Benoemingen bij Landelijk Bureau Rascismebestrijding

Datum nieuwsfeit: 06-03-2001
Staatsraad Wawoe nieuwe voorzitter LBR

Ed. van Thijn geïnstalleerd als voorzitter adviesraad LBR Henk Molleman treedt toe tot bestuur LBR

Ir. G.R. Wawoe en prof. drs. E. van Thijn zijn de nieuwe voorzitters van respectievelijk het LBR-bestuur en de LBR-adviesraad. Wawoe volgt op 27 maart mr. drs. R. E. Karg MPM op als voorzitter van het LBR. Naast Wawoe treedt tevens drs. H.A.A. Molleman toe tot het LBR-bestuur. Prof. drs. Ed. van Thijn is benoemd tot voorzitter van de LBR- adviesraad. De adviesraad van het LBR adviseert het LBR voor het beleid op de korte en langere termijn, en ondersteunt bij lopende activiteiten en nieuw op te zetten projecten.
Karg, plaatsvervangend korpschef van de Politie Brabant Noord, blijft aan het LBR verbonden.
Onder zijn voorzitterschap is het fusieproces met succes voltooid waarbij drie landelijke antiracisme-organisaties samengingen in het LBR en is vormgegeven aan de nieuw ontstane organisatie.

Ir. G.R. (Gilbert) Wawoe, 1937, is in 1994 benoemd tot Staatsraad (lid van de Raad van State).
Hij heeft een succesvolle loopbaan achter de rug bij de Koninklijke Shell. In zijn laatste functie was hij Regionaal Directeur Verre Oosten voor Shell International Petroleum Company te Londen.
In zijn maatschappelijk leven is hij actief in verschillende functies, waaronder: Voorzitter van Cosmic Illusions (multicultureel theater); Vice- voorzitter van de Stichting Studie Commissie Nederlandse Antillen; Adviseur Stichting Katholieke Noden en Voorzitter Comité van Aanbeveling Nationaal Monument Slavernijverleden.

Prof. drs. Ed. van Thijn, 1934, is lid van Eerste Kamer, en was in het verleden onder meer Minister van Binnenlandse Zaken, burgemeester van Amsterdam en fractievoorzitter van de PvdA in de Tweede Kamer. Van 1994 tot 1999 was hij lid van het bestuur van het LBR. Enkele van zijn nevenfuncties zijn: lid Begeleidingscommissie evaluatie EK 2000; lid Raad voor Journalistiek; lid Adviescommissie besteding vierde tranche goudpool (van door Nazi-Duitsland geroofd goud); lid stuurgroep Sport, tolerance and fair play. Van Thijn is tevens bijzonder hoogleraar op de Den Uyl-leerstoel aan de Universiteit van Amsterdam en was van 1997 tot 1998 bijzonder hoogleraar tolerantie en multiculturele samenleving aan de Universiteit Leiden. Als Nederlands bestuurslid maakt hij deel uit van het Europees Waarnemingscentrum voor Racisme en Xenofobie in Wenen.

Drs. H.A. A. (Henk) Molleman, 1935, was lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, Directeur Coördinatie Minderhedenbeleid op het Ministerie van Binnenlandse Zaken en was van 1990 tot 1998 werkzaam bij de Permanente Vertegenwoordiging bij de Europese Unie voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Hij was in die periode voorzitter van de AD Hoc Groep 'Observatorium van racisme en vreemdelingenhaat', dat tijdens Nederlands Voorzitterschap het Statuut van het observatorium door de Raad goedgekeurd wist te krijgen, inclusief de vestigingsplaats Wenen. Na 1998 was hij bij de Europese Commissie werkzaam op onder andere het gebied van asiel- en immigratiebeleid.

ZIE OOK WEBSITE LBR

Noot voor redacties