D66 Amsterdam teleurgesteld over nieuwe locatie UB

Datum nieuwsfeit: 06-03-2001
Amsterdam, 6 maart 2001.

D66 is zwaar teleurgesteld in de UvA

D66 is zwaar teleurgesteld naar aanleiding van de keuze van de UvA om de nieuwe universiteitsbibliotheek alsnog op het Binnen Gasthuisterrein te bouwen. Het voorstel van wethouder Stadig om de universiteitsbibliotheek in het gebouw 'De Basel' van de ABN/AMRO aan de Vijzelstraat te plaatsen wordt door D66 ten volle ondersteund.

De sociaal liberalen vinden het vreemd dat de afstand tussen de bibliotheek en de faculteit, die maar 400 meter bedraagt, als belangrijkste argument door de UvA wordt gebruikt om voor het Binnen Gasthuisterrein te kiezen. Op een gemiddelde campus is een loopafstand van 400 meter tussen een bibliotheek en een faculteit heel normaal.

Woordvoerder Guido Frankfurther: "Het Binnen Gasthuisterrein is een stedelijke oase van historische gebouwen passend binnen het beschermd stadsgezicht. Het zicht vanaf de Staalstraat, nu nog het meest gefilmde straatje in historische films, zal definitief verdwijnen uit het stadsbeeld. Dit standpunt zal de verhoudingen tussen de universiteit enerzijds en de Amsterdamse bevolking plus een belangrijk deel van de gemeenteraad anderzijds, de komende jaren ernstig onder druk zetten."

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Guido Frankfurther
020-6203585