Politie Utrecht: aanpak straatroof succesvol

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 6-03-2001

Politieberichten stad Utrecht, 09.55 uur
Straatroof aangepakt

UTRECHT - Het team Robuust, dat in 1998 is opgezet om straat- en tasjesroof aan te pakken, heeft afgelopen jaar goede resultaten geboekt. In 2000 daalde het aantal aangiften van straat- en tasjesroof ten opzichte van het jaar ervoor met 8%. In absolute getallen komt dat neer op een daling van 1056 naar 969. In voorgaande jaren was er echter een stijging van het aantal aangiften met 43% (1998) en 28% (1999).

In totaal werden afgelopen jaar 137 verdachten van straatroof aangehouden. Zij worden verantwoordelijk gehouden voor 140 straatroven. Nog eens 78 misdrijven werden opgelost; voornamelijk auto-inbraken. De leeftijd van de verdachten ligt tussen de 13 en 50 jaar. De grootste groep plegers (47%) ligt in de leeftijdscategorie van 16 tot en met 20 jaar.

Was in 1999 het aantal berovingen waarbij oudere vrouwen boven de 65 jaar betrokken waren en letsel opliepen zeer verontrustend, in 2000 liep dit aantal flink terug van 12 naar 5%. Team Robuust denkt vooral met een repressieve aanpak en met de actie Snelweg succes te boeken. Bij deze actie gaan politiemensen gericht, met informatie uit aangiften en meldingen, de straat op om scooters en bromfietsers te controleren. Uit de cijfers wordt duidelijk dat op het moment dat er een actie plaats heeft, het aantal straatroven in de stad sterk daalt. Per maand worden over de stad Utrecht ongeveer twee acties gehouden.

Trends
Opmerkelijk was het afgelopen jaar de verschuiving in gestolen goederen. Was in het begin van het jaar de tas nog favoriet, vanaf de maand april steeg het aantal gestolen GSMs gestaag. In de maand september bereikte dit een recordhoogte van 68 gestolen mobiele telefoons. In december was er weer een daling te bespeuren naar 30 gestolen GSMs. Samenhangend met de stijging van deze berovingen, was opvallend dat er ook veelvuldig vals aangifte werd gedaan van gestolen GSMs. In een aantal gevallen kon met succes proces-verbaal opgemaakt worden tegen de valse aangevers.

Het komende jaar hoopt het Team Robuust de dalende tendens verder door te kunnen zetten. Met name de samenwerking met verschillende partners, gemeente, scholen, justitie, reclassering enzovoort, wordt gezien als een belangrijk instrument om het fenomeen straatroof verder terug te dringen.

Inbrekers gepakt

UTRECHT De politie hield dinsdagmorgen rond half vier twee mannen aan die worden verdacht van inbraak in een bedrijf aan de Demkaweg. Na een melding dat werd ingebroken in een pand aan de Demkaweg ging de politie ter plaatse. Tussen autos troffen zij een man aan die zich verdacht gedroeg. Deze man, een 38-jarige Utrechter, werd aangehouden. Kort daarna werd ook een 33-jarige Utrechter aangehouden voor deze inbraak. Buiten het toegangshek vonden agenten computers en inbrekerswerktuig.
De politie heeft de zaak in onderzoek.

Op aangeven van getuigen kon de politie maandagmiddag rond kwart voor vier twee Utrechters aanhouden die hadden ingebroken in twee autos op de Seinedreef.
De twee jongens, 16 en 17 jaar, reden na de inbraken op de fiets weg. Op de Brailledreef werden de jongens aangehouden. De jongens zijn in verzekering gesteld.

Rijden onder invloed

UTRECHT Tijdens de surveillance zag de politie dinsdagmorgen even na één uur op de Beneluxlaan een auto met hoge snelheid in de richting van het 5 Mei-plein rijden. De bestuurder voerde tevens onnodig zijn mistachterlichten. Na een korte achtervolging zette de 29-jarige bestuurder uit Delfzijl zijn auto stil op het parkeerterrein bij het benzinestation aan het 5 Mei-plein.
De agenten vroegen de man om zijn papieren en roken dat hij gedronken had. De man blies 1,4 promille. Zijn rijbewijs is ingenomen.

Doordat hij met hoge snelheid de Amsterdamsestraatweg opreed en vervolgens tegen het verkeer in de Fabriekstraat inreed trok een 32-jarige automobilist uit Utrecht de aandacht van de politie. Agenten lieten de man blazen. Toen bleek dat hij waarschijnlijk te veel gedronken had, wilden de agenten de man aanhouden. De Utrechter verzette zich echter tegen zijn aanhouding. Na een kort gevecht werd hij toch aangehouden. Op het politiebureau bleek hij met 0,8 promille achter het stuur te zitten. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt.

Oneens na aanrijding

UTRECHT Maandagavond rond kwart over negen ontstond op de Oudenoord een aanrijding. Over de toedracht van de aanrijding hebben de twee bestuurders, een 30-jarige en een 21-jarige Utrechter, allebei een ander verhaal. De politie kon een vechtpartij tussen de twee voorkomen. De 30-jarige klaagde over pijn in zijn hoofd en nek en is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. De auto van de 21-jarige bleek niet gekeurd en niet verzekerd. Proces-verbaal is hiervoor opgemaakt.

Rood licht genegeerd
UTRECHT Doordat een automobilist maandagmiddag rond half drie het rode verkeerslicht op de Tolsteegsingel negeerde, liet een agent de auto stoppen. De bestuurder, een 21-jarige inwoner van Utrecht, bleek geen rijbewijs te hebben. Nadat de agent de bestuurder had verteld dat hij mee moest naar het politiebureau, rende de bestuurder weg. Zijn drie passagiers gingen er ook vandoor. De auto bleek gehuurd. In de auto trof de politie inbrekersgereedschap aan. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Achtervolging en aanhouding autokrakers
LEUSDEN/UTRECHT Maandagmiddag rond vier uur kreeg de politie in Leusden een melding dat er op de Plesmanstraat twee verdachten bezig waren met het openbreken van autos. Toen de politie ter plaatse kwam, gingen beide verdachten er vandoor in hun auto. De politie zette hierop de achtervolging in.

Met zeer hoge snelheid reden de verdachten over de A28 richting Utrecht. Via Zeist reed de auto over de Utrechtseweg richting De Bilt. Inmiddels assisteerden politieautos van verschillende districten bij de achtervolging.

Bij parkeerplaats de Holle Bilt bogen de verdachten plotseling scherp af naar rechts om via de parallelweg richting de Soestdijkseweg zuid te rijden. Een achtervolgende politieauto raakte uit de koers en botste tegen een boom.

Hierdoor raakten twee agenten gewond en moesten door de brandweer uit de auto gehaald worden. De een heeft een zware hersenschudding en de ander een gebroken borstbeen. Na behandeling in het ziekenhuis konden zij weer naar huis.

Inmiddels reed de auto met de verdachten verder via de Berenkuil naar het Kardinaal Alfrinkplein in Utrecht. Daar lukte het een achtervolgende politieauto de auto tot stoppen te dwingen. Beide verdachten, 26 en 31 jaar, beiden uit Utrecht werden hierop aangehouden en overgebracht naar het politebureau in Amersfoort. Zij zijn hierop ingesloten. De auto waar zij in reden is eind februari gestolen in de politieregio Hollands Midden.