'Inkomensgevolgen nieuw belastingstelsel onderzoeken'

Datum nieuwsfeit: 08-03-2001
FNV

'Inkomensgevolgen nieuw belastingstelsel onderzoeken' FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

De FNV wil snel onderzoek naar de inkomensgevolgen van het nieuwe belastingstelsel.

De FNV wil op korte termijn een onderzoek naar de inkomensgevolgen van het nieuwe belastingstelsel. Uit de evaluatie van de meldlijn loonstrookjes, die de vakcentrale vandaag naar de verantwoordelijke bewindslieden heeft gestuurd, blijkt dat er zowel bij werknemers als uitkeringsgerechtigden onregelmatigheden zijn. Uitkeringsgerechtigden en ouderen hielden minder over dan werd beloofd.

Bij de werknemers spitsen de problemen zich toe op de uitvoering van de nieuwe regels. De FNV vreest dat nogal wat werkgevers in strijd met de wet handelen door de afschaffing van de overhevelingstoeslag niet te compenseren.

Vooral uit het midden- en kleinbedrijf kwamen veel telefoontjes van werknemers die niet de wettelijke verplichte ophoging van 1,9 procent hadden gekregen. Werkgevers mogen alleen van dit percentage afwijken als hierover in de CAO andere afspraken zijn gemaakt.

Daarnaast vergaten sommige werkgevers de heffingskorting, die in plaats komt van de tariefgroepen, te verrekenen. Werknemers betalen daardoor teveel belasting over hun salaris.

Verder gebruiken diverse werkgevers het nieuwe belastingstelsel als excuus om reis- en telefoonkosten niet langer te vergoeden. Zij beweren ten onrechte dat dit in het nieuwe stelsel niet meer mogelijk is.

De bij de FNV aangesloten vakbond FNV Bondgenoten heeft een speciale telefoonlijn voor uitkeringsgerechtigden en ouderen.

40 procent van de bellers is er minder dan beloofd op vooruit gegaan, zo blijkt uit een eerste rapportage. De bond wijst erop dat veel uitkeringsgerechtigden er per saldo zelfs bij inschieten door een verlaging van de huursubsidie en de verhoging van de BTW en gemeentelijke heffingen. Het nettovoordeel verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.

FNV-bestuurder Agnes Jongerius wil snel een onderzoek naar de koopkracht van uitkeringsgerechtigden en vutters. 'Hun koopkracht moet snel gerepareerd worden als blijkt dat zij niet de beloofde koopkrachtverbetering hebben gekregen.'

In het onderzoek moeten ook uitkeringsinstanties zoals het GAK worden betrokken. Zij hebben fouten gemaakt bij de uitbetaling van WW en WAO-uitkeringen. Die zijn tegen een te hoog tarief belast.

Lees ook het www.bondgenoten.fnv.nl/start/fbg/frames/dnieuws.w?LinkRowid=0x0003ec71 (het uitgebreide persbericht) van FNV Bondgenoten. Uitkeringsgerechtigden, vutters en AOW'ers kunnen hun vragen voorleggen aan de www.bondgenoten.fnv.nl/start/fbg/frames/ugo_belasting.htm (Belastinglijn) van de bond. Kijk ook op de www.nibud.nl/bel2001/inleid.htm (speciale site) van de FNV en het NIBUD of klik www.fnv.nl/02werkgeld/belastingservice/?loonstrookje2001.html (hier) voor uitleg over uw nieuwe loonstrookje.

7 maart 2001

Het laatste nieuws van de FNV vindt u elke dag op www.fnv.nl/nieuws. Meer weten over de Tijd campagne van de FNV?
Check: www.fnv.nl/tijd.