Lezing en expositie over Verdi in Bibliotheek Oss

Openbare Bibliotheek Oss

27 februari 2001

Lezing en expositie over Verdi in Bibliotheek Oss

In de maand maart organiseert de Bibliotheek Oss een tweetal activiteiten rond "Guiseppe Verdi - componist, regisseur en idealist", ter gelegenheid van zijn 100e sterfdag.

Van 6 maart tot en met 24 maart een expositie in samenwerking met de Osse Operavereniging. De tentoonstelling laat requisieten, maquettes, kostuums en posters zien van diverse Verdi Opera's die de Osse Operavereniging uitvoerde.

Op 12 maart a.s. een lezing in samenwerking met Libris Boekhandel Derijks. De spreker is Paul Korenhof, bekend met opera en muziektheater. Hij vertelt over de componist, regisseur en idealist Verdi voor wie opera veel meer was dan alleen maar fraaie muziek, virtuoze zang en mooie plaatjes. De lezing vindt plaats in Zaal De Linck om 20.00 uur in het kader van de Culturele Coproducties. Toegangskaarten à 10,- zijn binnenkort verkrijgbaar in de Bibliotheek Oss, Boekhandel Derijks en Muzelinck.

Paul Korenhof studeerde algemene literatuurwetenschap, dramaturgie en musicologie in Leiden, en hield zich vooral bezig met theaterkunst. Op journalistieke wijze richtte hij zich op muziektheater en schreef diverse boeken over opera en operazangers. Hij was hoofd van het bureau dramaturgie van De Nederlandse Opera en vervolgens tot 1997 hoofdredacteur van het muziektijdschrift Luister. Daarnaast was hij medewerker/hoofdredacteur van diverse operabladen. Hij verzorgde colleges over zowel het muziektheater als de relatie tussen opera en de media aan de universiteiten van Utrecht en Leiden. Sinds 1973 presenteert hij zijn eigen radioprogramma's over opera en momenteel is hij als pr-consultant verbonden aan onder meer Opera in Ahoy'.

Giuseppe Verdi heeft als kind de plundering van Noord-Italië door Franse soldaten aan den lijve ondervonden en als volwassen man werd hij geconfronteerd met de problemen van een verdeeld Italië. Het noorden werd overheerst door Oostenrijk en de rest van het land was opgesplitst in een aantal kleine staten, waarvan er enkele eveneens onder buitenlandse invloed stonden. Die situatie is merkbaar in Verdi's vroege werken, beginnend met Nabucco. Het befaamde slavenkoor' uit die opera, waarin joodse ballingen vol weemoed hun visioen zingen van een vaderland waar geluk en vrede heersen, werd zelfs het onofficiële Italiaanse volkslied. Hoewel Verdi een actieve rol in de Italiaanse politiek heeft vermeden, groeide hij door zijn composities wel min of meer uit tot het symbool voor de nationale eenheid. Zelfbewust en onverstoorbaar ging hij echter zijn eigen artistieke weg. Langzamerhand ontwikkelde hij zich tot een van de eerste regisseurs en dramaturgen van het muziektheater. Toen de eenheid van Italië een feit werd, kwam ook het ploitiek bewustzijn van Verdi in een nieuwe fase. Zijn nationalisme maakte plaats voor een sterker humanisme, dat zich vooral bezig hield met de plaats van de mens in de maatschappij. Zijn beide laatste opera's, de tragedie Otello en de komedie Falstaff gaan over dezelfde thema's: liefde, jaloezie, misverstand, intrige en andere zaken waarmee de mens op zijn weg tussen de wieg en het graf geconfronteerd wordt.