Electronisch hergebruik zonder toestemming door Wegener

Datum nieuwsfeit: 07-03-2001
Bron: Nederlandse Vereniging van journalisten
Nederlandse Vereniging van journalisten

Wegener: Hergebruik niet vergoed

Een aantal freelancers verzet zich tegen elektronisch hergebruik zonder toestemming, door Wegener Uitgeverij Midden Nederland (WUMN). De journalisten hebben inmiddels de NVJ om ondersteuning verzocht.

Artikelen van de betrokken freelancers worden al sinds augustus 1999 door WUMN op internet geplaatst. Eerdere verzoeken tot een fatsoenlijke betaling voor hergebruik heeft niet geleid tot het gewenste resultaat. De artikelen werden evenmin van de website gehaald. Er worden zelfs nieuwe artikelen zonder toestemming op internet geplaatst. Wegener verwijst naar nieuwe contracten die in de maak zijn, maar tot nu toe werden de freelancers niet betrokken bij gesprekken over financiële voorwaarden. De NVJ heeft inmiddels in een brief WUMN om opheldering gevraagd. Freelancers die dezelfde problemen ondervinden bij Wegener kunnen zich melden bij de NVJ, telefoon 020 67 66 771.