Investeringsniveau op Curaçao bereikt recordhoogte

Datum nieuwsfeit: 06-03-2001

Willemstad/Gouda, 6 maart 2001

Curaçao sinds tien jaar weer aantrekkelijk voor buitenlandse investeerder Investeringsniveau op Curaçao bereikt recordhoogte

Het investeringsniveau op Curaçao bereikt dit jaar naar alle verwachting een recordhoogte. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel en Nijverheid van Curaçao. In totaal zal alleen al in 2001 meer dan 450 miljoen gulden extra worden geïnvesteerd in de toeristische sector, olieraffinage en de energievoorziening. Het is voor het eerst sinds het begin van de recessie in 1997 dat het investeringsniveau weer toeneemt.

Een aanzienlijk deel van de investeringen komt uit het buitenland. Het afgelopen jaar heeft het Curaçaose bedrijfsleven in samenwerking met de lokale en Antilliaanse overheid hard gewerkt aan verbetering van het investeringsklimaat. Zo regeert de Antilliaanse overheid tijdelijk bij Machtingswet, waardoor noodzakelijke vernieuwingen sneller doorgevoerd kunnen worden en is het voor (Nederlandse) ondernemers eenvoudiger zich op Curaçao te vestigen. Tevens is de belastingswetgeving vernieuwd en voldoen de Antillen aan internationale richtlijnen. Dit resulteerde erin dat de Antillen vorige maand zijn geschrapt van de zwarte Oeso-lijst van landen met een discutabel belastingregime.

De toename van de investeringen komt voor Curaçao op een goed moment. Het eiland kampt met een krimpende economie en een toegenomen migratie richting Nederland, niet in de laatste plaats van Curaçaose jongeren. Toch ziet Herman Behr, voorzitter van Kamer van Koophandel van Curaçao, de toenemende investeringsstroom als bewijs voor de mogelijkheden die de Curaçaose economie heeft. "Curaçao is een internationaal georiënteerd eiland met een levendige toeristische industrie en uitstekende financiële dienstverlening. In het Caribische gebied nemen we een bijzondere positie in met hoog opgeleid personeel, ervaring met internationaal zakendoen en de bereidheid om vernieuwingen door te voeren." Behr doelt hiermee onder meer op de onlangs aangenomen e-commerce wetgeving, waarmee de Antillen en Curaçao een voorsprong nemen op veel West-Europese landen, waaronder Nederland.

Behr verwacht dat Curaçao en de Antillen als gevolg van de toegenomen investeringsstroom in 2002 een economische groei kan rapporteren. "Dat zou voor het eerst zijn sinds 1997 en een hart onder de riem van veel Curaçaoënaren. Het zal ons het vertrouwen geven het investeringsklimaat te blijven verbeteren en op niet aflatende wijze te werken aan herstel van onze economie".

Noot voor redacties