Campina sponsort uniek zeilavontuur van Henk de Velde

CAMPINA MELKUNIE
www.campina.nl

Campina sponsort uniek zeilavontuur van Henk de Velde

Campina is de hoofdsponsor van het zeilavontuur dat Henk de Velde binnenkort begint. De bekende zeezeiler vertrekt in juni 2001 voor een tocht die nog nooit een zeiler volbracht. Onder het motto 'verder dan Willem Barentsz' zeilt De Velde met zijn 17 meter lange zeil-jacht via de Noordelijke IJszee naar Alaska.
Deze tocht werd in 1596 ook ondernomen door de Nederlandse zeevaarder Willem Barentsz. Hij strandde en overwinterde in Het Behouden Huijs op Nova Zembla. Het lukte destijds niet om via deze route 'Indië' te bereiken.

Henk de Velde, die eerder enkele keren non stop en solo rond de wereld zeilde, zal met zijn 'Campina' gedoopte schip tussen de ijsbergen door zijn weg naar Alaska zoeken. De boot is extra zwaar uitgerust om de ijsgang te trotseren.

Na de tocht door de Noordelijke IJszee zeilt De Velde van noord- naar zuidpool. Dit deel van de reis voert hem over de Stille Oceaan, op weg naar Antarctica. Ook hier moet het ijs worden getrotseerd. Vervolgens zeilt Henk de 'Campina' naar Kaap Hoorn (Zuid-Amerika). Na de ronding van deze altijd woeste kaap, zeilt De Velde via Kaap de Goede Hoop (Zuid-Afrika) over de Atlantische Oceaan terug naar huis.

De tocht, die 'Het Campina Avontuur' is gedoopt, zal in totaal - afhankelijk van de weersom-standigheden - tussen de 18 en 24 maanden in beslag nemen. De Velde is de eerste solo-zeiler die een zo lang en moeilijk zeiltraject gaat afleggen.

Zuivelproducent Campina sponsort het avontuur van de bekende zeiler. Voor het bedrijf, dat binnenkort haar nieuwe merk 'Campina' in Nederland lanceert, is het een goede manier om de naamsbekendheid van haar merk te vergroten. Tevens sluit het avontuur van De Velde, en zijn strijd met de elementen, aan bij het natuurlijke karakter van de zuivelpro-ducten die onder het merk Campina worden aangeboden.

Zaltbommel, 6 maart 2001

Voor meer informatie: