'Ministerie slaat door met claim domein Betuwe-route.nl'

Datum nieuwsfeit: 06-03-2001
Datum: din, 6 maa 2001 17:35
Bron: Stichting Jongeren Milieuproducties

Ministerie slaat door met claim op domeinnaam Betuwe-route.nl

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en NS-Railinfrabeheer bv eisen de domeinnaam betuwe-route.nl op. Landsadvocaat mr. H.J.M. Boukema heeft een vordering tot overdracht gestuurd naar de eigenaar van deze domeinnaam, de stichting Jongeren Milieuproducties te Utrecht.

Boukema beroept zich op de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam, waarin de ondernemer drs. K. IJff wordt verboden de aanduiding 'Betuweroute' als handelsnaam, merk of domeinnaam te gebruiken. Onder het motto 'zet een streep door de Betuweroute' presenteert IJff zich op internet via die domeinnaam www.betuwe-route.nl .

De Stichting Jongeren Milieuproducties is echter geen partij bij het vonnis. Het vonnis strekt ook niet tot een verbod op het bezit van een domeinnaam met de aanduiding 'Betuwe-route'. Bovendien: ministerie en de NS beschikken reeds over de domeinnaam betuweroute.nl en hebben daarmee de mogelijkheid zich op internet te manifesteren.

"Met de claim op de domeinnaam 'met het streepje' slaat de overheid een beetje door. Ze ontneemt tegenstanders van de Betuweroute de mogelijkheid om op een fatsoenlijke manier aan het openbare debat over deze omstreden goederenspoorlijn deel te nemen", stelt Gerbrand Oudenaarden van de stichting. "En ook overigens is er voor ons geen reden tot overdracht van de domeinnaam, omdat er géén (wettelijke) verplichting is dat te doen."

Informatie:
Gerbrand Oudenaarden, stichting Jongeren Milieuproducties, 030-2387516