Project Paardentoerisme van start

VERENIGING PAARDENTOERISME

Project Paardentoerisme van start

Recreatief paardrijden in Twente en de Achterhoek krijgt een impuls

Het project Paardentoerisme Twente/Achterhoek van de Vereniging Paardentoerisme is van start gegaan. In het project streeft de Vereniging na dat ruiters en menners routes kunnen rijden in zeer aantrekkelijke gebieden van Overijssel en Gelderland. 'Echter ruiterroutes functioneren alleen in samenhang met een goed voorzieningennetwerk', aldus de heer Dijkman voorzitter van de Vereniging Paardentoerisme.

De Vereniging draagt er zorg voor dat het bestaande routenetwerk, van circa 1.000 km, wordt uitgerust met een goed gestructureerd faciliteitennetwerk voor (meerdaagse) recreatiemogelijkheden en middels goed kaartmateriaal en bewegwijzering eenvoudig te volgen wordt. Zo zullen er voor dagritten rustplaatsen, voeder- en drinkplaatsen, horeca en sanitaire voorzieningen langs de route aanwezig zijn. Daarnaast zullen er voor meerdaagse tochten en vakanties specifieke voorzieningen zijn, zoals beweiding en stallingsmogelijkheden en overnachtingsfaciliteiten voor ruiters, koetsiers en paarden.

Om kwaliteit te kunnen garanderen is door de Vereniging Paardentoerisme besloten de deelnemende bedrijven aan een aantal kwaliteitseisen te laten voldoen. Op deze manier kunnen ruiters en koetsiers zorgeloos op vakantie gaan of een dagrit ondernemen. Op dit moment worden de veertig aangesloten bedrijven voorbereid op certificering, die nog dit voorjaar zal plaatsvinden. De bij de Vereniging Paardentoerisme aangesloten bedrijven zijn o.a. maneges, stoeterijen, paardenpensions, (mini)campings en (vakantie)boerderijen.
Het netwerk van gekwalificeerde bedrijven kan op korte termijn verder uitgebreid worden. Bent u ondernemer in een gebied waar reeds een routestructuur ligt, biedt u mogelijkheden voor de recreatieve ruiter/ koetsier en bent u geïnteresseerd om u bij de Vereniging aan te sluiten, dan kunt u contact opnemen met voorzitter van de Vereniging Paardentoerisme de heer G.H. Dijkman 06-53417849 of faxen naar
0573-491470.
Geïnteresseerde ruiters en koetsiers kunnen daarentegen voor informatie over dagritten of meerdaagse recreatiemogelijkheden contact opnemen met de Vereniging Paardentoerisme 0575-555209

Door de gezamenlijke promotieactiviteiten, informatievoorziening en de kwaliteitsstandaard voor accommodaties en voorzieningen onderscheidt dit project zich van netwerken met alleen routes. Het aanbod van een gestructureerd netwerk aan voorzieningen biedt een duidelijke meerwaarde aan het ruiterpadennetwerk. Het is daarmee in deze omvang de eerste in haar soort. Het project krijgt inmiddels navolging van initiatieven elders in Nederland en Duitsland.

Verschillende gemeenten hebben inmiddels belangstelling getoond voor het onderhavige project en overwegen thans ook een aansluiting van lokale routes op de reeds bestaande routestructuur. De gemeente Zelhem heeft reeds concreet besloten aan het project deel te nemen.

Het project van de Vereniging Paardentoerisme is mede tot stand gekomen door een bijdrage van het Ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Visserij, de Provincie Gelderland, WCL Winterswijk en WCL De Graafschap.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer G.H. Dijkman, voorzitter van de vereniging paardentoerisme.
tel: 06 53417849

08 mrt 01 10:25