Spoedberaad LHV/ZN: 'Brief anders opgevat dan bedoeld'

Datum nieuwsfeit: 08-03-2001

Spoedberaad LHV/ZN: "Brief anders opgevat dan bedoeld"

8 maart 2001

De besturen van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben op donderdag 8 maart spoedberaad gevoerd naar aanleiding van de 'verbijstering' bij de LHV over de recent verschenen Voorjaarsbrief van ZN aan minister Borst. De LHV had verbijsterd gereageerd op het bedrag van 70 miljoen gulden extra voor de vergoeding van praktijkkosten die huisartsen maken.

In het spoedberaad tussen LHV en ZN is geconstateerd dat huisartsen en zorgverzekeraars bepaalde zinsneden mogelijk anders hebben opgevat dan bedoeld. ZN heeft benadrukt dat het bedrag van 70 miljoen gulden slechts een eerste indicatie betreft en alleen betrekking heeft op de gestegen prijzen. Afgesproken is gezamenlijk overleg te gaan voeren over de onderbouwing van de praktijkkosten in de toekomst. De LHV eist nu al als eerste stap een bedrag van 450 miljoen gulden. Daarom heeft het bestuur van de LHV vandaag een eenzijdig verzoek aan het College Tarieven Gezondheidszorg (CTG) gedaan om de vergoeding voor praktijkkosten van huisartsen te verhogen met minimaal 450 miljoen gulden.

Vooralsnog zijn beide partijen van mening dat het onlangs gesloten hoofdlijnenakkoord over de toekomst van de huisartsenzorg gezamenlijk uitgevoerd moet worden. Bepalend voor de uitvoering is op welke wijze de financiële vertaling van de onderwerpen in het kader van de Voorjaarsnota van minister Borst zal plaatsvinden. ZN en LHV hebben afgesproken zich op korte termijn gezamenlijk te richten tot minister Borst met het verzoek om het lopend traject voor de herijking van de norminkomens voor huisartsen met voorrang te behandelen.

Ga naar : Actie Nieuws
Volgend artikel : LHV-bestuur wil crisisberaad met Zorgverzekeraars Nederland