Huisartsen verbijsterd over voorstel zorgverzekeraars

Datum nieuwsfeit: 06-03-2001

Huisartsen verbijsterd over voorstel zorgverzekeraars

6 maart 2001

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is verbijsterd over het voorstel van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) aan minister Borst van VWS om voor de praktijkkostenvergoeding van huisartsen slechts een extra bedrag van 70 miljoen gulden uit te trekken. Dit bedrag staat in schrille tegenstelling tot de eerder door de LHV hiervoor geëiste
1 miljard gulden.

Met dit eenzijdige voorstel gaat ZN in de ogen van de LHV ook voorbij aan de inhoud van het recent tussen beide partijen gesloten Akkoord op Hoofdlijnen. Het bestuur van de LHV zal zich daarom beraden op de consequenties hiervan voor dit akkoord. Mocht de minister de ZN-voorstellen overnemen, dan voorspelt de LHV een ontwrichting van de huisartsenzorg in Nederland. Dit zal ernstige consequenties hebben voor de hulp aan patiënten.

In zijn Voorjaarsbrief Zorg vraagt het bestuur van Zorgverzekeraars Nederland aan minister Borst van VWS een reeks van voorstellen te financieren. Eén van die voorstellen is een verhoging met 70 miljoen gulden van de vergoeding die huisartsen via de tarieven krijgen voor hun praktijkkosten. Dit bedrag is voor de LHV volstrekt onacceptabel en staat in flagrante tegenstelling tot hetgeen de LHV als noodzakelijke verhoging heeft laten berekenen. Tevens doet ZN dit voorstel zonder enig overleg met de LHV, terwijl in het recent tussen LHV en ZN gesloten Akkoord op Hoofdlijnen staat aangegeven dat beide partijen hierover gezamenlijk een tariefaanvraag zullen ontwikkelen. ZN onttrekt zich daarmee in de ogen van de LHV aan het gesloten akkoord; reden voor het bestuur van de LHV om zich te beraden op de gemaakte afspraken.

Overname van dit voorstel van ZN zal volgens de LHV op korte termijn ernstige gevolgen hebben voor de kwaliteit en de omvang van de huisartsenzorg in Nederland. Een adequate verhoging van de praktijkkostenvergoeding is noodzakelijk om de beroepsgroep huisartsen in staat te stellen hun vak op een verantwoorde manier uit te oefenen. Het door ZN voorgestelde bedrag beschouwt de LHV in dat opzicht dan ook als niet serieus. Als dit voorstel werkelijkheid wordt, voorspelt de LHV dat de huisartsen in Nederland zich zullen beraden op de inhoud en omvang van hun takenpakket. Hierdoor zal de zorg aan patiënten verder afbrokkelen. Realisering van het ZN-voorstel zou tevens inhouden dat de LHV er niet aan ontkomt zich opnieuw te beraden op acties.

Ga naar : Actie Nieuws
Volgend artikel : Reactie LHV aan de minister