Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Schuldhulpverlening gemeente Oegstgeest

Datum nieuwsfeit: 08-03-2001
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Oegstgeest

Schuldhulpverlening Oegstgeest

Budgetconsulent helpt mensen in financiele problemen

Sommige mensen zitten zo in de financiele problemen dat zij er zelf niet meer uitkomen. Er lopen diverse leningen, er zijn schulden, het ene gat wordt met het andere gedicht. Het wordt steeds moeilijker om vaste lasten te betalen en rond te komen. Om de financiele situatie weer onder controle te krijgen is de budgetconsulent van de Gemeente Oegstgeest u, indien u dat wenst, behulpzaam. Hieronder leest u hoe de procedure werkt.

Uw aanmelding
Wanneer u een aanvraag wilt doen voor schuldhulpverlening en/of budgetbegeleiding dan kunt u zich hiervoor aanmelden. Dit kan mondeling of telefonisch. U kunt zich hierbij te richten tot de budgetconsulent van de afdeling welzijn, sociale zaken en onderwijs van het gemeentehuis. Na uw aanmelding ontvangt u een inventarisatieformulier.

Wat gebeurt er na uw aanmelding? Wanneer u uw inventarisatieformulier volledig ingevuld heeft ingeleverd of opgestuurd, krijgt u binnen acht dagen een schriftelijke uitnodiging om een afspraak te maken met de budgetconsulent. Als u na één of twee gesprekken besloten heeft om gebruik te maken van schuldhulpverlening, dan tekent u samen met de budgetconsulent een schuldhulpverleningscontract. U verplicht zich hiermee tot het geven van alle noodzakelijke informatie en geeft de consulent ook toestemming om informatie bij bijvoorbeeld schuldeisers in te winnen. Verder mag u na ondertekening van dit contract geen nieuwe schulden meer maken en moet u zich houden aan alle gemaakte afspraken. Maakt u nieuwe schulden of komt u afspraken niet na, dan stopt de consulent met de hulpverlening.

Wat doet de budgetconsulent voor u? Na de ondertekening van het contract neemt de budgetconsulent schriftelijk contact op met al uw schuldeisers. Hij/zij vraagt om de actuele schuldhoogte, een rentestop, het stopzetten van eventuele incassomaatregelen en om drie maanden uitstel van betaling. Dit uitstel is bedoeld om evenwicht te brengen in uw inkomsten en uitgaven. U betaalt in deze periode, in overleg met uw consulent, wel af aan ( een aantal van ) uw schulden. In deze periode betaalt u ook uw vaste lasten.

Ondertussen berekent de consulent het bedrag dat u maandelijks aan uw schuldeisers kunt aflossen. De berekening hiervan is vastgelegd in de NVVK-gedragscode, die bepaalt dat u in 36 maanden het maximaal mogelijke aflost. Op deze manier krijgt u de kans om na drie jaar zonder schulden verder te gaan en krijgen uw schuldeisers zoveel mogelijk van hun openstaande vordering terug. U bent zelf verantwoordelijk voor uw aflossingen en zult voor lange tijd moeten rondkomen van een minimaal inkomen. Binnen drie maanden komt de consulent met een betalingsvoorstel, waarbij het de bedoeling is dat al uw schuldeisers akkoord gaan. Is dit niet het geval, dan kunt u van de Gemeente Oegstgeest een verklaring krijgen die u kunt indienen bij de Rechtbank te Den Haag. De rechter kan uw schuldeisers dwingen om met een schuldregeling akkoord te gaan. Gaan de schuldeisers wel akkoord, dan begeleidt de budgetconsulent u nog geruime tijd bij uw aflossingen en uw overige bestedingen, zodat toekomstige financiële problemen voorkomen worden.

De budgetconsulent is elke woensdag en donderdag op het gemeentehuis aanwezig van 08.30 tot 12.30 en 13.00 tot 16.30 uur. Voor vragen kunt u bellen naar 071-5191830 tussen 9.00 en 11.00 uur (telefonisch spreekuur sociale zaken) of naar het telefonisch spreekuur van de budgetconsulent op donderdag tussen 13.00 en 14.30 uur.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie