Nominaties eerste Event Award EVA

MARKETING EVENTS

Nominaties Event Award EVA Bekend

NOMINATIES NIEUWE EVENT AWARD EVA BEKEND

Stichting Excellent Event kent voor het eerst de jaarlijkse Event Award EVA toe, die tot doel heeft het evenement als effectief communicatiemiddel onder de aandacht te brengen bij iedereen die werkzaam is in marketingcommunicatie, p.r. en reclame, zowel binnen de bureauwereld als bedrijfsleven, overheden en organisaties. Het is een prijs die opdrachtgevers meer inzicht zal geven in de effectiviteit van events. Een prijs die een motiverend effect zal hebben, die durf en inzicht beloont. In tegenstelling tot andere prijzen, die doorgaans binnen verschillende branches worden toegekend, wordt de EVA uitgereikt aan opdrachtgevers. Deze opdrachtgevers zijn de ambassadeurs van eventmarketing en verdienen aldus een prijs: de EVA.

Maandag 5 maart heeft de EVA jurybijeenkomst plaatsgevonden in het Amstel Hotel te Amsterdam. Uit vijftien geselecteerde cases (er waren ruim zestig inzendingen) zijn drie nominaties voortgekomen, en een eervolle vermelding. De winnaar van EVA 2001 wordt bekend gemaakt tijdens de opening van de beurs Evenement, op 21 maart 2001 in de Jaarbeurs te Utrecht.

Genomineerden EVA 2001:

- Ben & Jerry's, case introductie B&J's Dilbert Totally Nuts
- PinkRoccade, case interactief jubileumcongres 'After the Goldrush; Entertainment en Integriteit, De Nieuwe Succesfactoren'.
- Nederlands Zuivelbureau, case Melk De Witte Motor National Fun Games

De jury was op zoek naar oorspronkelijkheid in de cases. Daarnaast werd uitgebreid stilgestaan bij de plaats en de link die het event heeft binnen de totale communicatie van de kandidaat.

Kandidaat: Ben & Jerry's Benelux
Kandidaat gesteld door: In'tent Belevingscommunicatie Case: Lancering ijssmaak Dilbert Totally Nuts door een groep jongeren in contact te brengen met de ouderen van het Zorgcentrum Tabitha/De Schutse (Amsterdam). Onder leiding van stripfiguur Dilbert leren de ouderen surfen op de elektronische snelweg. Het is de aftrap voor de wedstrijd 'Wie is totally nuts?' waarmee Ben & Jerry's in samenwerking met Telegraaf-i mensen voor het voetlicht wil halen die buiten de gewone paden durven te treden.
Motivatie door kandidaatsteller: Ben & Jerry's koos voor deze kick-off bewust niet voor een massa-activiteit maar voor speciale groepen in de samenleving.
Motivatie jury voor nominatie:
Voorbeeld van hoe een event als aanjager voor verdere communicatie kan dienen. Zorgvuldig voor- en natraject. Event sluit goed aan bij de waarden die Ben & Jerry's uit wil dragen (positief eigenzinnig).

Kandidaat: PinkRoccade
Kandidaat gesteld door: Cultuurfabriek
Case: Interactief jubileumcongres over integriteit met betrekking tot het beheer van persoonsgegevens, waarbij nieuwe media en onderlinge uitwisseling van ervaringen uitgangspunten zijn. Bewakingscamera's en badges met barcodes registreren individuele handelingen. Theatrale elementen en vijftig tafelsprekers bevorderen interactie. Motivatie door kandidaatsteller: Er werd lef getoond door niet op 'kennis' in te steken, maar de genodigden ook lijfelijke ervaringen op te laten doen. De opdrachtgever gaf ruimte om het concept handen en voeten te geven.
Motivatie jury voor nominatie:
Verrassend en goed concept, waarbij gekozen is voor beleving van een hot item. Gedurfd om de problematiek van persoonsregistratie op deze wijze te koppelen aan het merk.

Kandidaat: Nederlands Zuivelbureau (NZB), Anja van Leeuwen en Johan Schildkamp
Kandidaat gesteld door: Music Trends Events
Case: Directe beleving levert het bewijs dat melk modern en dynamisch is, conform het beeld dat in de massamediale 'Melk. De Witte Motor'-campagne geschetst wordt. Via de scholentour 'Massive Milk Move' worden jongeren uitgedaagd het Guinness Book te halen met een streetdance-record. Bij de Melk. De Witte Motor National Fun Games genieten 10.000 deelnemers en bezoekers van fungames. Het event genereert veel free publicity.
Motivatie door kandidaatsteller: Het is lef hebben om bij de uitwerking van het idee vanaf de eerste seconde via panels veel ruimte te geven aan de betrokkenheid van de doelgroep: jongeren. Het is lef hebben om niet één keer voor een event te kiezen, maar een succesvolle traditie te starten.
Motivatie jury voor nominatie:
NZB maakte vijf jaar geleden een duidelijke keus door de tot dan toe gehanteerde marktbenadering om te ruilen voor eventmarketing. Daarmee is durf en inzicht getoond. Hoewel elk element op zich niet echt vernieuwend is, zit de campagne gedegen in elkaar.

Juryleden EVA 2001: Theo Strengers (voorzitter), Birgit Roeterdink (nv Organon), Thomas Lepeltak (Stan Huygens Journaal), Cindy Lammers (Adformatie), prof.dr. Henry Robben (Universiteit Nijenrode), Peter Wybenga (Marketing Events).

Voor meer informatie betreffende de EVA 2001 en uitgebreide case-beschrijvingen kunt u contact opnemen met Paul Schoof, telefoon
026 - 364 30 84 / fax 026 - 364 16 75 / e-mail (post@paulschoof.nl)

06 mrt 01 13:59