneek: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.15 uur werd op de IJlsterkade een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 23-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 380 ugl. Hij kreeg een rijverbod voor 3 uur.

Wirdum: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.30 uur kwam er een melding binnen dat een bestuurder van een personenauto slingerend reed over de Rijksweg A 32. De bestuurder met zijn auto onder Wirdum aangetroffen en aan de kant gezet. De bestuurder, een 40-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. De man werd overgebracht naar het bureau. Aan het bureau saboteerde de man de blaastest. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt ter zake het rijden onder invloed en het saboteren van de blaastest, Hij kreeg een rijverbod voor 24 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Ouwsterhaule: inbraak woning
Vrijdag tussen 10.45 en 23.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Stinsewei. Een toegangsdeur werd opengebroken. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden gouden sieraden en geld(klein bedrag) weggenomen. De eigenaar, een 35-jarige inwoner van Ouwsterhaule heeft aangifte gedaan.

Heerenveen: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 08.45 uur reed een fietsster over het fietspad van het Trekpaad. Op de kruising van het Trekpaad met de Sponturf verleende zij geen voorrang aan een personenauto, die bestuurd werd door een 48-jarige inwoonster van Heerenveen en die over de Sponturf deze kruising naderde. De fietsster, een 22-jarige inwoonster van Heerenveen raakte gewond en werd met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Lioessens: aanrijding met gewonden
Zaterdag omstreeks 09.30 uur vond op de Moarsterwei een aanrijding plaats tussen een personenauto en een bromfiets. De bestuurder van een personenauto, een 69-jarige inwoner van Lioessens reed achter uit zijn erf af en zag daarbij een naderende bromfietser over het hoofd. De bromfietsbestuurder, een 16-jarige inwoner van Lioessens botste tegen de achterzijde van de auto. De bromfietsbestuurder en zijn duopassagier, een 17-jarige jongen uit Lioessens, raakten gewond. De beide gewonden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Dokkum. De duopassagier kon na behandeling weer naar huis.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272