Hoek Loos in versnelde groeifase

Hoek Loos

Hoek Loos in versnelde groeifase

Versterking marktpositie door autonome groei en integratie AGA in 2001

Hoek Loos realiseerde in 2000 een omzetstijging van 14,6% tot EUR 424,2 miljoen. Deze groei was voor 7,5% het resultaat van autonome groei, terwijl 7% het gevolg was van gunstige wisselkoersen.
Het bedrijfsresultaat nam licht toe tot EUR 45,8 miljoen (1999: EUR 44,9 miljoen). Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen bedroeg EUR 29,4 miljoen (1999: EUR 29,7 miljoen). In 2000 is per saldo een buitengewone last geboekt van EUR 2,9 miljoen, samenhangend met de overname door Linde. Hierdoor kwam de nettowinst (na buitengewone last) uit op EUR 27,4 miljoen in vergelijking met EUR 29,7 vorig jaar.

Het beëindigen van de beursnotering van Hoek Loos als gevolg van de overname door Linde en de verdere implementatie en afronding van het in 1999 gestarte revitaliserings- en herstructureringsproces kenmerkte het jaar 2000.

De omzet in tonnage & on-site nam zowel in de Benelux als in de Verenigde Staten verder toe. In oktober 2000 heeft Hoek Loos in IJmuiden een nieuwe luchtsplitsingsfabriek op het terrein van Corus in gebruik genomen. De installatie levert zuurstof aan de twee hoogovens en stikstof aan de Gasunie. Een belangrijke nieuwe ontwikkeling was ook de afronding van de eerste fase van een persluchtproject in Rotterdam. Ook in de Verenigde Staten waren de tonnage en on-site activiteiten in het algemeen succesvol. Het operationeel resultaat in deze sector wordt echter vooralsnog gedrukt door onderbezetting van de (vloeistof) productiecapaciteit, en aanloopkosten. De komende jaren zal de bezettingsgraad van de installaties geleidelijk toenemen.

De markt voor cilinder- en vloeibare gassen was onveranderd sterk concurrerend. De in 1999 en 2000 uitgevoerde revitaliseringsoperatie heeft geleid tot een grotere efficiency in de Benelux. De organisatie van de activiteiten naar specifieke product/marktcombinaties (business units) heeft in 2000 duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Zo namen de toepassingen in de voedingsmiddelenindustrie verder toe. Zowel met cryogeen conserveren als onder gas verpakken heeft Hoek Loos een toonaangevende marktpositie verworven. In 2000 is een speciale unit opgezet voor de behandeling van water. Het gaat daarbij zowel om de behandeling van drinkwater als om afvalwater.
De unit Industrial Services ontwikkelde zich uitstekend. Naast kleinere projecten van diverse aard en grotere chemische installaties is ook een omvangrijk grondvriesproject uitgevoerd ten behoeve van de nieuwe Botlek-spoortunnel.
In de Verenigde Staten boekte Hoek Loos in de sector Cilinder- en vloeibare gassen en aanverwante apparatuur mindere resultaten dan in 1999. Tegenover de stijging van de omzet van gassen stond een daling van de omzet in apparatuur. Dat was het gevolg van de teruggang in de groei van de Amerikaanse industrie

In de sector Medical kon Hoek Loos zijn marktleiderspositie in Nederland verstevigen door een aangepaste marktbenadering en door productontwikkeling. In 2000 is het Total Care (one-stop-shopping-) concept met succes verder uitgebreid. In dit concept levert Hoek Loos niet alleen de gassen, maar tevens een serie samenhangende diensten op het gebied van onderhoud van installaties, kwaliteitsanalyse en -borging en rapportage. In de Verenigde Staten is de omzet in de medische sector vooral door de voorspoedige groei van het in 1999 geacquireerde thuiszorgbedrijf LifeGas toegenomen.

Vooruitzichten

Na balansdatum vond de overname en integratie plaats van een deel van de activiteiten van AGA in Nederland. Eveneens werd na balansdatum HCI Cryogenics B.V. te Hedel overgenomen. HCI houdt zich bezig met cryogene technieken en systemen met name ten behoeve van de medische- en de voedingsmiddelen markten.
Hoek Loos verwacht dat hierdoor en door autonome groei de omzet zal groeien tot boven de EUR 450 miljoen (NLG 1 miljard). Ook het resultaat zal - mede door de efficiencyeffecten van de revitalisering - aanmerkelijk verbeteren. In de Verenigde Staten zullen de activiteiten on-site en in de medische sector een verdere groei laten zien, al zal de afvlakking van de economische groei een drukkend effect hebben.
Het investeringsniveau zal in 2001 ongeveer op het niveau van de afschrijvingen uitkomen. Het aantal werknemers neemt, voornamelijk door de integratie van AGA, met 90 medewerkers toe, eventuele acquisities buiten beschouwing gelaten.
De Raad van Bestuur van Hoek Loos verwacht 2001, bijzondere omstandigheden voorbehouden, met een hogere nettowinst af te sluiten.

Schiedam, 8 maart 2001