Persconferentie over acties Algemene Onderwijsbond

Datum nieuwsfeit: 08-03-2001
Vindplaats 2
FNV

De Algemene Onderwijsbond (AOb) luidt de noodklok: acties in maart AOB - (ledenservice@aob.nl)

Politiek moet in voorjaarsnota nog voor dit jaar minstens een miljard beschikbaar stellen voor structurele investeringen in het onderwijs.

Utrecht, 22 februari 2001 - De AOb vindt dat het kabinet nu eindelijk eens ernst moet maken met de noodzakelijke verbeteringen in het onderwijs. Er is nog geen enkele concrete aanwijzing dat in de voorjaarsnota extra gelden voor het onderwijs beschikbaar worden gesteld die structureel kunnen worden ingezet in 2001. Daarom heeft het hoofd-bestuur van de AOb vandaag besloten op te roepen tot werkonderbrekingen in alle sectoren van het onderwijs. Op die manier wil de AOb laten zien dat de politiek de AOb-leden serieus moet nemen.

Volgens Jacques Tichelaar, voorzitter van de AOb zijn er forse investeringen nodig in het onderwijs. Al dit jaar moet er ten minste een miljard gulden op tafel komen. Pas als aan die voorwaarde is voldaan is het zinvol verdere besprekingen over de bestedingen voor het onderwijs te voeren. Geld is niet alleen nodig om de arbeidsvoorwaarden, zoals het salaris van onderwijspersoneel een flinke impuls te geven, maar ook om de werkomstandigheden te verbeteren. Het is dringend nodig dat er geld komt voor zaken als schone en veilige school-gebouwen en eigentijdse leermiddelen.

Hoewel er steeds meer stemmen opgaan nu te investeren in het onderwijs is de AOb bang dat het onderwijs mogelijk pas in het verkiezingsjaar (2002) met extra structurele middelen wordt ondersteund. Daarom vindt de AOb het noodzakelijk in deze periode waarin nog steeds moge-lijkheden voor extra middelen voor dit jaar bestaan een duidelijk signaal af te geven. Om de politiek duidelijk te maken dat het ernst is wordt onderwijspersoneel in alle sectoren opgeroepen in de middag van 12, 13 of 14 maart het werk neer te leggen. Deze werkonderbrekingen zijn regionaal opgezet.

Mocht de politiek daarop nog niet reageren door voor dit jaar in ieder geval een miljard beschikbaar te stellen voor structurele verbeteringen in het onderwijs, dan ziet de AOb zich genoodzaakt uit alle vormen van overleg met het ministerie te stappen. Het congres van de AOb besloot december jl. dat het zonder dat miljard niet zinvol is verder te overleggen over investeringen in het onderwijs. "Praten terwijl er geen geld is, heeft geen enkele zin," aldus Tichelaar. Dat het niet alleen bij deze boycot zal blijven is ondertussen duidelijk. Of de volgende stap stakingen zijn of een andere vorm zullen aannemen, daarover beraadt het hoofdbestuur van de AOb zich nog.

Welke acties de politiek verder nog van de AOb-leden kan verwachten wordt uiteengezet tijdens een persconferentie op donderdag 8 maart, van 12.30 tot 13.30 uur in de Nieuwspoort in Den Haag.

Persconferentie: donderdag 8 maart, 12.30 tot 13.30 uur, Nieuwspoort Den Haag

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/nieuws.