Politie Utrecht, district Rijn & Venen: rij alcoholvrij

Datum nieuwsfeit: 06-03-2001

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 6-03-2001

Politiebericht Utrecht: district Rijn & Venen, 10.05 uur
Project tegen alcohol in verkeer van start

Doe nuchter, rij alcoholvrij

Op maandag 5 maart is de politie in samenwerking met de gemeenten Breukelen, De Ronde Venen, Abcoude en Loenen gestart met de campagne Doe nuchter, rij alcoholvrij. Alcoholcontroles en voorlichtingsacties moeten ervoor zorgen dat binnen deze gemeentegrenzen uiteindelijk minder mensen met te veel alcohol op achter het stuur gaan zitten. Cijfers wijzen uit dat er in dit gebied gemiddeld meer alcoholslachtoffers vallen dan elders in de regio.

Intensieve verkeerscontroles richten zich voor een periode van zes maanden op alcohol in het verkeer. De aanpak van de controles is dicht bij de bron en op veel wisselende locaties. Met een voorlichtingscampagne worden weggebruikers, horecabezoekers en uitgaanspubliek gewezen op het gevaar van alcohol in het verkeer. Zo worden speciale affiches langs wegen geplaatst. Daarnaast worden in diverse gelegenheden bierviltjes verspreid met informatie over de hoogte van de boetes bij overschrijding van de toegestane promillages. Via de media wordt bericht over de resultaten van de controles.

Uit onderzoek blijkt dat in de periode 1996 - 1999 in De Ronde Venen en Loenen bij gemiddeld 6,8 - 10 % van alle verkeersslachtoffers alcohol in het spel was. In de gemeente Breukelen was dit zelfs meer dan 10 %. In absolute aantallen betekent dit in De Ronde Venen 32 verkeersslachtoffers als gevolg van alcohol, Breukelen 20, Loenen 7 en Abcoude 6. De politie wil deze aantallen verlagen en terugdringen, zodat niet meer dan 4 % slachtoffers vallen als gevolg van alcohol in het verkeer.

Deze campagne is onderdeel van het Regionaal Handhavingsproject Verkeer Onder Controle van de Politie Regio Utrecht en wordt uitgevoerd in samenwerking met het politiedistrict Rijn & Venen, de betrokken gemeenten en 3VO.

Meer informatie over het alcoholproject: www.politie.nl/utrecht (klik op link projecten en icoon Verkeer Onder Controle).

Automobilist rijdt door na aanrijding

WOERDEN Op maandag 5 maart is een fietsster geraakt door een paardentrailer en ten val gekomen.

Omstreeks 15.10 uur fietste een 14-jarig meisje achter haar vriendin over de `s-Gravensloot in de richting van Kamerik. Zij was achter haar vriendin gaan fietsen omdat een terreinwagen met paardentrailer hen in wilde halen. Op het moment dat de paardentrailer haar bijna was gepasseerd, schampte de trailer haar linkerarm. Zij verloor daardoor het evenwicht en viel met haar fiets. Hierbij liep zij meerdere blauwe plekken en schaafwonden op. Tevens raakte haar fiets behoorlijk beschadigd. De automobilist reed door.

De automobilist reed in een Jeepachtige terreinwagen, grijs van kleur. Het is goed mogelijk dat de bestuurder niets van de aanrijding gemerkt heeft. De politie verzoekt de bestuurder of eventuele getuigen contact op te nemen met politiebureau Woerden, tel. 0900-8844.

Verkeerscontrole

MAARSSEN De politie heeft op maandag 5 maart enkele verkeerscontroles gehouden.

In het begin van de middag werd gecontroleerd op de Sweserengseweg, de Vogelweg en de Maarssenbroekse Slag. Achttien automobilisten werden bekeurd voor het niet dragen van de autogordel en één automobilist voor een gladde band.

Tussen 16.30 uur en 17.15 uur werd weer op de Vogelweg gecontroleerd. Zeven bestuurders kregen een bekeuring voor het niet dragen van de autogordel.

Doe nuchter, rij alcoholvrij

BREUKELEN De politie heeft in het kader van de alcoholcampagne `Doe nuchter, rij alcoholvrij` op maandag 5 maart meerdere controles gehouden.

Als start van de campagne werd tussen 17.00 uur en 18.00 uur gecontroleerd op de Markt. 45 Bestuurders moesten een blaastest afleggen. Allen bliezen een `P` (Pass), hetgeen betekent dat geen van hen (teveel) had gedronken.

Van 20.00 uur tot 21.30 uur werd op de Straatweg gecontroleerd. 43 Bestuurders hebben een blaastest afgelegd. Eén bestuurder, een 48-jarige man uit Lelystad, blies een `F` (Fail), hetgeen betekent dat hij beduidend teveel had gedronken. Hij werd aangehouden en overgebracht naar het politiebureau.

Bij de blaastest op het politiebureau blies de man 765 ug/l. (1,9 promille). Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt en zijn rijbewijs is ingevorderd.

Jongen krijgt een kopstoot
MAARSSEN Op maandag 5 maart heeft een man op de Duivenkamp een jongen een kopstoot gegeven.

`s Middags wond een buurtbewoner van de Duivenkamp zich zeer op over een groep jongeren die zich ophielden in een steegje achter zijn woning. Hij had ze die middag al meerdere malen verzocht te vertrekken, omdat zij telkens rotzooi in het steegje achterlieten. Omstreeks 16.30 uur bevonden zich weer een vijftal jongeren in de steeg. De 30-jarige buurtbewoner sprak ze opnieuw aan en verzocht hen te vertrekken. Dat één van de jongens, 17 jaar oud en afkomstig uit Maarssen, daarop met een glimlach reageerde was mogelijk de druppel die de emmer deed overlopen.

De 30-jarige man gaf de jongen een kopstoot. Hierna werd er nog wat heen en weer gescholden. De 30-jarige man belde daarop zelf de politie. De politie stelt een nader onderzoek in.